مدیر کل دفتر ثبت آثار خبر داد: ثبت ملی ۵ اثر طبیعی و تصویب حریم حفاظتی ۹ اثر ملّی

پنج اثر طبیعی ثبت ملی  و حریم حفاظتی نه اثر ملّی تعیین و تصویب شد.

فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر به میراث آریا افزود:پنج اثر طبیعی که در جلسه کمیته میراث طبیعی واجد ارزش ثبت شناخته شده بود، پس از رفع نواقص و تکمیل مدارک، ثبت و ابلاغ شد.

وی خاطر نشان کرد: درختان سرو کهنسال زول به شماره ۱۹۸ و سرو کهنسال تلخیک – زول به شماره ۱۹۷  و چشمه مرتضی علی به شماره ۱۹۶ در استان خراسان جنوبی، درخت تل گز(نبکا)شهداد به شماره ۲۰۲ در استان کرمان و مجموعه آبشارهای شیرآباد به شماره ۱۹۵ در استان گلستان پنج اثر ثبت شده در فهرست آثار طبیعی هستند.

به گفته وی درخت سرو کهنسال زول، ۸۰۰-۷۰۰ سال ، درخت سرو کهنسال تلخیک – زول ۱۰۰۰-۸۰۰  سال، تل گز(نبکا)شهداد تقریباً۱۰۰۰ سال، چشمه مرتضی علی نزدیک به ۲ میلیون سال و مجموعه آبشارهای شیرآباد از دوره دونین میانی تا بالائی‏، از دوران اول (پالئوزوئیک ) قدمت دارد.

 نظری در ادامه از تعیین و تصویب حریم حفاظتی  نه اثر ملی در شهر بروجرد خبر داد و افزود: خانه مؤذن به شماره ثبت ملّی ۱۵۶۶۸، امامزاده قاسم به شماره ثبت ملّی ۹۹۷۵، مدرسه حجتیه به شماره ثبت ملّی ۱۱۲۶۰، حمام امام جمعه به شماره ثبت ملّی ۱۴۴۷۶، مجموعه دوخواهران به شماره ثبت ملّی ۱۱۷۵۵، خانه همایونی به شماره ثبت ملّی ۱۲۵۳۸، باغ همایونی به شماره ثبت ملّی ۱۲۵۳۷و خانه هجری به شماره ثبت ملّی ۱۲۵۳۶ از جمله این آثار هستند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …