دریاچه تخت سلیمان

از دور دایره ای آبی و درخشان است که در میان تپه های سرخ و سبز در کنار بقایای کاخ تابستانی خسرو می درخشد ولی از نزدیک غول عجیب و غریبی است که هر موجود زنده ای را ببلعد فرو می برد و دیگر پس نمی دهد.
تخت سلیمان یکی از عجایب باستانی ایران است که درآن بقایای کاخ تابستانی خسرو پرویز و نشانه هایی از آتشکده آذرگشتاسب می توان دید. این محل تاریخی در ادوار مختلف مورد توجه اقوام مختلفی همچون مادها، هخامنشی ها، ساسانیان، اشکانیان و مغول ها قرارگرفته است در باب تخت سلیمان و آثار به جا مانده از قرون دور و دراز سخن بسیار است اما دراینجا می خواهم به دریاچه شگفت انگیز، زیبا و اسرار آمیز آن بپردازم.
دریاچه در اصل چشمه ای جوشان است که چندین قرن است که می جوشد و از املاح معدنی برخوردار است و به همین دلیل رسوبی که به دور خود ایجاد کرده، از دور دایره ای آبی و درخشان است که در میان تپه های سرخ و سبز در کنار بقایای کاخ تابستانی خسرو می درخشد ولی از نزدیک غول عجیب و غریبی است که هر موجود زنده ای را ببلعد فرو می برد و دیگر پس نمی دهد.
راهنمای ما که یکی از بومیان منطقه است می گوید عمق این دریاچه را هیچکس نمی داند. آخرین تخمینی که دانشمندان زده اند 124 متر است ولی در اصل تا کنون هیچ غواصی به کف آن نرسیده چون املاح سنگین آب مانع از فرورفتن زیاد در آن می شود و همچنین دوربین های مخصوص این کار تنها تا جایی که سالم بمانند پایین می روند و بیش از آن فشار آب اجازه نمی دهد. راهنما می گوید مردم محلی بر این باورند که این دریاچه پر از گنج و طلاست و حرفش را چنین تکمیل می کند که البته احتمال درست بودن این باور بسیار است چون در ادوار مختلف تاریخ حتی تا همین اواخر این دریاچه برای مردم مقدس بوده و آنها از راههای دور می آمدند تا نذوراتشان را در این آب بریزند. راهنما ادامه می دهد که هر موجود زنده ای که به داخل این آب برود محال است بتواند زنده بیرون بیاید و درواقع اصلا بیرون نمی آید. قبرهای دور دریاچه هم گواهی بر این امر است. دور دریاچه می چرخم و سنگ قبر های کوچکی را می بینم که از دهه پنجاه به بعد ساخته شده اند و اسمهایی بر روی آنها هست. راهنما می گوید این افراد به منظور شنا به دریاچه رفته و هرگز برنگشته اند وخانواده ها همین جا برایشان سنگ قبر ساخته اند. راهنما می گوید در زمانهای نسبتا قدیم بیماری مسری لاعلاجی  در این روستا شیوع پیدا می کند و دختر بچه ای می میرد. سپس پزشکان توصیه می کنند او را حتی خاک هم نکنند که بیماری از طریق خاک شیوع پیدا نکند، بلکه در آب بیاندازند تا به قعر آن برود و بیماری ریشه کن شود. مردم روستا چنین می کنند و در کمال ناباوری جسد بر روی آب می ماند. بعد ها با جسد چند حیوان امتحان می کنند و این فرضیه ثابت می شود که دریاچه تنها بدن زنده را به درون خود می کشد! علاوه بر نکاتی که ذکر شد و همگی ریشه در تاریخ  و حقیقت دارند، افسانه ها و اسطوره های بسیاری هم در این مورد هست همچون زنده بودن نطفه فرزند زرتشت در این آب که در آخرالزمان وقتی دختری در آن شنا می کند سوشیانت را باردار می شود.
علاوه بر اینها این دریاچه یکی از چاکراهای اصلی زمین است که در سال چند مرتبه برای جذب انرژی زمین مورد توجه اشخاصی که مدیتیشن کار می کنند قرار می گیرد.
مجموعه تخت سلیمان در دهه چهل کشف و از زیر خاک بیرون کشیده شد و و از سال هفتاد در حال بازسازی است ولی دریاچه قرن هاست که می جوشد و مزارع اطراف را آبیاری می کند. در اطراف این مجموعه آثار طبیعی دیدنی دیگری همچون کوه زندان سلیمان و چشمه های دیگر که گمان می رود از زیر زمین با دریاچه تخت سلیمان در ارتباط باشند وجود دارند که در گفتاری دیگر به آنها نیز خواهیم پرداخت. این دریاچه و مجموعه اش  در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

گزارش: شیوا شهبازی

با تشکر از خانم مستانه منصوری

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …