سلطانی‌فر: این سازمان دو فاجعه عظیم را از سر گذرانده/ امیدوارم بدون دلواپسی در این دولت گام‌های موثری برداریم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه انتقال معاونت صنایع دستی به اصفهان و معاونت میراث فرهنگی به شیراز دو فاجعه بزرگ برای سازمان میراث فرهنگی بوده است، تصریح کرد: امیدوارم بدون دلواپسی و با آرامش خاطر در عرصه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این دولت گام‌های موثری برداریم.

مراسم تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری صبح امروز با حضور مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، معاونان و مدیران ارشد سازمان، پژوهشگران و اساتید فرهنگی در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد.

معاون رئیس‌جمهور در این مراسم با اشاره به اینکه استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای حل مشکلات سازمان میراث فرهنگی ضروری است، گفت: انتقال معاونت صنایع دستی به اصفهان و معاونت میراث فرهنگی به شیراز دو فاجعه بزرگ بود که صدمات جبران نا پذیری برای سازمان ایجاد کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: علاوه بر خسارت‌هایی که به اسناد و اشیاء وارد شد، بضاعت کارشناسی و تخصصی سازمان میراث فرهنگی با این رفت و برگشت‌ها دچار لطمات بسیاری شد.

وی تصریح کرد: همکاران ما در پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی از امکانات و مزایای بسیاری محروم هستند و ما امیدواریم با حضور مهندس بهشتی این مشکلات به زودی رفع شود.

سلطانی‌فر یادآور شد: در حال حاضر جمعی از اساتید و پژوهشگران در پژوهشگاه میراث فرهنگی حضور دارند که به دلیل نبود اعتبار و فقدان امکانات این افراد نمی‌توانند فعالیت ثمربخشی داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی نیاز به بازنگری اساسی دارد، افزود: این سازمان مسئولیت‌ها و وظایف گسترده‌ای در هر سه حوزه فعالیت خود دارد، در عرصه کاوش، شناسایی، ثبت، احیا و مرمت آثار تاریخی همچنین حمایت، برنامه‌ریزی، توانمندسازی، ترویج و مسائل بازرگانی و بازاریابی برای تولیدات 2 میلیون هنرمند و صنعتگر صنایع‌دستی و وظیفه مهمی که ما در بخش گردشگری داریم که باید تا سال 1404، پایان زمان سند چشم‌انداز، تعداد گردشگر ورودی به کشور را به 20 میلیون نفر برسانیم، نشانگر این موضوع است که توقع و انتظار بدنه دولت از سازمان میراث فرهنگی در سطح بالایی است.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه اعتبارات جاری و عمرانی ملی  و استانی سازمان میراث‌فرهنگی برابر با اعتبارات آموزش و پرورش یک استان است، ادامه داد: تا زمانی که اعتبارات سازمان میراث فرهنگی در این حد است ما برای حل مشکلات و موانع مشکل خواهیم داشت، چراکه این میزان اعتبار برای انجام کار مختصر مرمتی بر روی هزار اثر تاریخی ثبت شده هم کافی نیست.

معاون رئیس‌جمهور یادآور شد: نیازهای ما به منابع مالی، ده برابر اعتباری است که در حال حاضر اختصاص داده می‌شود و این موضوع در دیدار با رئیس‌جمهور در روز 5 خرداد و همزمان با حضور دکتر روحانی در سازمان میراث فرهنگی مطرح شد، همچنین در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس‌جمهور در روز 20 خرداد داشتیم این مسئله را عنوان کردیم و چهار کمیسیون و فراکسیون مجلس شورای اسلامی هم در جریان مسائل و مشکلات سازمان قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان ‌میراث‌فرهنگی ادامه داد: با برگزاری این جلسات و ارائه گزارش‌ها، ذهن تصمیم‌گیرندگان مملکت نسبت به وضعیت و موقعیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روشن شده است و ما تلاش می‌کنیم طی 2و3 سال آینده مشکلات برطرف شود و برنامه‌های سازمان به مرحله اجرا برسد.
وی افزود: مردم با آرامش خاطر به سیاست‌های دولت تدبیر و امید دل  بسته‌اند و ما امیدواریم سازمان میراث فرهنگی هم در این مسیر قرار گیرد تا کارنامه درخشانی در عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از خود به جای بگذاریم.
معاون رئیس‌جمهور در ادامه این مراسم با اشاره به احساس تعهد و وظیفه‌شناسی جلیل گلشن در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تصریح کرد: آقای گلشن تا امروز با تمام توان همکاری مثمر ثمری با سازمان میراث فرهنگی داشته است و ما از پیشنهادات و نظرات کارشناسی و تخصصی ایشان در مواقع بسیاری استفاده کردیم.

سلطانی‌فر ادامه داد: آقای گلشن چهره شناخته‌شده‌ای است که در سالهای پیش از انقلاب، به دلیل فعالیت علیه رژیم طاغوتی 3 سال در اسارت بوده است، تصمیم برای این جابجایی از چند ماه قبل گرفته شد و اگر موارد قانونی حضور ایشان در پژوهشگاه حل می‌شد، آقای گلشن در سمت خود باقی می‌ماند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی تصریح کرد: مهندس بهشتی یک چهره شناخته شده فرهنگی است که هر جایی باشد به فرهنگ جامعه خدمت می‌کند، ایشان با حفظ سمت مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی به عنوان رئیس پژوهشگاه منصوب شده است.

وی یادآور شد: در بسیاری از موارد برای تغییر مدیران از بضاعت داخل سازمان استفاده شده است و تلاش کرده‌ایم که در عرصه‌های کاری نگاهمان به درون سازمان باشد.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به انتظاراتی که از پژوهشگاه وجود دارد، گفت: سیاست جدی ما این است که در تمامی عرصه‌های کاری سازمان میراث فرهنگی، تحقیق و پژوهش به پژوهشگاه منتقل شود  و پژوهشگاه در زمینه تامین نیازهای پژوهشی بخش‌های مختلف سازمان نقش اصلی خود را ایفا کند.

سلطانی‌فر افزود: امیدوارم با ثبات، آرامش خاطر و بدون دلواپسی با سیاست های دولت تدبیر و امید برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دنبال کنیم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …