چشمه باداب سورت

4

 یکی از کم نظیرترین جاذبه های ایران بی شک چشمه های زیبای بادابسورت است که در سال 1387 به عنوان دومین اثر طبیعی ایران ثبت شد. این چشمه ها در استان مازندران شهرستان ساری بخش چهاردانگه دهستان پشتکوه و در نزدیکی روستای اروست قرار دارد.

برای دیدن این چشمه های زیبا از دو مسیر می شود استفاده کرد:

images
•    از سمنان:

بعد از طی 25 کیلومتر از شهر سمنان به سمت شمال به شهمیرزاد میرسید جاده را به سمت ساری طی کنید پس از طی مسافت تقریبی 110 کیلومتر و گذشتن از فولاد محله قبل از پمپ بنزین به ورودی جاده اروست می رسید. مسیر جاده را 22 کیلومتر ادامه دهید تا در ورودی روستا به یک دوراهی برسید. راه سمت چپ به روستای اروست و راه سمت راست پس از 3.5 کیلومتر به کوهپایه تپه های چشمه می رسد.
-سورت-کیاسر-1389563218
•    از ساری:

پس از طی مسافت 23 کیلومتر از ساری به سمت سمنان به دوراهی روستای تاکام می رسید. راه سمت چپ را تقریبا 60 کیلومتر ادامه دهید و پس از گذشتن از شهر کیاسر و بلافاصله بعد از پمپ بنزین به ورودی روستای اروست می رسید. مسیر جاده را 22 کیلومتر ادامه دهید تا در ورودی روستا به یک دوراهی برسید. راه سمت چپ به روستای اروست و راه سمت راست پس از 3.5 کیلومتر به کوهپایه تپه های چشمه می رسد.

فاصله کوهپایه تا چشمه مسیری با شیب زیاد است که میتوانید با کمی کوهنوردی به پای چشمه برسید. یا اینکه این مسیر ا با اتومبیل با طی مسافت تقریبی 2 کیلومتر  تا کنار چشمه ها طی کنید.

این مکان در فاصله تقریبی 80 کیلومتری «دریاچه میانشه» و فاصله تقریبی 100 کیلومتری «سد سلیمان تنگه» واقع شده است.

تپه ماهور های اطراف چشمه پر از گیاهان معطر و دارویی بهاری است. منظره کوه های روبه‌روی دشت و ابرها واقعا جذاب است.

چشمه های باداب سورت شامل دو چشمه  با رنگ، طعم و ترکیب متفاوت است .چشمه پرآب از چندین حوضچه به صورت پلکانی تشکیل شده است و در هر حوضچه آب به رنگ های مختلف وجود دارد؛ سفید و شفاف، کرم تا زرد و حتی مشکی.در طی زمان طولانی رسوب این آب ها قندیل های زیبایی را در بخش هایی از این چشمه به وجود آورده اند.

-باداب-سورت-1389563265

یکی از چشمه  های این مجموعه سبب تشکیل برکه ای در بالادست حوضچه ها شده است. در قسمت شمال غرب چشمه پرآب چشمه دیگری نیز هست که رنگ آن از نارنجی تا قرمز متغیر و مزه آن ترش است. این چشمه، دو دهانه دارد که میتوانید جوشیدن آن از زمین را ببینید. این آب به یک حوضچه کوچک ریخته می شود و در داخل آن میتوانید جوشش آب را ببینید.

این چشمه ها در ارتفاع 1840 متری واقع شده اند. جالب است بدانید، فقط در کشور ترکیه شبیه این چشمه ها به نام باموک کاله وجود دارد که به زیبایی و بزرگی چشمه باداب سورت نیست. اطراف این چشمه ها زرشک وحشی و درختهای سوزنی بسیار یافت می شوند.

نکته قابل تامل این است که متاسفانه، این جاذبه طبیعی در حال تخریب و از بین رفتن است. دلیل آن نیز ورود افراد به داخل حوضچه ها و تخریب  و آتش‌سوزی در آن مکان است.

Check Also

سفری به یک روستای بهشتی در گیلان

با سفر به روستای بهشتی «ارده»، قطعا وارد یکی از سرزمین‌های رویایی و خیالی می‌شوید …