رعایت انضباط مالی یکی از اصول مهم کاری در سازمان میراث‌فرهنگی است/ضرورت افزایش نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی

ImageHandler.ashx

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر افزایش نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی در تمامی استان‌ها، گفت: رعایت انضباط مالی یکی از اصول مهم کاری در سازمان میراث فرهنگی است.

مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گردهمایی معاونین، مدیران ارشد و مدیران کل استانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پس از ۸ ماه حضور در این سازمان با مشکلات بسیاری مواجه بودیم و به عنوان مدیری که ۳۰ سال تجربه کار اجرایی داشته‌ام، هیچ دستگاه اجرایی و سازمانی را با این حجم از مشکلات و ناهماهنگی‌ها مشاهده نکردم.

وی ادامه داد: حجم مشکلاتی که در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد قابل مقایسه با سایر دستگاه‌ها نیست و ما هر روز با ابعاد جدیدی از مشکلات و ناهماهنگی‌ها مواجه می‌شویم که امیدواریم با تلاشی که صورت می‌گیرد با این مسائل و ناهماهنگی‌ها برخورد اصلاح گرایانه داشته باشیم تا راهکار حل آنها حاصل شود.

معاون رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکلات با ژرف‌اندیشی، تعامل و هم‌افزایی مدیران و مجموعه سازمان میراث‌فرهنگی، تصریح کرد: ما امیدواریم ظرف یک تا دو سال آینده وضعیت عمومی سازمان را ساماندهی کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: جزیره‌ای عمل کردن، تقسیم اختیارات، نبودن نظارت کافی، نبودن نظارت بر اجرای پروژه‌های عمرانی، عدم تطبیق اعتبارات و پیشرفت پروژه‌ها، بی‌سرو سامانی حفظ و حراست از اماکن و بناهای تاریخی، مسائل مربوط به حوزه ثبت و بلاتکلیفی در مجموعه صنایع‌دستی، بخشی از مشکلات سازمان میراث فرهنگی است که از گذشته به جا مانده و باید با همتی مضاعف برای حل این مشکلات تلاش کنیم.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه باید با هم‌گرایی، سازمان میراث فرهنگی را در مسیر انجام وظایف و تعهداتش قرار دهیم، یادآور شد: حل تمامی این مشکلات نیازمند زمانی طولانی است و ما باید با اولویت‌بندی، بخش‌های مهم را در دستور کار فوری قرار دهیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی در شرایط حساسی قرار دارد، گفت: مراحل تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۳۹۴ و همچنین تهیه برنامه ششم توسعه کشور آغاز شده است، با رایزنی‌هایی که انجام شد کارگروه مستقلی برای سازمان میراث فرهنگی در تدوین برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شد و مدیران استانی باید در فرآیند تدوین برنامه ششم توسعه در حوزه فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی فعال و پویا عمل کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: در حال حاضر کشور به لحاظ منابع مالی و اقتصادی، شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارد این در حالی است که ۸۰ درصد اعتبارات کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود، مدیران استانی باید در هزینه‌کرد اعتبارات برای پروژه‌ها به صورت تخصصی و اولویت‌های موجود عمل کنند.

سلطانی‌فر همچنین با تاکید بر رعایت انضباط مالی به عنوان یکی از اصول کاری در سازمان میراث فرهنگی، افزود: این موضوع تا یک سال گذشته در سازمان معنایی نداشته است، پروژه‌هایی که در استانها در حال انجام است نیاز به بازنگری جدی دارد.

معاون رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به ضرورت پویایی عملکرد صندوق حفظ و احیاء در واگذاری بناهای تاریخی برای حفظ، حراست و بهره‌برداری از آنها، تصریح کرد: مدیران کل استانها باید دست‌های اجرایی صندوق احیاء باشند و معاونت میراث فرهنگی می‌تواند برای سازماندهی اماکن فرهنگی و تاریخی وارد این عرصه شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: بحث حفاظت از اماکن تاریخی یکی از مشکلات عمده ماست و کمبودهای ما در این بخش بسیار جدی است.

سلطانی‌فر گفت: ما باید برای حفظ و حراست از بناهای تاریخی و فرهنگی از روش‌های دیگر استفاده کنیم، استفاده از ظرفیت شوراهای اسلامی روستاها، سازمان‌های مردم‌نهاد و نیروهای بسیجی در حفاظت از آثار تاریخی از ابتکاراتی است که مدیران استانی می‌توانند مورد توجه قرار دهند.

معاون رئیس‌جمهور در جمع مدیران کل استانی، نظارت بر  اماکن و دفاتر خدمات مسافرتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: نظارت و ارزیابی بر دفاتر خدمات مسافرتی و تورها باید افزایش پیدا کند.

سلطانی‌فر تصریح کرد: مجموعه ستاد هماهنگی خدمات سفر که سال گذشته به صورت مصوبه دولت اعلام شد در تمامی استان‌ها رویه مشخصی یافته است که مسئولین استانی باید این مصوبه را به طور جدی پیگیری کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه، سفر امروز در سبد خانوار مردم قرار گرفته است، یادآور شد: مسائلی که در جهت ساماندهی سفر و خدمات رسانی به مردم انجام شود، باید در تمام طول سال مورد توجه قرار گیرد.

سلطانی‌فر تصریح کرد: با توجه به اینکه رئیس جمهور دولت تدبیر و امید در تمامی سفرهای استانی به تهیه طرح جامع گردشگری استانها تاکید کردند، طرح جامع گردشگری استان‌ها به صورت برشی از طرح جامع کلی تهیه خواهد شد.
وی همچنین به راه‌‍‌اندازی سایت خانه‌مسافر اشاره کرد و گفت: این سایت برای ساماندهی خانه‌های شخصی و کاهش مشکلات مردم و دستگاه‌های نظارتی در این بخش راه‌اندازی شده است.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه از راه‌اندازی پورتال جامع گردشگری همزمان با سمپوزیوم بین‌المللی گردشگری در روز ۲۲ مهرماه، خبر داد و ادامه داد: اصلاح روندهای جاری سازمان از اهداف مهم و مورد توجه است که مدیران استانی هم باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای نیروی انسانی در سطح استانها باید به طور جدی دنبال شود و مدیران استانها باید با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود، بضاعت کارشناسی استان را ارتقاء دهند.

معاون رئیس‌جمهور همچنین ضرورت توجه مدیران استانی به بافت‌های تاریخی را مورد تاکید قرار داد، تصریح کرد: حفظ و حراست از ارزش‌های تاریخی کشور وظیفه جدی و قانونی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …