سنگ‌اندازی در مسیر گردشگری خارجی مانع رشد اشتغال است

اسدالله درویش امیری در آیین معارفه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بر اساس برنامه ریزی ها، باید تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ میلیون گردشگر خارجی سالانه وارد کشور شوند.

معاون امور حقوقی، مجلس و استانهای سازمان میراث فرهنگی، افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور را در رونق بخشی به اقتصاد و ایجاد اشتغال موثر دانست و بیان کرد: اکنون کشورهایی که از نظر داشتن ظرفیت های گردشگری در سطحی بسیار پایین تر از ایران هستند در این بخش موفق عمل کرده اند.
درویش امیری با تاکید بر تحلیل مباحث فرهنگی در رشد نکردن گردشگری خارجی در کشور بیان کرد: سهم ایران با توجه به داشته های طبیعی، تاریخی وگردشگری باید ۱۰ برابر بیشتر از وضعیت کنونی باشد.

وی با اشاره به میزان بالای بیکاری تحصیل کرده های داخلی افزود: بهره گیری از اقتصاد گردشگری جهان با به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی می تواند درصد زیادی از بیکاری کشور را کاهش دهد.

وی تخت جمشید، شهر سوخته زابل، ارگ بم، عمارت چهل ستون و ده ها اثر تاریخی دیگر در کشور را نگین سابقه تمدن و فرهنگ ایران عنوان کرد و بهره برداری از این موهبت در راستای تقویت اقتصاد و اشتغالزایی را وظیفه همه مسوولان و مردم دانست.

وی با بیان اینکه امروزه گردشگری جزو پنج اقتصاد برتر دنیا است، ادامه داد: معماری، طراحی و شهرسازی در تاریخ گذشته ملت ایران برای گردشگرانخارجی جاذبه انگیز بوده و ما می توانیم با رونق این بخش فرهنگ و تمدن خود را به جهان نشان دهیم.

درویش امیری با اشاره به جابجایی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون گردشگر در دنیا در سال ۲۰۱۴ بیان کرد: انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ بیش از یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون نفر جابجایی مسافر در دنیا انجام شود.

وی سفرهای داخلی را نیز یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال، تحکیم بنیان خانواده و ایجاد روح و روان سالم عنوان کرد و خواستار توجه به فرهنگ سازی سفر در کشور شد.

وی گردشگری سلامت را ویژگی بارز صنعت گردشگری استان اردبیل عنوان کرد و افزود: باید از ظرفیت های دیگر گردشگری از جمله کشاورزی، طبیعت گردی، صنایع دستی و میراث تاریخی و فرهنگی استان اردبیل برای رونق بخشی به حوزه گردشگری استفاده کنیم.

درویش امیری با بیان اینکه از ۱۷ میراث ثبت شده در سطح جهان یک مورد متعلق به استان اردبیل است، گفت: از ۳۵۰ صنایع دستی شناخته شده کشور نیز ۶۰ مورد آن به این استان تعلق دارد که این موضوع نیازمند برنامه ریزی برای توسعه اقتصاد گردشگری در منطقه است.
در این آیین از تلاش های یحیی نقی زاده محجوب قدردانی و کریم حاجی زاده باستانی به عنوان مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریاستان اردبیل معرفی شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …