تهیه پیشنهادهای بودجه‌ای سازمان در طرح ۵+۱/ تشکیل کارگروه مستقل میراث فرهنگی در دولت

معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تهیه پیشنهادهای بودجه‌ای سازمان با عنوان طرح ۵+۱ خبر داد و گفت: با تشریح  وضعیت بودجه سازمان در معاونت برنامه و بودجه  به این نتیجه رسیدیم پیشنهادهای بودجه‌ای سازمان را در طرحی با عنوان  ۵+۱ آماده کنیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسعود سلطانی فر در همایش تجلیل از ۲۰۰ سرمایه‌گذار گردشگری در خصوص گزارش مجمع جهانی اقتصاد از وضعیت گردشگری ۱۴۰ کشور دنیا افزود: براساس شاخص‌های رقابت‌پذیری شامل چارچوب‌های قانونی و سیاست‌ها، زیرساخت و فضای کسب و کار، منابع انسانی، فرهنگی و محیطی رتبه ایران در بین ۱۴۰ کشور ۹۸ بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۲، ۱۴ تا ۱۶ رتبه بیشتر شده است.

به گفته وی ایران در این شاخص جزو رده‌های آخر بود و در شاخص زیرساخت و کسب و کار رتبه ۹۶ و در شاخص منابع انسانی، فرهنگی و محیطی رتبه ۷۴ را داشت.

سلطانی‌فر ادامه داد: رتبه ایران در هزینه سفر برای گردشگر خارجی بین ۱۴۰ کشور اول به دلیل  نرخ برابری ریال و دلار اول بوده است.

وی در ادامه به قابلیت‌های بازپرداخت پروژه‌های گردشگری اشاره کرد و افزود: سال گذشته ایران از ۴٫۵ میلیون گردشگر ورودی ۵٫۵ تا ۶ میلیارد دلار یعنی ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرد.

وی خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری در بخش گردشگری در دنیا به شدت رونق گرفته است و باید دولت و مجلس همت کنند و به این موضوع بیش از پیش توجه کنند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه ۸۰ درصد بودجه امسال کشور جاری و فقط ۲۰ درصد بودجه عمرانی است، گفت: امیدواریم تا در مذاکرات ۱+۵ براساس منافع ملی و حقوق هسته ای به چارچوب مشخص برسیم تا بتوانیم پایه های تحریم را فرو بریزیم ومشکلات اقتصادی را رفع کنیم.

سلطانی فر افزود: زمانی می گفتند که تحریم ها کاغذپاره است اما در عمل مشاهده کردند که کاغذ پاره نیست و اقتصاد مملکت را فلج کرده است. دولت یازدهم در برهه کنونی با همه توان و چنگ و دندان تلاش می کند تا بتواند فقط امور جاری مملکت را بچرخاند.

وی با بیان اینکه نیمی از سهمیه نفت را با بدبختی می فروشیم اما پول آن را نمی توانیم دریافت کنیم، افزود: پول کشور ما در چین، هند و دیگر کشورها است اما نظارت بر سیستم بانکی دنیا اجازه نمی دهد که این کشورها پول را برای ما ارسال کنند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه نخستین پروژه سال ۹۳ که در صندوق توسعه ملی به تصویب رسیده گردشگری بوده است، در حالی که هنوز صنایع دیگر نتوانسته‌اند این مصوبه را بگیرند.

رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به رویکرد مطلوب دولت یازدهم به این سازمان گفت: این سازمان برای نخستین بار در مجموعه ساختار شکل گیری یک برنامه ۵ ساله در کشور کارگروهی مستقل دارد و زیر مجموعه فرهنگ و هنر نیست.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی در حالی از ۲۹ کارگروه ابلاغ شده، یک کارگروه مستقل دارد که وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان کارگروه مستقل ندارند.

سلطانی فر ادامه داد: ریاست این کارگروه بر عهده رییس سازمان میراث فرهنگی است و وزیران کشور، امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی و دو نفر از شهرداران شهرهای بزرگ نیز اعضای آن هستند.

وی در ادامه سخنانش به پیگیری‌های مداوم رئیس جمهور از وضعیت گردشگری و پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: با این حساسیت دولت و رئیس جمهور و فضای باثبات و آرامش‌بخش اقتصادی، قطعا در صنعت گردشگری شرایط بهتر خواهد شد؛ اما اینکه تصور شود همه مسائل تا ۶ ماه آینده حل می‌شود و بانک‌ها با یک نامه به پروژه‌های گردشگری پول می‌دهند، این‌طور نخواهد بود. در هر حال هر بانکی حافظ سرمایه‌های مردم است و باید روی طرح‌هایی که توجیه اقتصادی دارند، سرمایه‌گذاری کنند.

سلطانی فر افزود: برای تعیین برنامه ها از همفکری بخش خصوصی استفاده می کنیم و امیدواریم با همکاری دولت و مجلس به اهداف مورد نظر در راستای توسعه بخش گردشگری دست یابیم.

وی با اشاره به رویکرد بسیار مطلوب دولت و رییس جمهوری به بخش گردشگری گفت: دکتر روحانی در تمامی سفرهای داخلی و خارجی خود بخش گردشگری را به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه مطرح کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به فضای خوبی که از نظر ثبات در کشور به وجود آمده است، وضعیت گردشگری روز به روز مطلوب تر شود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …