استقبال مردم از نمایشگاه صنایع دستی بیش از انتظار بود

استقبال مردم از نمایشگاه صنایع دستی بیش از انتظار بود

استقبال صورت گرفته مردم از نمایشگاه بیست و چهارم صنایع دستی در تهران بیش از انتظار مسئولان بوده است که این موضوع نشان می دهد، علاقه مندی وظرفیت های بسیاری در این بخش در کشور وجود دارد که می بایست به آن توجه شود.

مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود:استقبال مردم از نمایشگاه صنایع دستی نشان داد که باید به موضوع صنایع دستی بیش از گذشته توجه شود تا تمام توانمندی ها و امکانات این صنعت، به مردم معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه اینک،دو میلیو تن در کشور به صورت مستقیم از طریق صنایع دستی امرار معاش می کنند، ادامه داد: قادر خواهیم بود به شرط تامین اعتبار، با ارایه برنامه ای مدون و منظم، نسبت به ایجاد یک میلیون و 500 هزار فرصت شغلی جدید در این حوزه اقدام کنیم که این مهم نیازمند همراهی و همکاری تمامی دستگاه ها و سازمان های ذی ربط در کشور است.

سلطانی فر، سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی را برای کشور دارای مزیت های بسیاری دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه 90 درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید صنایع دستی در داخل کشور تامین می شود وعلاوه بر آن، فن آوری و نیروی انسانی ماهر در این حوزه در اختیار داریم، سرمایه گذاری دراین بخش اقتصادی و دارای توجیه است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، نبود سیستم بازاریابی برای فروش صنایع دستی تولید شده از سوی صنعتگران را مهمترین مشکل بخش تولید در کشور و صنایع دستی عنوان کرد و گفت: باید با برنامه ریزی و تدبیر لازم به گونه ای اقدام شود که محصول صنایع دستی که حاصل خلاقیت و تفکر هنرمندان فعال در این بخش است به بهترین شکل ممکن در بازار های داخلی و بین المللی عرضه شود و سود حاصل از آن به دست تولید کننده این محصول برسد.

وی با اشاره به اینکه،هم اینک برخی افراد با خرید صنایع دستی از صنعتگران و تولید کنندگان آن، نسبت به فروش آن با چندین برابر قیمت در بازارهای جهانی اقدام می کنند، افزود: این اقدام فعالیتی ارزنده است و توانسته بخشی از خلا حضور نداشتن ایران در بازارهای جهانی را پر کند که این موضوع نشان می دهد همچنان در جهان رغبت و تمایل بالای برای خرید محصولات صنایع دستی ایران وجود دارد که از این فرصت برای به خوبی بهره برداری کرد.

برنامه ریزی برای افزایش حضور غرفه های خارجی در نمایشگاه

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با اشاره به اینکه در نمایشگاه امسال، تعداد کشورهای خارجی شرکت کننده راضی کننده نبوده است، گفت: در سال های آینده تلاش می کنیم تعداد کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه افزایش یابد که در این مسیر از تمام توانمندی های موجود در این بخش استفاده خوهیم کرد.

سلطانی فر با بیان اینکه بخشی از بازار صنایع دستی ایران در خارج از کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: هم اینک سه کشور ایران، هند و چین به عنوان قطب های تولید کننده صنایع دستی در جهان شناخته می شوند که بخشی از محصولات آنان اینک بازار ایران را در بر گرفته است که تلاش داریم بدون اینکه بازار خود را به روی این کشورها ببندیم، سهم خویش را در بازارهای جهانی صنایع دستی به دست آوریم.

به گفته وی، اعمال تحریم های مختلف و نیز قطع روابط سیاسی با کشوهای جهان هرگز نتوانسته است به روابط فرهنگی میان ملت ها آسیب وارد کند چرا که رابطه فرهنگی به سادگی ایجاد نمی شود و به سادگی نیز از بین نمی رود و از این رو، هرگاه روابط سیاسی نیز و یا اقتصای دچار تنش و تزلزل می شود، این روابط فرهنگی است که می تواند این ارتباط را برقرار کرده و آن را بازسازی کند و از این رو، توجه به فعالیت های فرهنگی و صدور آن از طریق صنایع دستی یکی از راهبردهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …