سلطانی‌فر زنگ مهر را نواخت

6__MG_0107

مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با حضور در مجتمع نخبگان پورسینا پس از افتتاح اولین مدرسه دوستدار میراث‌فرهنگی در منطقه اکباتان تهران، زنگ آغاز سال تحصیلی را نواخت.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز، اول مهرماه با حضور در مجتمع آموزشی نخبگان پورسینا به عنوان اولین مدرسه دوستدار میراث فرهنگی، واقع در منطقه اکباتان تهران، پس از نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی 93-94، گفت: کار استثنایی و خارق‌العاده‌ای در حوزه آشنایی با میراث فرهنگی در این مجتمع انجام شده است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به اینکه در بخش آشنایی با مبانی میراث فرهنگی و سابقه تاریخی و تمدنی کشور باید اقدامات اساسی صورت گیرد، یادآور شد: آشنایی با مبانی میراث فرهنگی ، هنرهای سنتی و صنایع دستی از دوران ابتدایی و از مدارس باید آغاز شود.

سلطانی‌فر در ادامه با تبریک سی و چهارمین سالگرد دفاع مقدس به ملت و رزمندگان قهرمان ایران که یک پیروزی بزرگ و افتخارآمیز را درتاریخ کشور رقم زدند، تصریح کرد: تاریخ 8 سال دفاع مقدس یکی از ارزنده‌ترین و درخشان‌ترین مقاطع تاریخ کشور است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: ایران دارای سابقه و هویت تمدنی و تاریخی چندهزار ساله است و در طول تاریخ کشور بزرگ و ابرقدرت بوده و امروز هم به عنوان یک قدرت در منطقه حضور دارد.

وی در جمع دانش‌آموزان تصریح کرد: کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، ایران را دارای حدود یک میلیون مکان، بنا و محوطه تاریخی می‌دانند که در طول 84 سال گذشته، شناسایی، ثبت، احیا و مرمت 5درصد از این آثار فرهنگی تاریخی انجام شده است و 95 درصد باقیمانده این آثار که در دل خاک است باید توسط نسل‌های آینده و شما فرزندان این سرزمین مورد کاوش، احیا و مرمت قرار گیرد.

سلطانی‌فر تاکید کرد: میراث فرهنگی و بناهای تاریخی هر کشور بیانگر هویت تمدنی کشور است، ایران موزه‌ای است به وسعت یک کشور که تمام نقاط آن دارای آثار و نشانه‌هایی از فرهنگ و تاریخ این کشور است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به ثبت 17 اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو، گفت: با ثبت جهانی شهر سوخته، 17 اثر کشور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده و از این لحاظ ما جزء 5 کشور برتر دنیا هستیم که این موضوع نشانگر غنای فرهنگی و هویت تاریخی کشور ماست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اعلام این خبر که در حال حاضر 40 پرونده کشور در فهرست انتظار میراث جهانی یونسکو قرار دارد، یادآور شد: کشور ما از لحاظ آثار تاریخی و فرهنگی از چنان غنایی برخوردار است که ما برای 40 سال آینده هم آثاری برای ثبت جهانی داریم.

وی ادامه داد: استفاده از آثار فرهنگی، تاریخی و جاذبه‌های فرهنگی در فرآیند توسعه گردشگری هر کشور نقش اساسی و محوری دارد این در حالی است که میزان قابل توجهی از گردشگران به دلیل جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و زیارتی وارد کشور ما می‌شوند.

معاون رئیس جمهور در پایان گفت: شما فرزندان عزیز باید در زمینه معرفی آثار تاریخی و فرهنگی کشور پیشگام باشید، ما امیدواریم در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت نامگذاری شده است، خیز اصلی و اساسی در زمینه معرفی، احیا و بازسازی اماکن و آثار تاریخی در سایه حضور دولت تدبیر و امید آغاز شود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …