شهر سوخته جهانی شد

ImageHandler.ashxشهر سوخته جهانی شد

شهر سوخته استان سیستان و بلوچستان به عنوان هفدهمین اثر جهانی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

به گزارش مرکزروابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی با اعلام این خبر گفت: این سایت باستانی امروز یکشنبه اول تیر ماه در سی و هشتمین اجلاس کمیته میراث جهانی در دوحه قطر ثبت جهانی شد.

وی با بیان اینکه محوطه باستانی شهر سوخته با اکثریت آراء کشورهای حاضر در اجلاس از جمله آلمان، پرتغال، کرواسی،لهستان، ژاپن، ترکیه، قزاقستان و … شایسته ثبت در فهرست میراث جهانی شناخته شد افزود: کشورهای حاضر بر اهمیت این سایت باستانی ارزشمند در کشورمان تاکید کردند و معتقد بودند این میراث جهانی با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و قرار گرفتن در مرز ایران و افغانستان می تواند به صلح جهانی کمک کرده و در آینده نقش موثری به عنوان مرکز میراث جهانی ایفاء کند.

طالبیان با تاکید بر اینکه گروه ایرانی حاضر در سی و هشتمین اجلاس کمیته میراث جهانی شواهد، مدارک و نقشه های متعددی را برای دفاع از پرونده ثبت جهانی شهر سوخته سیستان و بلوچستان ارائه کردند خاطرنشان کرد: موضوع حفاظت، مدیریت و حریم این محوطه باستانی نیز مورد تایید کشورهای حاضر در این اجلاس بود.

محوطه باستانی شهر سوخته با برخورداری از قدمت ۵۰۰۰ ساله هم‌اکنون به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهر‌های باستانی دنیا شناخته می‌شود.

 

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …