افزایش ۴۰ درصدی صادرات صنایع‌دستی

موازنه صادرات و واردات صنایع دستی کشورمان به نفع صادرات مثبت است و طی ۶ ماه نخست سال جاری صادرات صنایع دستی با ۴۰ درصد رشد همراه بوده است.

بهمن نامورمطلق صبح امروز،۲۰ آبان ماه با حضور در محل برگزاری بیستمین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از غرفه روزنامه‌های  توریسم، ایران، همشهری، خبرگزاری فارس، ایسنا، تسنیم ، خبرآنلاین و هنرنیوز بازدید کرد و به سوالات خبرنگاران در حوزه صنایع دستی پاسخ داد.

معاون صنایع‌دستی، بیمه هنرمندان را یکی از دغدغه‌های مهم این معاونت دانست و افزود: نه تنها موضوع بیمه تمامی هنرمندان فعال بلکه طرح بیمه هنرمندان بالای ۵۰ سال هم در دستور کار این معاونت است و با جدیت پیگیری می شود.
نامورمطلق با اعلام ابن خبر که در رابطه با بیمه هنرمندان بالای ۵۰ سال مکاتباتی با دستگاه‌های مرتبط داشته است، تصریح کرد: ۷۰ هزار هنرمندان صنایع دستی بیمه هستند و ما این امکان را داریم که با بیمه ۳۰۰ هزار جوان تحصیلکرده در حوزه صنایع دستی، برای این افراد اشتغال ایجاد کنیم.

وی در ادامه، تشکل‌های مرتبط با صنایع دستی را یکی از ضعف‌های این بخش دانست و یادآور شد: تشکل‌های غیردولتی بخش صنایع دستی ضعیف و نابسامان هستند و ما تشکیل شورای عالی تشکل‌های غیردولتی صنایع دستی را برای ساماندهی این تشکل‌ها در دستور کار داریم.

معاون صنایع دستی از راه اندازی صندوق حمایت از هنرمندان صنایع دستی خبر داد و اضافه کرد: در حوزه صنایع دستی ما نیازمند ساختارسازی هستیم.

نامورمطلق با ورود به بحث صادرات و واردات صنایع دستی و اعلام خبرهای خوش در این رابطه، تصریح کرد: موازنه بین صادرات و واردات صنایع دستی، موازنه‌ای مثبت به نفع صادرات است به طوری که در حال حاضر ۱۲۵ میلیون دلار صنایع دستی از ایران صادر می شود و یک دهم این مقدار به کشورمان وارد می شود.

وی تصریح کرد: مشکل ما در این بخش ورود کالاهای چینی و هندی بی کیفیت از مجاری غیررسمی است  که باید توسط دستگاه ها و نهادهای مرتبط مورد پیگیری قرار گیرد.

معاون صنایع دستی با بیان اینکه برای حفاظت و صیانت از صنایع دستی باید کیفی سازی کالاها را مورد توجه قرار داد، یادآور شد: تلاش می کنیم سیاست هایی اعمال شود که علاوه بر ارتقای کیفیت محصولات صنایع دستی، قیمت این کالاها کاهش پیدا کند.
نامورمطلق در ادامه به متوقف شدن روند تعطیلی کارگاه های صنایع دستی طی یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: طی سالهای گذشته ۴۰ درصد از کارگاه های صنایع دستی به دلیل عدم حمایت به تعطیلی کشیده شده بود، اما در یک سال گذشته این روند متوقف شد و در برخی موارد ما شاهد راه اندازی کارگاههای جدید بودیم.

معاون صنایع دستی همچنین از افزایش آمار فروش صنایع دستی در بسیاری از استانها خبر داد و تصریح کرد: براساس آنچه اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان اعلام کرده است در ۶ ماه نخست سال جاری فروش صنایع دستی ۴۰ درصد افزایش یافته که این موضوع در بهبود معیشت هنرمندان هم تایثرگذار است.

وی افزود: با توجه به روند رو به رشد ورود گردشگران به کشورمان، آمار فروش صنایع دستی هم افزایش یافته است.
نامورمطلق با بیان اینکه معاونت صنایع دستی در دولت یازدهم، سال نخست را به تثبیت وضعیت گذرانده است، اضافه کرد: سال دوم، سالی توام با توسعه برای صنایع دستی است، کمیت برای ما از اهمیت برخوردار نیست و این کیفیت است که معاونت صنایع دستی مورد توجه قرار خواهد داد.

معاون صنایع دستی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ادغام حوزه فرش با معاونت صنایع دستی، گفت: ما قصد ادغام فرش و صنایع دستی را نداریم هرچند معتقدیم این دو بخش نباید از هم جدا می شدند.

وی ادامه داد: توجه و تاکید بر ادغام فرش و صنایع دستی ما را دچار تشتت اهداف می کند و موجب هدر رفتن انرژی ما در این بخش می شود، فرش و صنایع دستی اجزای یک پیکر هستند و باید به هم متصل باشند که این اتصال، قدرت هر دو بخش را در بازارهای جهانی افزایش می دهد.

نامورمطلق افزود: وجود همکاری و همدلی در دو بخش صنایع دستی و فرش باید مورد توجه و اهمیت قرار گیرد و در صورتی که این همکاری نهادینه شود، وضعیت هر دو بخش ارتقاء می یابد.

معاون صنایع دستی همچنین از آماده سازی پرونده های ثبت جهانی آثار صنایع دستی خبر داد و افزود: کشورهای دیگر نمی توانند اقدام به ثبت آثار ما بکنند اینکه می شنویم مثلا کشور آذربایجان قصد ثبت باتیک را دارد، این منعی برای ثبت باتیک از سوی ما ایجاد نمی کند چراکه کشور آذربایجان می توان باتیک باکو را به نام خود ثبت کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه گستره ایران در گذشته وسیع بوده است این آثار در بین کشورهای حوزه ایران بزرگ مشترک است اما این موشوع منعی برای ثبت آثار ما نیست.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …