بازدید معاون میراث فرهنگی سازمان از موزه تخت جمشید

معاون میراث فرهنگی سازمان از محوطه تاریخی تل آجری و موزه تخت جمشید بازدید کرد.

به گزارش  روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، محمدحسن طالبیان در این بازدید از نزدیک وضعیت کاوش در محوطه تاریخی تل آجری و همچنین روند مرمت موزه تخت جمشید را بررسی کرد.

در این بازدید ، پروفسور پیرو فرانچسکو کالیری،سرپرست تیم ایتالیایی کاوش تل آجری ضمن تشریح نتایج بدست آمده و مطالعات انجام شده در فصل های گذشته کاوش و گمانه زنی های مرتبط  با محوطه تاریخی تل آجری ، به ارائه گزارش پرداخت .

طالبیان، با اشاره به موقعیت محوطه تل آجری که در ۵/۳ کیلومتری بنای تخت جمشید قرار دارد و یکی از چند محوطه باستانی مربوط به دوره هخامنشی است که به ثبت ملی رسیده ، شناسایی و کاوش محوطه ی تل آجری را که هم از نظر ارزش تاریخی در گذر زمان قابل توجه است و هم به لحاظ هویت محتوایی جزء میراث فرهنگی به شمار میرود، حائز اهمیت خواند و افزود : این مکان به پیش از زمان داریوش و برپایی تخت جمشید بر می گردد و آجرهای لعابدار آن به دلیل برخورداری از  مضامین اسطوره ای و آیینی حائز اهمیت است.

معاون سازمان میراث فرهنگی ابراز امیدواری کرد: در محوطه هایی تاریخی همچون تل آجری پس از اینکه بحث مطالعاتی آن در تمامی سطوح کامل ، و نتایج ارزشمندی از کاوش و مطالعه باستان شناختی آن فراهم شود،  ایجاد سایت موزه بتواند از یکسو بخشی از تاریخ ناشناخته و یا کمتر شناخته شده ی کشور را زنده و معرفی کند و از سوی دیگر باعث توسعه محور گردشگری نیز شود.

  طالبیان همچنین با بازدید از موزه تخت جمشید که چندی پیش،  فاز جدید مرمتی آن آغاز شده است، در جریان روند مرمت و توسعه موزه قرار گرفت و نکاتی راهبردی را در حوزه ی فنی و کارشناسی خاطرنشان شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …