با حضور معاون رییس جمهور نخستین نشست اعضای کمیته حفاظت از آثار تاریخی برگزار شد

ImageHandler.ashx

نخستین نشست اعضای کمیته حفاظت از آثار تاریخی  با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  و با موضوع بررسی آیین نامه حفاظت از میراث فرهنگی برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم که با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، رئوف مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد، تابش مشاور و مدیرکل حوزه ریاست، سرهنگ پاسدار محمد کربلایی حریری و نمایندگانی از سازمان اوقاف و امور خیریه،سازمان حفاظت از محیط زیست، یونسکو و…برگزار شد مسعود سلطانی فر با اشاره به تشکیل کمیته حفاظت از آثار تاریخی  پس از ۱۰ سال، آیین نامه حفاظت از میراث فرهنگی را مطلعی برای طرح جامع حفاظت از میراث فرهنگی کشور دانست و تاکید کرد: همه مواردی که باید در طرح جامع لحاظ شود و مورد توجه قرار گیرد در آیین نامه موجود آمده است.

او افزود:در صورتی که موفق به اجرای آیین نامه حفاظت از میراث فرهنگی شویم به چیزی که در طرح جامع مد نظر داریم خواهیم رسید ولی اگر در ۶ ماه آینده به نتیجه مطلوب در این زمینه دست پیدا نکنیم طرح جامع حفاظت از میراث فرهنگی را تهیه خواهیم کرد.

او با اشاره به وجود بیش از ۳۱ هزار اثر ثبتی به مشکلات حفاظت از این آثار و ضرورت استفاده از ظرفیت نهادهای غیردولتی، و بخصوص شوراهای روستاهای سراسر کشور برای حفاظت از آثار تاریخی تاکید کرد.

او با تاکید بر تقویت حفاظت الکترونیک اماکن تاریخی و موزه ها و یگان حفاظت و  همچنین استفاده از ظرفیت های قانونی برای تقویت حفاظت از میراث فرهنگی، همراهی و همکاری دستگاه های عضو  این کمیته را مورد توجه قرار داد.

سلطانی فر با بیان اینکه در بیشتر پروژه های توسعه ای و عمرانی کشور اماکن فرهنگی، تاریخی و سایتهای ما مورد تعرض قرار می گیرند به پرداخت حقوق معوقه نیروهای یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی در سراسر کشور تا اسفند سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه در سالهای گذشته سازمان میراث فرهنگی با وجود دریافت مبالغ هنگفت از وزرات نیرو برای کاوش در محل احداث برخی پروژه های سد سازی اقدامی انجام نداده بود و این موضوع میراث فرهنگی را در شرایط فعلی با مشکل مواجه کرد که با تدبیر و برنامه ریزی و مذاکره با وزارت نیرو این مشکلات در برخی موارد پیشگیری شد.

معاون رییس جمهوری بی برنامگی و تغییرات پی در پی در سازمان میراث فرهنگی در سالهای گذشته را عامل تحلیل بضاعت کارشناسی سازمان و آسیب رساندن به اسناد و مدارک  دانست و گفت: در حال حاضر مجموعه ارزشمندی از میراث فرهنگی در کشور داریم که با باور و یقین می گوییم نفت و گار این کشور تمام می شود ولی این آثار ارزشمند فرهنگی، تاریخی در قرنهای آینده می توانند منبع درآمد خوبی در فرآیند گردشگری کشور باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد:گردشگری به واسطه این فرایند فرهنگی تاریخی رو به رشد و توسعه است و درآمد ازری و اشتغال پایدار را نصیب کشور خواهد کرد.

او با بیان اینکه جاذبه های مذهبی، فرهنگی و منطقه شمال کشور مورد توجه گردشگران عرب و مناطق کویری ایران مورد توجه گردشگران اروپایی است خاطرنشان کرد: سال آینده کویر لوت به عنوان میراث پیشنهادی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو مطرح خواهد شد.

او در خصوص آیین نامه حفاظت از میراث فرهنگی و دو کمیته حفاظت و استرداد اموال فرهنگی تاریخی آن گفت: بر اساس این آیین نامه اقدامات بسیاری وجود دارد که پیگیری نشده است؛ از این رو باید به طور فصلی جلسات آن برگزار و گزارش عملکرد کمیته ها بررسی شود.

سلطانی فر گفت: علاوه بر مکاتبات با مسئولان کشوری، NGOها و شوراهای روستایی مکاتباتی با استانداران سراسر کشور انجام شده است تا در بخش حراست و حفاظت از میراث فرهنگی با مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان جلسه داشته باشند و شورای تامین تدابیر لازم را در این بخش بیاندیشند.

او همچنین استفاده از ظرفیت پایگاه های بسیج در کشور برای حفاظت و حراست از میراث فرهنگی کشور را مهم و موثر ارزیابی کرد و گفت: ضروری است این موضوع از سوی نهاد متولی به پایگاههای بسیج ابلاغ  و رونوشتی هم در اختیار سازمان میراث فرهنگی یا ادارت کل میراث فرهنگی در استانها قرار گیرد تا در کنار همایش نمایندگان شوراهای اسلامی، نمایندگان پایگاه های بسیج روستایی به عنوان حامیان میراث فرهنگی شناسایی و معرفی و تجلیل شوند و با برگزاری همایشی در این خصوص و توجیه این موضوع خلا ابزار و نیروی انسانی خود را جبران کنیم.

معاون رییس جمهوری در پایان تاکید کرد: وظایف دستگاه های کمیته حفاظت از آثار تاریخی  باید بر  اساس آیین نامه موجود به آنها ابلاغ شود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …