موزه ظرفیتی عظیم برای تحقیق و پژوهش در مورد گذشته است

IMAGE635361966278384935

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز در مراسم افتتاح فاز هفتم موزه میراث روستایی گیلان، گفت: موزه ظرفیتی عظیم برای توسعه‌ی تحقیق، پژوهش و غوطه‌ورشدن در گذشته‌ی غنی و پرافتخار یک ملت است.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، مسعود سلطانی فر با تشریح ظرفیتهای موجود در موزه های کشور، از این مکانها به عنوان فرصتهای ویژه‌ای برای آشنا کردن مردم با فرهنگ غنی ایران زمین نام برد و خاطرنشان کرد: موزه ها مکانی برای سرگرمی نیستند بلکه باید از آنها به عنوان ظرفیتی عظیم در زمینه ی توسعه ی تحقیق، پژوهش و غوطه ور شدن در گذشته ی غنی و پرافتخار یک ملت بهره برد.

وی با اشاره به محتوای غنی موزه های کشور، ادامه داد: با وجود تعداد کم موزه های کشور در مقیاس جهانی دستاورد خوبی را در زمینه جمع آوری و حفظ میراث چند هزار ساله کشورمان بدست آورده ایم.

سلطانی فر، به وجود 447 موزه در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تعدادی از مراکز فرهنگی کشور چندین موزه‌ی مستقل را در خود جای داده‌اند که با احتساب آنها حدود 500 موزه در سطح کشور فعال است که نیمی از این موزه‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، بخش دیگر بصورت مشارکتی و مستقل توسط ارگانهای دیگر اداره می شود و در این میان تعداد 32 موزه شخصی هم فعال هستند.

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به لزوم احیای فرهنگ موزه‌داری در جامعه بر اهمیت رسیدگی اصولی بر وضعیت معیشت هنرمندان و فرهنگ دوستان فعال در این زمینه‌ تاکید کرد.

گسترش موزه های شخصی موضوع دیگری بود که رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور به بررسی آن پرداخت و از موزه آثار و یادگاریهای مقام معظم رهبری در مجموعه آستان قدس رضوی و موزه مرحوم حسن حبیبی به عنوان نمونه های برتر این حرکت خوب فرهنگی نام برد که می بایست به عنوان الگوهای موفق در دستور کار قرار گیرند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات ارزشمند دکتر طالقانی بنیانگذار موزه میراث روستایی گیلان، از عشق و علاقه ایشان برای تجلی فرهنگ اصیل گیلان تقدیر کرد و افزود: دستاورد عظیم پروژه میراث روستایی طی 9 سال گذشته از طرحهای حیرت برانگیز و قابل تحسین در زمینه ی مدت زمان اجرایی طرح بوده است که نام ونشان دکتر طالقانی را به عنوان پاسدار میراث فرهنگی گیلان جاودانه خواهد ساخت.

وی گردشگری و صنایع دستی را از جمله عناصرغنی سازی فرهنگ کشورمان برشمرد و افزود: با توجه به اهمیت این مهم می توان از این دو مقوله به عنوان فرصتهای ویژه ای برای توسعه ی کشور بهره برد.

سلطانی فر از رشد چشمگیر ورود گردشگران خارجی طی ماههای اخیر گفت و تصریح کرد: سیاستهای دولت در صحنه سیاست خارجی و تعامل با کشورهای دیگر را می توان به عنوان عامل اصلی رونق گردشگری خارجی دانست که رشد 240 درصدی این شاخه از گردشگری در 45 روز اول سال 93 به نسبت مدت مشابه سال گذشته مبین این مهم است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، تصریح کرد: تکمیل ظرفیت برای تورهای اروپایی ورودی در شهرهای توریستی کشور نظیر شیراز ، اصفهان و یزد تا پایان آبانماه سالجاری یکی دیگر از نتایج دستاوردهای موفق سیاستهای خارجی دولت است که ادامه این روند رو به رشد  آینده ای روشن را برای گردشگری کشور رقم می زند.

وی از تراز منفی گردشگری کشورمان نسبت به سایر کشورهای جهان در سالهای اخیر خبر داد و اظهار داشت : با توجه به رشد چشمگیر گردشگری به نسبت ماههای گذشته نباید به این میزان اکتفا کرد چرا که نیازمند تثبیت جایگاه گردشگری کشور در بازار گردشگری جهانی هستیم.

سلطانی فر از ظرفیتهای منحصر به فرد فرهنگی، طبیعی وتاریخی کشورمان اشاره کرد و یادآور شد:  از لحاظ جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری ایران جزء 10 کشور برتر دنیاست و با توجه به جابجایی یک میلیارد و 187 میلیون نفر گردشگر در سال 2013 سهم ناچیز کشورمان در این بازار جهانی سنخیتی با ظرفیتهای موجود ندارد.

معاون رئیس جمهور آینده نگری دولت ، حمایت مردمی و برنامه ریزی اصولی را به عنوان ظرفیتهای اصلی خروج از مشکلات موجود در کشور  برشمرد.

لزوم ترویج پایه های صنایع دستی کشور موضوع دیگری بود که سلطانی فر با اشاره به آن به فعال بودن 352 رشته صنایع دستی در کشور اشاره کرد و گفت :ایران، چین و هند به عنوان سه قطب اصلی صنایع دستی جهان به شمار می روند که با توجه به ظرفیتهای موجود کشور ما می تواند سهم بسزایی از بازار جهانی در این حوزه را به خود اختصاص دهد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …