آلودگی هوای تهران به نقطه بحرانی رسیده است

محمد حقّانی افزود: ناگفته پیداست آلودگی هوا یعنی تضییع حقوق شهروندان و هر جا حقی ضایع شود، فرد می‌تواند از طریق قضایی مسأله را پیگیری نموده و از کسی که خسارتی به او وارد کرده، بخواهد که آن خسارت را جبران کند.

وی با اشاره به این که فرد متضرر شده کاملاً حق شکایت و ادعای جبران خسارت دارد و در مورد آلودگی هوا نیز چنین چیزی امکان‌پذیر است، اظهار کرد: جبران خسارت آلودگی هوا چیز تازه و غیر معمولی نیست و به عنوان نمونه، یک شرکت ژاپنی به کارکنان خود در چین حق آلودگی هوا می‏پردازد.

مهندس حقّانی با بیان این که وضعیت آلودگی هوا در تهران بسیار وخیم است و سازمان‌هایی که در این زمینه مقصر هستند باید در برابر شکایت شهروندان متضرر شده پاسخ‏گو باشند، تصریح کرد: هنگامی که شرکت‏های خودروساز به دلیل تولید خودروهای غیر استاندارد هوا را آلوده می‏کنند، تنها آن‏ها مقصر نیستند بلکه دولت که به وظایف خود در قبال خودروسازان عمل نکرده نیز مقصر است.

وی با اشاره به این که در تهران، خودرو‌های غیر استاندارد و سوخت بی ‌کیفیت دو دلیل اصلی آلودگی هوا به‌ شمار می‌روند، اظهار کرد: دولت گذشته در هر دو مورد قصور کرد اما در دولت جدید شاهد برداشتن گام‌هایی در راستای استاندارد‏سازی خودرو‌ها و کیفی‏سازی سوخت هستیم.

مهندس حقّانی با بیان این که گسترش فضای سبز و توسعه حمل ‌و نقل عمومی به عنوان دو عامل مهم نقش انکارناپذیری در کاهش آلودگی هوا دارند، تصریح کرد: وضعیت آلودگی هوا به نقطه بحرانی رسیده و نیازمند فعالیت‏های عملی کارگشا در این زمینه هستیم.

وی با تأکید بر این که مردم همان گونه که به آب سالم احتیاج دارند به هوای سالم نیز نیاز دارند، گفت: بی تفاوت بودن نسبت به مسأله آلودگی هوا بسیار زیان‏بار است و همه افراد و نهادها باید در این زمینه فعالیت کرده و نقش‏آفرینی کنند.

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: همه باید در برابر آلودگی هوا دغدغه و حساسیت داشته باشیم تا مسببان آلودگی هوا حواس خود را جمع کنند که اگر هوا را آلوده ‏کنند، در واقع جرم بزرگی مرتکب شده‏اند که می‏تواند مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

 

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …