معاون میراث فرهنگی در جمع مدیران کل استانی؛ حفاظت از آثار جهانی، تعهد سازمان میراث‌فرهنگی است

معاون میراث فرهنگی در جمع مدیران کل استانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: حفاظت از آثار جهانی تعهدی است که جمهوری اسلامی ایران و سازمان میراث فرهنگی باید به پایبند باشد.

محمد حسن طالبیان در گردهمایی مدیران کل استانی با اشاره به اهمیت و ضرورت تغییرات محتوایی در موزه ها گفت: با توجه به تغییراتی که امروز در موزه های جهان اتفاق افتاده، موزه های کشور را باید از حالت شی محوری به مخاطب محوری تغییر دهیم.

وی ادامه داد: موزه ها باید بر اساس اولویت ها و با توجه به اعتبارات موجود احداث شوند و در شرایط اعتباری فعلی، استفاده از بناهای تاریخی ، مرمت آنها و استفاده از این اماکن به عنوان موزه راهکار بسیار مناسبی برای گسترش موزه هاست.

طالبیان، توجه به حفاظت الکترونیک و افزایش تعداد پرسنل یگان حفاظت را در نگهداری از آثار تاریخی ضروری دانست و یادآور شد: بحث حفاظت از اموال منقول موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در همین زمینه توسط اداره کل موزه ها کارگاههایی برای حفاظت از اموال منقول برگزار خواهد کرد.

معاون میراث فرهنگی همچنین توجه مدیران کل استانی به پایگاههای جهانی را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: حفاظت از آثار میراث جهانی تعهدی است که جمهوری اسلامی ایران و سازمان میراث فرهنگی در قبال ثبت این آثار بر عهده دارد و توجه به حفاظت و نگهداری از این اماکن بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: تمامی استانها می توانند با استفاده از روش‌ها و دستورالعمل‌های روشنی که در حوزه مستندسازی آثار است نسبت به تهیه پرونده ثبتی آثار خود اقدام کنند و معاونت میراث فرهنگی این آمادگی را دارد که به صورت موازی چندین پرونده را با همکاری استانها مورد بررسی و ثبت قرار دهد.

طالبیان همچنین از ارائه اولین پرونده میراث طبیعی کشورمان در اجلاس ثبت جهانی سال جاری خبر داد و گفت: به دلیل محدودیت هایی که در ارائه پرونده ها وجود دارد ما هر ساله فقط مجاز به ثبت یک اثر تاریخی و یک اثر طبیعی در فهرست میراث جهانی هستیم.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه ثبت آثار یکی از پایه های مهم و اصلی حفاظت است، یادآور شد: موضوع ثبت و حریم باید به صورت مستمر به کارشناسان این حوزه آموزش داده شود.

وی در ادامه از مدیران کل استانی خواست شورای فنی را مورد توجه جدی قرار دهند و تصریح کرد: مدیران کل استانی باید به همراه معاونین میراث فرهنگی خود در کمیسیون ماده ۵ حضور داشته باشند تا از تصویب مصوباتی که به حوزه میراث فرهنگی خدشه وارد می کند جلوگیری شود.

طالبیان با بیان اینکه فضای کارشناسی در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است، گفت: کارشناسان حوزه میراث فرهنگی در فضای امروزی نسبت به موضوعات این بخش حساس شده اند.

معاون میراث فرهنگی همچنین به موضوع حفاظت بعد از کاوش باستان شناسی اشاره کرد و گفت: در محوطه های باستانی که استانها تقاضای کاوش دارند در مرحله اول باید بحث حفاظت پس از کاوش مورد توجه قرار گیرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …