کتابخانه ملی میزبان مراسم اهدای گواهی ثبت جهانی به چند اثر ایرانی

کتابخانه ملی میزبان مراسم اهدای گواهی ثبت جهانی به چند اثر ایرانی

 

مراسم اهدای گواهی ثبت به آثار ثبت شده ایران در فهرست منطقه ای آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی در کتابخانه ملی برگزار می شود.

روز دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ مقارن با ۲۷ اکتبر ” روز جهانی میراث دیداری و شنیداری” که از سوی یونسکو به منظور افزایش آگاهی از اهمیت حفاظت از اسناد دیداری و شنیداری انتخاب شده است ،  از ساعت۹:۳۰ صبح مراسمی با عنوان اهدای گواهی ثبت به چهار میراث مستند ایران در فهرست حافظه جهانی در کتابخانه ملی  برگزار می شود.
لازم به توضیح است ، ثبت چهار میراث مستند ایرانی در فهرست منطقه ای آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی دستاورد کمیته ملی حافظه جهانی در اردیبهشت ماه ۹۳ است. این   چهار اثر عبارتند از: ” المسالک و الممالک” استخری از مهم ترین آثار جغرافیایی سده ۴ هجری، فیلم مستند” جان مرجان “از آثار با اهمیت در حوزه حفاظت محیط زیست دریایی خلیج فارس و دیای عمان، “مجموعه اسناد و تصاویر کربلا ” مربوط به سال های ۱۱۹۱ تا ۱۴۱۳ قمری (۱۷۷۷ تا ۱۹۹۲ میلادی) دولت قاجار در ایران و حکومت های پادشاهی و جمهوری در عراق و ” وندیداد” مجموعه کهن ترین نوشته ها و سروده های ایرانیان و کتاب مقدس آئین زرتشت.
شایان ذکر است حافظه جهانی عنوان برنامه ای است که سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) با هدف افزایش آگاهی همگانی ، حفاظت پایدار و دسترسی جهانی به میراث مستند بشر، آن را طرح ریزی و برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی( ۱۳۷۱ شمسی) به جهانیان معرفی کرد. کمیته ملی حافظه جهانی ایران نیز در جهت ثبت آثار مستند ایرانی تشکیل گردید که یکی از کمیته های کمیسیون ملی یونسکو و نهادی شورایی است که با مشارکت و همکاری روسای مراکز مهم میراث مستند در کشور شکل گرفته است و سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران ریاست این کمیته را بر عهده دارد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …