برپایی نمایشگاه خودروهای تاریخی از سوی کانون جهانگردی و ا تومبیلرانی

برپایی نمایشگاه خودروهای تاریخی از سوی کانون جهانگردی و ا تومبیلرانی
كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران، مجموعه‌ای از خودروهای تاريخي (كلاسيك) متعلق به مالکان بخش خصوصی را از 14 تا 19 مرداد ماه 1393 در مجموعه فرهنگي و تاريخي سعدآباد به نمایش می‌گذارد.

شهاب مالمیر، مدیر روابط عمومی كانون جهانگردي و اتومبيلراني، با اعلام این خبر گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در نظر داریم درحدود 80 دستگاه خودرو کلاسیک و ویژه كه تعداد زیادی از آنها متعلق به مالكان بخش خصوصي بوده و از ميان خودروهای مورد استفاده در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انتخاب شده‌اند را در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار دهیم.

وی افزود: تلاش کردیم این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌هایی که تا کنون با موضوع خودروهای تاریخی (کلاسیک) برگزار شده است، متفاوت باشد. از جمله تفاوت‌هایی که این نمایشگاه با رویدادهای مشابه خود دارد می‌توان به خاص بودن برخی خودروهای شرکت کننده و بی‌نظیر بودن آنها در ایران به این معنا که نمونه دیگری از آنها در کشور وجود ندارد، اشاره کرد.

مالمیر ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های خودروهای حاضر در این نمایشگاه می‌توان به این نکته اشاره کرد که برخی از این اتومبیل‌ها تا کنون در هیچ یک از رویداد‌های نمایشگاهی با موضوع خودروهای کلاسیک حضور نیافته‌اند و شرکت در این نمایشگاه نخستین نمایش عمومی آنها محسوب می‌شود.

وی به تلاش‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در راستای حفاظت و شناسایی خودروهای تاریخی اشاره و خاطر نشان کرد: همانطور كه پيش از اين نيز اطلاع‌رساني شده است، هيأت وزيران در سال 1389 پس از پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، با آيين‌نامه شناسايي و صيانت از خودروهاي تاريخي موافقت كرد و در پی آن نیز دبیرخانه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی (کلاسیک) در كانون جهانگردي و اتومبيلراني راه‌اندازی شد.

مالمیر افزود: پيش از تصويب اين آيين‌نامه، اتومبيل‌هاي کلاسیک كه ما از آنها با عنوان خودروهای تاريخي و بخشی از میراث فرهنگی کشورمان یاد می‌کنیم، به دليل بي‌توجهي به سمت فراموشي و نابودي مي‌رفتند؛ به همين دليل كانون جهانگردي و اتومبيلراني اقدام به برنامه‌ريزي‌های مختلفی براي اين اتومبيل‌ها كرده است تا اين يادگاران گذشته، برای آیندگان ماندگار شوند.

او ادامه داد: يكي از فعالیت‌هایي كه كانون جهانگردي و اتومبيلراني، از سال‌های گذشته تا به امروز در مسیر شناسايي و صيانت از خودروهاي تاريخي به صورت مستمر و دوره‌ای اقدام به اجرای آن می‌کند، برپايي نمايشگاه‌هاي متعدد با حضور منحصر به‌فردترين خودروهاي تاريخي است كه مرداد ماه امسال، شاهد برپایی یکی از این نمایشگاه‌ها در تهران خواهیم بود.

وی درباره اهداف برپایی این نمایشگاه نیز گفت: حمایت از مالكان خصوصي خودروهاي كلاسيك و كمك به رفع عيوب خودروها، کمک به تحقق اهداف دبیرخانه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی (کلاسیک)، فراهم کردن زمينه ديدار و تبادل نظر مالكان خصوصي با متوليان حمايت از این خودروها، فرهنگ‌سازي در زمينه صیانت از خودروهاي كلاسيك كه جزئی از سرمايه‌هاي تاريخي و فرهنگی كشورمان محسوب مي‌شوند، از مهمترين اهداف برپايي این نمایشگاه به شمار مي‌رود.

مدیر روابط عمومی كانون جهانگردي و اتومبيلراني اضافه کرد: علاوه بر اینها از آنجايي‌كه خودروهاي كلاسيك آميزه‌اي از ذوق، هنر و صنعت بوده و بيشتر آنها نشانه‌هاي تلاش و هنر صنعتگران دوران گذشته را در خود حفظ كرده‌اند و برخی از آنها نیز بازگو کننده وقایع ویژه تاریخی هستند، نمایش عمومی آنها، نمایش گوشه‌ای از فرهنگ و تاریخ کشورمان بوده و از همین‌رو از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

مالمیر افزود: در همین راستا كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران، با درنظر گرفتن نکات ایمنی و امنیتی به‌منظور حفاظت از خودروها، از دارندگان خودروهاي كلاسيك که مایل به شرکت در اینگونه گردهمایی‌ها هستند براي حضور در نمايشگاه یاد شده دعوت می‌کند.

وی از ارائه تخفیف‌های ویژه به گروه خاصی از بازدیدکنندگان خبر داد و گفت: برای بخشی از بازدیدکنندگان از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، فرهنگیان، ایثارگران، خانواده‌های معزز شهدا و جانبازان 25 تا  50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است. بنابراین این افراد می‌توانند در هنگام تهیه بلیط، با ارائه کارت شناسایی از تخفیف‌های منظور شده بهره‌مند شوند.

بر اساس این گزارش در پایان این نمایشگاه به همه مالکان خودروهای تاریخی که اتومبیل‌های خود را در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند، گواهی حضور و لوح سپاس اهدا خواهد شد.

لازم به ذكر است كه نمايشگاه خودروهاي تاريخي (كلاسيك)، از 14 تا 19 مرداد ماه سال جاري از ساعت 10 صبح تا 20 در مجموعه فرهنگي و تاريخي سعدآباد برپا خواهد بود. علاقمندان به دريافت اطلاعات بيشتر مي‌توانند با شماره تلفن 8-66755567 تماس گرفته و يا به وب سایت رسمی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به نشانی WWW.TAC.ORG.IR مراجعه كنند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …