احياي چوگان در قزوين پس از دوره صفوي

احياي چوگان در قزوين پس از دوره صفوي

همزمان با آيين‌هاي روز قزوين،‌ ورزش چوگان پس از حدود سيصد و پنجاه سال بار ديگر در شهر قزوين اجرا مي‌شود.

محمد علي حضرتي‌ها مشاور فرهنگي استاندار و مدير كل ميراث فرهنگي، ‌صنايع دستي و گردشگري استان قزوين با اعلام اين خبر گفت: ورزش اصيل و ملي ايراني چوگان كه يكي از نمادهاي پرشور و هيجان‌انگيز فرهنگي كشور و يادگار ارزشمند ميراث ناملموس ايراني است در تاريخ و ادبيات ما جايگاهي بس والا داشته و سزاوار است مورد بازشناسي و توجه قرار گيرد.

گزارش‌هاي حكيم نامدار طوس در شاهنامه از برگزاري پيوسته ورزش چوگان به عنوان ورزشي محتشم و سلحشورانه كه با آمادگي جسماني فوق العاده اسب و سوار همراه است حاكي از ريشه‌هاي عميق اين ورزش در ژرفاي اسطوره و تاريخ ايران بوده و همواره مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار مي‌گرفته است و هنوز هم با خواندن مطالب درباره اين بازي شور و هيجان خاصي به خواننده القا مي‌شود.

در دوره صفوي نيز شهر قزوين يكي از مراكز برگزاري مسابقات چوگان و  ورزش‌هاي پيوسته به آن از جمله قُپق اندازي بوده و جهانگردان و سفيران كشورهاي اروپايي در سفرنامه‌ها و گزارش‌هاي خود به آن اشاره كرده‌اند.

مشاور فرهنگي استاندار قزوين اظهار داشت: طبق فرمايش مقام معظم رهبري در باره بازي چوگان “چوگان مال ماست، ما رها کرديم، ديگران گرفتند”، “دنبال ورزش‌هايي بگرديد که بومي ماست و مردم از آنها خبر ندارند. مثلا ورزش چوگان که يک ورزش ايراني است، الان هم در دنيا معمول است و چوگان بازي مي‌کنند، ولي ما اصلا بازي چوگان بلد نيستيم، اصلا نمي‌دانيم چوگان چيست، بيائيد اينها را احيا و زنده کنيد چون جز فرهنگ شما و مليت شماست”، احياي اين ورزش اصيل ايراني در مجموعه دولتخانه صفوي به مناسبت روز قزوين صورت مي‌پذيرد و هيات چوگان با اجراي نمادين حيات دوباره به اين ورزش حماسي خواهد داد.

وي تصريح كرد: زمين استاندارد ورزش چوگان نيازمند مساحتي بالغ بر چند برابر زمين فوتبال است و با توجه به مقدورات استان و ضرورت‌هاي احياي اين ورزش در قزوين مقرر شد فعلا اين ورزش ملي به صورت نمادين در فضاي باز داخل دولتخانه صفوي برگزار شود و با رايزني‌هايي كه صورت گرفت توانسيم  عليرغم زمان كم و عدم وجود فضاي مناسب مجموعه دولتخانه صفوي را آماده اجراي نمادين اين بازي نموده و روز چهارشنبه دوازدهم شهريور ماه مصادف با هفته گراميداشت دولت و روز قزوين، اميدواريم بتوانيم بعد از حدود 350 سال در پايتخت صفوي كه محل اجراي اين بازي است اين رخداد فرهنگي را باز زنده سازي کنیم.

شايان ذكر است: بازي چوگان با همكاري ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري، شهرداري، ورزش و جوانان، فدراسيون چوگان كشور و هيات چوگان استان قزوين برگزار خواهد شد. و هموطنان عزيز مي‌توانند از نزديك شاهد احياي اين بازي حماسي در خاستگاه تاريخي‌اش باشند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …