ایران از نظر نسبت رشد گردشگری خارجی سال ۲۰۱۳ به ۲۰۱۲ اول شد

براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی  ( UNWTO)، جمهوری اسلامی ایران با ۲۴٫۴ درصد افزایش از نظر نسبت رشد گردشگری خارجی سال ۲۰۱۳ به ۲۰۱۲ رتبه اول دنیا را کسب کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  علی باقرنعمتی زرگران مسئول دبیرخانهUNWTOدرمعاونت گردشگری با اعلام این خبر گفت:سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۳ گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن ورودی گردشگران خارجی نسبت به سال ۲۰۱۲ از رشد چشمگیری برخوردار بوده است و این نشان می دهد طی یک سال گذشته در زمینه جذب گردشگر موفق عمل کرده ایم.

مشاور ارشد معاونت گردشگری ادامه داد: کشورهای ژاپن با ۲۴ درصد، تایلند با ۱۸٫۸ درصد و یونان با ۱۵٫۵ درصد بعداز ایران بیشترین رشد را از نظر جذب گردشگر خارجی در جهان دارا هستند.

نعمتی به وضعیت گردشگری در سایر کشورها اشاره کرد و گفت:کشور تایلند نیز با ۱۹ درصد افزایش تعداد گردشگران ورودی۵ پله صعود کرد و  از رتبه ۱۵ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۱۰ در سال ۲۰۱۳ ارتقاء یافت؛ کشور اسپانیا نیز که در سال ۲۰۱۲ رتبه ۴ را دارا بود، در سال ۲۰۱۳ با رشد ۵ درصدی رتبه ۳ را به دست آورد.

مسئول دبیرخانهUNWTOدرمعاونت گردشگری با بیان این که هرسال سازمان جهانی جهانگردی فهرستی از ۵۰ کشوربرتردنیاازنظرتعدادورودگردشگران خارجی ارائه می کند،اظهارداشت:ایران برای اولین بارپس ازانقلاب اسلامی درسال ۲۰۱۳ دراین فهرست به دلیل جذب ۴ میلیون و ۷۰۰ هزارگردشگرخارجی رتبه ۴۸ راکسب کرد.

وی در ادامه گفت: فرانسه با ورود  ۸۴٫۷ میلیون نفر گردشگر در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال گذشته رشد ۱٫۲ درصدی داشته و توانسته در رتبه اول جهان قرار گیرد؛ آمریکا نیز با ورود ۸/۶۹ میلیون نفر و رشد ۷/۴درصدی رتبه دوم جهان را دارد.

نعمتی به اسپانیا به عنوان سومین کشور جهان از نظر ورود گردشگر خارجی اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۳ میلادی  حدود ۷/۶۰میلیون نفر وارد این کشور شده اند، که با رشد ۶/۵ درصدی رتبه خود را از چهارمین کشور به سومین کشور جهان ارتقاءداد.

وی در خصوص ورود گردشگران خارجی به سایر کشورها  گفت :چین با ورود  ۵۵٫۷ میلیون نفر،ایتالیا ۴۷٫۷ میلیون نفر،ترکیه ۳۷٫۸ میلیون نفر، آلمان ۳۱٫۵ میلیون نفر،انگلیس ۳۱٫۲ میلیون نفر،روسیه ۲۸٫۴ میلیون نفر،تایلند ۲۶٫۵ میلیون نفر  و مالزی ۲۵٫۷ میلیون نفر رتبه چهارم تا یازدهم را به خود اختصاص داده اند.

هنگ کنگ با ورود ۲۵٫۷ میلیون نفر،اتریش ۲۴٫۸ میلیون نفر،اکراین ۲۴٫۷ میلیون  نفر و مکزیک ۲۴٫۲ میلیون نفر به ترتیب جایگاه ۱۲تا پانزدهم را کسب کردند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …