مکان‌ها و محوطه‌های میراث جهانی هیات امنایی اداره می‌شود

ImageHandler.ashx

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه موزه‌ها در فرآیند توسعه فرهنگی و علمی کشور موثر هستند، گفت: طرح اداره هیات امنایی مکانها، سایت ها و محوطه های تاریخی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند به زودی اجرایی می‌شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسعود سلطانی‌فر در اولین نشست شورای هماهنگی امور موزه‌های کشور با اشاره به اهداف این سازمان در حوزه موزه‌ها، افزود: در این جلسات باید چگونگی افزایش تاثیرگذاری و جذاب‌تر شدن موزه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موزه‌ها باید در فرآیند توسعه فرهنگی و علمی کشور تاثیرگذار باشند، اضافه کرد: موزه‌ها گنجینه‌هایی از اشیاء و آثار هویت تاریخی چند هزار ساله ما هستند.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر هدف سازمان میراث فرهنگی در توسعه موزه‌ها و کاراترکردن آنها در جامعه، یادآور شد: احکام مورد نیاز در تدوین برنامه ششم توسعه برای برداشتن گام‌های اساسی‌ و گسترش فعالیت‌های موزه‌ای در جلسات هم‌اندیشی مطرح و پیشنهاد داده می‌شود؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان اولین دستگاه اجرایی کشور، یک سال زودتر از همه سازمانها و وزارتخانه‌های اجرایی بودجه پیشنهادی خود را به معاونت راهبردی ریاست جمهوری ارائه کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در بخش احکام برنامه ششم توسعه با کارگروه‌های مختلفی که در معاونت‌های تخصصی تشکیل شده است، احکامی را برای درج در برنامه ششم توسعه پیشنهاد خواهیم داد که در فرآیند رشد و توسعه فرهنگی و کمک به توسعه دستاوردهای سازمان میراث فرهنگی تاثیرگذار باشد.

سلطانی‌فر با یادآوری این نکته که ایران دارای یک میلیون بنا، سایت و محوطه تاریخی است، اضافه کرد: ایران یک کشور موزه است در سفرهایی که طی ۹ ماه گذشته به استانها و نقاط مختلف کشور داشته ام، موزه های بسیاری را از نزدیک دیدم، آنچه مشخص است کشور ما دارای یک گنجینه ارزشمند است و ۱۰ برابر آثار کشف شده فعلی زیر خاک و در دل کوههاست.

معاون رئیس جمهور افزود: این محوطه ها و سایت های تاریخی باید مورد اکتشاف قرار گیرند و رازهای نهفته تاریخ و فرهنگ این سرزمین از دل خاک بیرون آورده شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به اهمیت موزه‌ها در معرفی و شناساندن آثار و شواهد، تاریخ و تمدن کشور، تصریح کرد: موزه‌های کشور باید دوباره تعریف شوند و بنا بر تعریفی که از آنها ارائه می‌شود، موزه‌ها را ساماندهی کنیم، چیدمان موزه‌ها با هدف نبوده و اطلاعات کلی به بازدید کننده ارائه می‌دهد.

وی تصریح کرد: موزه ها باید همچون دیگر اماکن فرهنگی مانند سینماها و سالن های برگزاری تئاتر مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گیرند، موزه های ما در حال حاضر دارای روح، طراوت و شادابی که باید در یک مکان فرهنگی وجود داشته باشد، نیستند این در حالی است که موزه ها باید جاذب قشر جوان باشند.

سلطانی‌فر، جذاب کردن موزه‌ها برای قشر جوان و نوجوان را یکی از مهمترین موضوعات این حوزه دانست و گفت: در خصوص جذابتر کردن موزه‌ها باید از تجارب دنیا استفاده کنیم چراکه ابتکار و خلاقیت موجب جذب مردم می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اعلام این خبر که به زودی مکانها، سایت ها و محوطه های تاریخی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند، افزود: این طرح در آینده نزدیک با هیات امنایی کردن چند بنا و محوطه تاریخی ثبت جهانی شده اجرا می‌شود، همچنین اداره موزه ها به صورت هیات امنایی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اداره موزه ها به صورت هیات امنایی، منجر به تغییر و تنوع بسیاری در این اماکن می‌شود افزود: همفکری و مشارکت علاقه مندان مرتبط به امور تخصصی موزه ها می تواند در سرعت دادن به توسعه فرهنگی تاثیرگذار باشد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …