سیر صعودی ورود گردشگران به ایران نویددهنده امینت داخلی در کشور است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روند رو به رشد ورود گردشگران به کشور را نویددهنده امنیت داخلی در ایران دانست.

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که برای شرکت در مراسم رونمایی از لوح یادبود ثبت جهانی شهر سوخته به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است، امشب(پنج شنبه اول آبان ماه) در نشست کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان در سالن اجتماعات استانداری حضور یافت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در این نشست با اشاره به اینکه از مجموع ۱۲۵۰ میلیارد دلار درآمد کشورهای جهان از گردشگری در سال ۲۰۱۳، سهم جمهوری اسلامی ایران فقط نیم درصد بوده است، یادآور شد: ایران ازجمله کشورهای پرجاذبه با اماکن و ابنیه ها و محوطه های مختلف باستانی، تاریخی وفرهنگی است و باید حداقل سه درصد درآمد بخش گردشگری جهان را به خود اختصاص دهد، این در حالی است که در سال ۹۲ فقط شش میلیارد دلار درآمد از بخش گردشگری نصیب کشور شده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: سال گذشته کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت های گردشگری هزینه شده است اما با آغاز سال جدید ما شاهد خروج گردشگری از حالت رکود بودیم بطوریکه دومین قطارگردشگری با گردشگرانی از ۱۴ کشور مختلف وارد ایران شد.

وی روند رو به رشد ورود گردشگران به ایران را نوید دهنده امنیت داخلی در کشور دانست و اضافه کرد: رویکرد خوب دولت وتاکید رییس جمهوری به بخش گردشگری باعث رونق این بخش شده وبسیاری ازگردشگران خارجی که به کشورهایی مانند مصر، سوریه، عراق، ترکیه وبرخی کشورهای دیگر منطقه سفر می کردند اکنون به دلیل نبود امنیت دراین کشورها، گردشگران فرهنگی به ایران  سفر می کنند.

سلطانی فر با اشاره به اینکه، ایران ازنظر ارزانی هزینه های سفر گردشگری دررتبه نخست منطقه قرار دارد، ادامه داد: این مساله مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است، ایران هم برای مردم اروپا که تمایل به کویرگردی وبوم گردی دارند وهم برای گردشگران مسلمان وعرب که تمایل به سفر به مناطق سرسبز وجنگل و دریا دارند بسیار مناسب وجذاب است وزمینه لازم برای سفر تمامی گردشگران جهانی فراهم شده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد:  گردشگری سلامت از دیگر زمینه های ورود روزافزون گردشگران به کشور است، به برکت انقلاب اسلامی و تلاشهایی که در این زمینه انجام شده بسیاری ازاعمال جراحی و درمان های سخت وخدمات بهداشتی درمانی در ایران صورت می گیرد و به دلیل تعداد بسیاری ازاتباع کشورهای عربی وآسیای میانه، ایران را به عنوان مقصد گردشگری سلامت خود انتخاب می کنند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: جاذبه های مذهبی، توریسم حلال، وجود سه هزار کیلومتر نوار ساحلی جنوب، هزاران اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی از دیگر زمینه های توسعه گردشگری در کشور است بطوریکه مناطق بکر و کم نظیری مانند کوههای مینیاتوری، شن های طلایی، دریای فیروزه ای و رقص دلفین ها بدون دخالت انسان که تنها سه یا چهار نقطه در دنیا از آن بهره مند هستند، در ایران از جمله سیستان و بلوچستان وجود دارد.

وی توسعه هتل های چهار و ۵ ستاره را از برنامه های پیش بینی شده برای افق ۱۴۰۴ دانست و افزود: از هزار و ۱۰۰ هتل موجود در کشور حدود ۳۰ تا ۴۰ هتل دارای رده چهار و پنج ستاره هستند و باید این رقم سه برابر شود و سالانه ۲۰ تا ۲۵ هتل چهار و پنج ستاره ساخته شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: سرمایه گذاران علاقه مند به ساخت هتل سه، چهار و پنج ستاره در استان سیستان و بلوچستان از تسهیلات موجود در این بخش بهره مند می شوند.

معاون رئیس جمهور افزود: اکنون ۹۰۰ پروژه با ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال اجراست که بطور میانگین از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند.

وی در ادامه با تبریک ثبت جهانی شهر سوخته گفت: شهر سوخته به عنوان هفدهمین اثر تاریخی و فرهنگی ایران در سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسید و در صورتی که جنگ وسایر مشکلات کشور نبود درچند سال گذشته باید شمار آثار ثبتی به دو برابر می رسید این درحالی است که سازمان یونسکو از سال ۲۰۰۷ اعلام کرد سالانه یک اثر از هر کشور ثبت جهانی می شود.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: اکنون حدود ۱۵پرونده ازایران برای ثبت جهانی آماده است و در لیست انتظار قرار دارد، در حال تلاش هستیم تا از سهمیه سایر کشورها و راه های دیگر برای افزایش شمار آثار ثبتی استفاده کنیم تا سالهای عقب مانده جبران شود.

سلطانی فر با اشاره به اینکه ایران ازنظر ثبت آثار رتبه هفتم وهشتم جهان را دارد، تصریح کرد: با وجود داشتن یک میلیون بنا، سایت واثر تاریخی وفرهنگی بیش از ۳۱ هزار مورد آن ثبت ملی شده است، ایران یک ‘کشور موزه’ است زیرا در تمامی نقاط این خاک ارزشمند مکانها، بناها وسایتها وآثار بی نظیر و کم نظیر وجود دارد، این گنجینه ارزشمند سال به سال ارزشمند تر می‌شود و در فرایند توسعه فرهنگی و توسعه اقتصادی تاثیر مهمی برای کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: اثر جهانی شهر سوخته محدود به این استان و کشور نیست چراکه این اثر در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده و متعلق به تمام مردم دنیاست و باید شان و جایگاه خود را پیدا کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پایان از برگزاری جشن ملی ثبت جهانی شهر سوخته پس از ماه محرم و صفر در تهران خبر داد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …