تاکیدرییس جمهوری برگردشگری و صنایع دستی روستاهای کشور

ImageHandler.ashx

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در نخستین همایش ملی روز روستا با تبریک عید قربان و عید سعید غدیر خم اظهارداشت: مسئله گردشگری می تواند درآمد روستاییان را افزایش دهد، باید به طرح های مختلف فکر کرد به طور مثال درباره صنایع دستی و فروش آنها در بازار برنامه های جدیدی داشت.

رییس جمهوری تصریح کرد: روز روستا در کشور فقط یک روز است اما باید در هر روستا، روز آن روستا را برگزار کنیم، مردم از آنجا دیدن کنند و روستاییان صنایع دستی خود را به فروش برسانند.

روحانی تاکید کرد: این کار هم از نظر معنوی و فرهنگی به نفع کشور است و هم از نظر اقتصادی می تواند کشور را به حرکت در آورد، ما امروز باید سنت های درست گذشته را حفظ کنیم و از آنچه در تمدن امروز مفید است نیز استفاده کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: روستاها از نظر طبیعت و فرهنگ باید مراکز توریستی در کشور باشند. البته برای این که روستاها تبدیل به مراکز توریستی شوند سرمایه گذاری نیاز دارند.

روحانی با بیان این که روستاهای ما باید توسعه پیدا کنند، گفت: گاهی اوقات در کتاب های علوم اجتماعی و جامعه شناسی توسعه را طوری از لحاظ اجتماعی معنا می کنند که آن را وصل به توسعه شهری می دانند گویی توسعه یعنی توسعه شهری؛ در حالی که توسعه روستایی می تواند توسعه شهری را پایدار کند.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: این که ما توسعه پایدار را به محیط زیست می گوییم که درست هم است یعنی وقتی جایی را توسعه می دهیم باید به طبیعت و محیط زیست هم توجه کنیم؛ اگر این کار را نکنیم آن توسعه بقا نخواهد داشت، مثل سدهایی که بالاسر دریاچه ارومیه برای توسعه زدیم و نگاه نکردیم به پایین دست که اگر این سدها را بزنیم چه بلایی سر این دریاچه می آید.

روحانی با بیان این که این روش «توسعه ناپایدار» است، گفت: اکنون ناچاریم آب آن سد را دوباره به سمت دریاچه روان کنیم چرا که دریاچه ارومیه زیبای پرخیرو برکت در حال خشک شدن است.

رییس جمهوری تاکید کرد: نباید طبیعت مهربان را به قهرش درآوریم و عصبانی اش کنیم که تبدیل به یک غول خطرناک می شود، ما باید به طبیعت برسیم، باید به جنگل ها برسیم، اگر مشکلی برای جنگل ها پیش بیاید به عجله باید خودمان را مانند طبیب بالای سر بیمار به آنجا برسانیم.

روحانی ادامه داد: آب، درخت ، مراتع و خاک که اصلا خریدنی نیست، اگر خاک سرزمین ما ، خاک کشاورزی ما تخریب شود چگونه جبران می شود؟ مگر می شود از بازار خاک کشاورزی خرید؟ اگر آب را نابود کردیم مگر می شود به راحتی آب را با پول خرید؟ اگر طبیعت را نابود کردیم مگر می شود به سادگی شرایط طبیعی را برگرداند؟

رییس جمهوری افزود: اساسا یکی از امتیازات مهم روستا هوای پاک و نسیم روح بخش است و نزدیکای صبح هم به جای سروصدای ماشین های بزرگ و دودزا صدای دلنواز خروس است، یکی از جاذبه های روستا، طبیعت آن است. روستایی ها سالم تر و با نشاط تر زندگی می کنند و مقاوم تر هستند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …