تجميع امكانات و قوانين دستگاهي به عزم ملي براي توسعه متوازن در گردشگری

ImageHandler.ashx

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تغيير نگاه بخشي به نگاه فرابخشي، تجميع امكانات و قوانين دستگاهي به حركت و عزم ملي براي توسعه متوازن را از راهبردهاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در دولت جديد برشمرد و گفت: در حوزه اقتصاد و تأثير گردشگري در اقتصاد منطقه و كشور، این صنعت آينده روشني براي سرمايه‌گذاري ملي داردو رقابت جهاني بر سر تصاحب بازارهاي آن، جدي شده است.

به گزارش ایرانگرد نیوزمسعود سلطانی فر در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری که صبح امروز با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان، سفرا و نمایندگان سایر کشورها و مسئولان و مدیران سازمان میراث فرهنگی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، افزود: در زماني كه رشد اقتصاد جهاني در مواجهه با بحران‌ها بسيار شكننده است، براساس آمارها و تحليل‌هاي سازمان جهاني جهانگردي رشد بخش گردشگري با اطمينان ادامه دارد، به گونه‌اي كه اين صنعت به سومين صنعت درآمدزا در جهان تبديل شده و با نرخ رشد 4 تا 5 درصد، انتظار مي‌رود كه در آينده‌اي نزديك، به مهم‌ترين شاخص اقتصادي حداقل 60 كشور جهان تبديل شود.

وی افزود: در سال 2012، گردشگري با 5 درصد توليد ناخالص داخلي جهان، 98 ميليون شغل به طور مستقيم و با احتساب آثار غيرمستقيم 255 ميليون شغل معادل 8 درصد از مشاغل دنيا را ايجاد كرده است. اين ميزان 6 برابر اشتغال در صنعت خودروسازي، 5برابر صنايع وابسته به مواد شيميايي و همچنين 4 برابر اشتغال در بخش معدن و نفت است. پيش‌بيني مي‌شود كه در دهه آينده از هر ده نفر، يك نفر در بخش سفر و گردشگري فعاليت کند.

وی با بیان اینکه گردشگري، اقتصادي سبز، مبتني بر ميراث فرهنگي، تاريخ و تمدن، زيست بوم و طبيعت است خاطرنشان کرد: اين صنعت براي طيف وسيعي از جامعه ميزبان، مشاغل پايدار توليد کرده است و علاوه بر تحصيل ارز، تأمين آرامش، حفظ محيط زيست، تقويت اقتصاد محلي و توزيع عادلانه ثروت از بعد فرهنگي و سياسي نيز مي‌تواند با ايجاد تصويري مثبت از مقصد و خلق خاطره‌اي زيبا در ذهن گردشگر زمينه‌ساز نفوذ در افكار عمومي و ابزاري براي پيشبرد سياست خارجي و دست‌يابي به منافع ملي باشد.

وی گفت:سفر و گردشگري را هرچه بناميم صنعت، اقتصاد، فرهنگ يا سياست، براي رهايي از اقتصاد تك محصولي و گسترش فرهنگ غني اسلامي و ايراني حائز  اهميت است؛ اين اهميت در اسناد توسعه‌اي كلان كشور و استان‌ها نيز مشهود است؛ به هر حال امروز حركت گردشگري، نياز به توجه جدي دارد و ملاحظاتي از جنس ملي و منطقه‌اي مي‌تواند كشور را به جايگاهي در شأن فرهنگ و تمدن‌مان برساند.

معاون رییس جمهوری گردشگري را يكي از مطمئن‌ترين و ارزان‌ترين منابع كسب درآمد ارزي برشمرد و افزود: براي رسيدن به اين مقصود راهكارهاي اصولي و عملي ضرورت دارد؛ گردشگري يك علم و دانش جهاني است و توليد محصولات گردشگري يك راهكار براي جذب گردشگر قلمداد مي‌شود.

وی تاکید کرد: بدون شك مشكلاتي مانند مشخص نشدن سهم بخش خصوصي، كمبود فضاهاي اقامتي، ضعف سيستم حمل و نقل و ضعف گردشگري داخلي از كمبودهاي موجود براي جذب گردشگر است.

رییس سازمان میراث فرهنگی نگاه گردشگران جهاني به ايران را مهمترین مشکل در این زمینه خواند و گفت: آنها بر اين باورند كه در ايران عدم ثبات سياسي و امنيتي و احساس مخاطره براي گردشگران جهاني وجود دارد كه البته رسانه‌هاي غربي در تعميم چنين نگاه غيرواقعي نقش بسيار بسزايي دارند.

وی خاطرنشان کرد: تبليغات و اطلاع‌رساني مناسب از يك طرف و بهبود وضعيت امكانات گردشگري كشور به همراه بهبود عملكرد دفاتر خدمات مسافرتي از طرف ديگر مي‌تواند زمينه مساعد را براي جذب گردشگران ورودي فراهم كند.

وی تغيير نگاه بخشي به نگاه فرابخشي، تجميع امكانات و قوانين دستگاهي به حركت و عزم ملي براي توسعه متوازن را از راهبردهاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در دولت جديد برشمرد و گفت: در حوزه اقتصاد و تأثير گردشگري در اقتصاد منطقه و كشور، آن گونه كه تاكنون گزارش شده و بخشي از آن در قالب آمارهاي بين‌المللي منتشر شده، اين صنعت اولاً آينده روشني براي سرمايه‌گذاري ملي، اعم از بخش دولتي و خصوصي دارد و ثانياً رقابت جهاني بر سر تصاحب بازارهاي آن، رقابتي جدي شده است.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: هدف‌گذاري دولت يازدهم بر اين مبنا است كه از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي ملي بيش از منابع خارجي و منابع نفتي بهره‌وري كند. هدف ديگر اينست كه نرخ‌هاي شكننده اقتصادي و اجتماعي از جمله نرخ اشتغال و بيكاري و نرخ تورم و ركود را به تدريج طوري ترميم و اصلاح کند كه  اينها بتوانند براي مدت‌هاي مديدي پايدار و مستمر باقي بمانند.

وی با بیان اینکه حوزه گردشگري يكي از حوزه‌هايي است كه مي‌تواند به ايجاد درآمد پايدار براي كشور كمك کند یادآور شد: يكي از اهداف عمده ما در صنعت گردشگري، فرهنگ سازي است. بسياري از رفتارهاي گردشگري ما مانند هجوم يكباره خودروها به جاده‌هاي كشور و يا حركت همزمان همه مسافران در ايام خاص به مقاصد يكسان ناشي از ضعف ما در فرهنگ سازي سفر است كه بخشي از آن به اطلاع‌رساني به موقع بخش دولتي و بخشي هم برعهده رسانه‌ها و نهادهاي فرهنگ ساز كشور است.

وی افزود: اهتمام دولت و سياست مؤكد ما در سازمان، توسعه گردشگري از طريق مناديان اخلاق و فرهنگ است.

سلطانی فر اظهار داشت: گردشگري به عنوان يك محرك كليدي در فرآيند اقتصادي از طريق درآمد حاصل از صادرات، ايجاد اشتغال و بنگاه‌هاي اقتصادي و توسعه زيرساخت‌ها،  چشم‌انداز روشني از قدرت اقتصادي را در جهان معاصر ترسيم كرده است.با اين وجود گردشگري ما متصف به صفت فرهنگ ايراني و اسلامي است و ما قادر خواهيم بود ظرفيت بالقوه خود را در اين حوزه به بالفعل برسانيم.

معاون رییس جمهوری گفت: يكي از اين ظرفيت‌ها، همسايگان ما و سپس جهان اسلام است. براساس گزارش «سازمان جهاني جهانگردي» تعداد گردشگران بين‌المللي ورودي كه سال 2012 براي اولين بار در تاريخ از يك ميليارد نفر عبور و به ثبت رسانده بود در سال 2013 با رشد قابل توجهي از مرز 1 ميليارد و 180 ميليون نفر گذشته است. در اين بازار بزرگ، سهم كشورهاي اسلامي هم چشمگير است، لذا توجه به گردشگري اسلامي و حلال امر لازمي است.

وی در ادامه با طرح چند پرسش گفت: چرا ما از خود نپرسيده‌ايم كه چگونه كشورهاي اسلامي هم در سيستم گردشگري خود از ويزاي مشترك استفاده كنند؟ و تردد آزادانه مسلمانان  به مناطق گردشگري خود را تسهيل كنيم؟ كعبه مكرمه را نماد و سمبل خود برگزينيم و حج را به عنوان بزرگ‌ترين رويداد مشترك مسلمانان الگوي خود قرار دهيم؟ احكام اسلامي را در توريسم سلامت و مجتمع‌هاي تفريحي بانوان، غذاي حلال، مراكز پاك اقامتي و آداب اخلاقي را در مسيرهاي گردشگري، ترويج و توسعه دهيم و از بنيان آن، اقتصادي پرقدرت را بنياد بگذاريم؟

وی گفت: نكته اول در این رابطه اهميت مهمان نوازي است. در باور عقيدتي ما خداوند، مهمانان را «حبيب الله» خوانده است. بنابراين گردشگري ما هم در تاريخ خود بر مهمان نوازي بنا شده است. اين سنت حسنه بايد توسط همه افراد، نهادها و دستگاه‌ها حفظ شود. مهمان نوازي اسلامي علاوه بر تأمين زيرساخت‌هاي مادي مورد نياز گردشگران و احترام و تكريم آنها، بر نيازهاي روحي و معنوي گردشگران نيز توجه دارد. لذا دولت متولي رسمي و قانوني حقوق گردشگران داخلي و خارجي است، اما رعايت حقوق گردشگران وظيفه همه افراد جامعه است.

وی افزود: نكته دوم در حوزه زيرساخت‌هاي گردشگري و خصوصاً سرمايه‌گذاري و فعاليت واحدها و مؤسسات گردشگري است كه اكنون با استقرار دولت يازدهم همگان شاهد هستند ثبات و آرامش در فضاي كسب و كار پديد آمده، تلاطم و روزمرگي جاي خود را به برنامه‌ريزي داده و شاخص‌هاي اقتصادي هم به طور مشهودي رشد خود را ولو اندك در معرض ديد قرار داده‌اند. رشد منفي اقتصاد محو و علايم رشد مثبت در حال مشاهده است.

سلطانی فر تاکید کرد: در اين فضا لازم است صاحبان مؤسسات گردشگري با اطمينان و اعتماد حركت خود را تنظيم كنند. همان گونه كه قبلاً اطلاع داده بوديم ما براي جذب تسهيلات به منابع صندوق توسعه ملي رجوع كرده‌ايم. بخشي از منابع اين صندوق به احداث هتل‌ها و اماكن مورد نياز گردشگري اختصاص خواهد يافت.

سلطانی فر با اشاره به  شعار امسال روز جهاني گردشگري با عنوان «جوامع محلي» گفت:جوامع محلي به عنوان مقصد اصلي اغلب گردشگران، بايد در كانون برنامه‌ريزي‌ها باشند. توجه به امكانات و ظرفيت‌هاي جوامع محلي و خرده فرهنگ‌هاي رايج در آنها و از همه مهم‌تر محيط زيست آنها در دستور كار سازمان قرار مي‌گيرد تا ما شاهد همزيستي مسالمت آميز جوامع محلي با مردمان كشورهاي مختلف باشيم.

وی با اشاره به اینکه با اجرای برنامه‌ها وسیاست‌های سازمان میراث فرهنگی امکان تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در زمینه گردشگری وجود دارد، یادآور شد: این امر مهم نیازمند عزم و اراده عمومی  دستگاه‌های اجرایی، حمایت، همراهی و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی است و ما امیدواریم این حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها ادامه داشته باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی در پایان از ایران به عنوان سرزمين و مهد فرهنگ‌هاي غني بشري، سرزمين همزيستي اقوام، سرزمين صلح و دوستي و مهمان نوازي و اخلاق مداري، سرزمين تمدن‌هاي كهن بشري، سرزمين علم و ادب و هنر و فرهيختگي و سرزمین تنوع ها یاد کرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …