با حضور معاون رئیس‌جمهور لوح یادبود ثبت جهانی شهر سوخته رونمایی شد

ImageHandler.ashx

در مراسمی با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، لوح یادبود ثبت جهانی شهر سوخته در شهر زابل استان سیستان و بلوچستان رونمایی شد.

به گزارش ایرانگرد نیوز مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی شهر سوخته صبح امروز پنج شنبه(۱ آبان) با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ها او پینگ رئیس کنوانسیون عمومی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد(یونسکو)، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، سفیر چین در ایران، سرکنسول کشورهای پاکستان و افغانستان در زاهدان و مسولین محلی شهرستان زابل برگزار شد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در این مراسم با بیان اینکه ایران گنجینه ای به گستره یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع است اظهار داشت:  تاکنون کمتر از چهار درصد از آثار ارزشمند شناسایی شده  در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه ارزش اقتصادی صنعت گردشگری بیش از ده برابر ذخیره های فسیلی کشور اهمیت دارد ادامه داد: شهر سوخته سیستان یکی از گنجینه های فرهنگی و تاریخی است که با ثبت آن در هزاران سایت گردشگری توجه گردشگران بیشماری به آن جلب خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی مساحت شهر سوخته را حدود ۱۵۱هکتار اعلام کرد و افزود: تاکنون در این مجموعه کار اکتشاف در سطح پنج درصد انجام شده است.

سلطانی فر با اشاره به اینکه نخستین کاوش با کمک یک گروه مشترک باستان شناس ایرانی و ایتالیایی آغاز شد، اضافه کرد: عملیات اکتشاف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل شروع جنگ تحمیلی برای مدتی متوقف شد و در دو دهه گذشته توجه باستان شناسان ایرانی و خارجی به این منطقه معطوف شد و نتیجه مطالعات آنان منجر به ثبت جهانی این اثر شد.

وی گفت: اهمیت این شهر به اشیاء مکشوفه درون آن نیست بلکه نوع جامعه و روابط آن دوران به عنوان یک کانون علمی و نوع زندگی مسالمت آمیز اقوام بر اهمیت آن افزوده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: شهر سوخته در عصر خود کانون دانشندانی بوده است که توانستند به جراحی جمجمه دست بزدند و ابداع کننده بسیاری از نیازهای بشری باشند.

لوح یادبود ثبت جهانی شهر سوخته در این مراسم توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد و پس از آن شرکت کنندگان در این مراسم از نمایشگاه یافته های باستان شناسی در گنجینه شهر سوخته بازدید کردند.

یادآور می‌شود، شهر سوخته به عنوان هفدهمین اثر تاریخی جمهوری اسلامی ایران در سی و هشتمین اجلاس سازمان علمی، آموزشی ملل متحد در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

 

گفتنی است، این شهر در ۵۶ کیلومتری زابل در محور زابل – زاهدان قرار دارد که به عنوان بقایای دولت شهر باستانی در ایران با پنج هزار و ۲۰۰ سال قدمت و ۱۵۱ هکتار وسعت، شناسنامه پر افتخار ملت ایران بویژه ساکنان سرزمین اساطیری سیستان به حساب می آید، این محوطه تاریخی با برخورداری از قدمت پنج هزار ساله اکنون به عنوان یکی از پیشرفته ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می شود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …