رویدادهای بین‌المللی زمینه تقویت گردشگری را فراهم می‌کند

ImageHandler.ashx

معاون گردشگری با اشاره به اهمیت برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی سازمان ملل متحد به میزبانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و لزوم استفاده از این رویداد بین‌المللی برای معرفی جاذبه‌ها و فرصت‌های گردشگری در کشور، گفت: رویدادهای بین‌المللی زمینه مناسبی برای تقویت صنعت گردشگری است.

مرتضی رحمانی موحد در نشست خبری سمپوزیوم بین‌المللی سازمان ملل متحد برای زمینه‌سازی گردشگری پایدار، گفت: پویایی و اثرگذاری حوزه گردشگری نیازمند توجه به محتوا و عمق فعالیت‌های این حوزه در صحنه داخلی و خارحی است.

وی ادامه داد: در حوزه بین المللی سازمانهای اثرگذاری هستند که می توانند حامی فکری و محتوایی ما در بخش گردشگری باشند، سازمان ملل متحد و بخش‌های تابعه این سازمان دارای چنین ویژگی هستند و ما باید از فرصت‌ها و امکانات این سازمان برای تقویت جایگاه گردشگری در کشور بهره‌گیری کنیم.

رحمانی‌موحد تصریح کرد: سمپوزیوم سازمان ملل در راستای استفاده از سیاست‌های بخش‌های مختلف در برنامه‌ریزی توسعه محلی و ملی و به میزبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مشارکت بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد(UNDESA) و همکاری وزارت امور خارجه برگزار می‌شود.

معاون گردشگری یادآور شد: سمپوزیوم به نوعی از نشست گفته می‌شود که مباحث علمی مورد بحث قرار می‌گیرد و در این سمپوزیوم، موضوع توسعه گردشگری پایدار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، مواردی از جمله جوامع محلی، جوامع شهری و محیط زیست در ارتباط با این موضوع مطرح خواهد شد.

وی افزود: دستگاه‌های مختلفی از آغاز برنامه‌ریزی محتوایی این سمپوزیوم با سازمان میراث فرهنگی همکاری داشته‌اند که از جمله مهمترین آنها می‌توان به مشارکت وزارت امور خارجه اشاره کرد.

رحمانی‌موحد با اشاره به اینکه سمپوزیوم بین‌المللی توسعه گردشگری پایدار فرصت مناسبی برای تقویت گردشگری کشور است، افزود: این سمپوزیوم با حضور مقامات بلندمرتبه کشور برگزار خواهد شد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، ۲۲ کارشناس اقتصادی(UNDESA)، مقامات گردشگری کشورها و نماینده بانک جهانی در این رویداد بین‌المللی حضور خواهند داشت.

معاون گردشگری با اعلام خبر حضور احتمالی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه این مراسم، گفت: سایت اطلاع‌رسانی سمپوزیوم بین‌المللی توسعه گردشگری پایدار به آدرس  www.unstsd.comبرای اطلاع‌رسانی در رابطه با پنل‌های تخصصی و برنامه نهایی این مراسم طراحی شده و در دسترس علاقه‌مندان است.

رحمانی‌موحد با اشاره به اینکه برنامه‌های این سمپوزیوم بین‌المللی در تعامل مستقیم با سازمان ملل و UNDESA تهیه و تنظیم شده است، ادامه داد: مسائل مربوط به میهمانان، مدیران پنل‌ها، ورود و خروج میهمانان و پنل‌های تخصصی با همکاری و مشارکت سازمان ملل متحد انجام شده است.

وی تصریح کرد: محور اصلی سمپوزیوم حضور کشورها نیست و براساس فراخوانی که سازمان ملل متحد اعلام کرده کشورها و کارشناسان علاقه‌مند به حضور در این رویداد مهم حضور خود را اعلام کرده‌اند.

معاون گردشگری با اعلام این خبر که ۲۲ کشور برای حضور در این سمپوزیوم اعلام آمادگی کرده‌اند یادآور شد: مقامات و کارشناسان گردشگری ۲۲ کشور از جمله آمریکا، فیلیپین، سریلانکا، ارمنستان، هند، ماداگاسکار، آلمان، ژاپن، کامبوج و کره جنوبی در این مراسم حضور دارند.

رحمانی‌موحد با اشاره به نحوه برگزاری این سمپوزیوم، ادامه داد: در برنامه‌ای که در سطح بین‌المللی و با مشارکت یک سازمان بین‌المللی برگزار می‌شود، اجرای ضوابط بین‌المللی ضرورت دارد، در این سمپوزیوم مباحث و موضوعات نظری و عملی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد و نحوه برگزاری آن با یک نشست‌ و کنگره‌ متفاوت است.

وی همچنین برگزاری مراسم بین‌المللی در کشور را نیازمند مصوبه دولت دانست و گفت: سهم سازمان میراث فرهنگی در برگزاری این سمپوزیوم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است و سایر هزینه‌ها از محل ورود بخش خصوصی به این رویداد مهم تامین شده است تا هزینه‌های دولت در این زمینه کاهش پیدا کند.

معاون گردشگری در ادامه به اهداف برگزاری سمپوزیوم اشاره کرد و افزود: تبادل اطلاعات، بررسی و تجریه و تحلیل روند موجود در تقاضای گردشگری منطقه‌ای و بین‌المللی، تحلیل تقاضای موجود و مقایسه نگرش‌های جایگزین برای تغییر راهبرد بازاریابی از جمله اهداف برگزاری این رویداد بین‌المللی است.

رحمانی‌موحد، سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی وزارت امور خارجه را به عنوان مکان برگزاری سمپوزیوم معرفی کرد و گفت: شناسایی مناطق و پروژه های گردشگری دارای پتانسیل برای مشارکت بین المللی از دیگر اهداف مهم برگزاری این سمپوزیوم است.

یادآور می‌شود، سمپوزیوم بین‌المللی سازمان ملل متحد برای زمینه‌سازی گردشگری پایدار ۱۶-۱۴ اکتبر ۲۰۱۴ برابر با ۲۴-۲۲ مهرماه سال جاری به میزبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سازمان ایرانی مجامع بین المللی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …