تفاهم نامه گردشگری ورزشی در رویای رسیدن به جام ملت های آسیا

معاون گردشگری  عنوان کرد

تفاهم نامه گردشگری ورزشی در رویای رسیدن به جام ملت های آسیا

 

درحالی که هنوز خاطره بازی های جام جهانی ۲۰۱۴ از ذهن مسافران برزیل پاک نشده این بار سفر به استرالیا برای دیدن بازی های جام ملت های آسیای ۲۰۱۵ در پیش است. این درحالی است که همچنان گردشگری ورزشی در رویای منعقد شدن تفاهم نامه ای بین سازمان میراث و گردشگری و وزارت ورزش و فدراسیون های متبوع آن است.

هرچه به زمان برگزاری مرحله نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا که قرار است از ۱۹ دی ماه تا ۱۱ بهمن ماه امسال در چهار گروه رقابتی برگزار شود؛ نزدیک می شویم، بیم تکرار اتفاقاتی که در سفر به برزیل برای برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۴ پیش آمد بیشتر می شود.
از یک سو مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران صریحتا اعلام می کند که ثبت‌نام تورهای جام ملت‌های آسیا بدون مجوز ممنوع است و از دیگر سو نبود تعاملی دوسویه بین سازمان میراث و گردشگری و فدراسیون فوتبال نبود سازوکاری صحیح در این خصوص را گوشزد می کند.
بنابر اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، ایران در گروه C با امارات، قطر و بحرین بازی خواهد داشت. در واقع گروه بندی مسابقات جام ملت‌های آسیا به میزبانی پنج شهر سیدنی، ملبورن، کانبرا، نیوکاسل و بریس در کشور استرالیا برگزار می شود.
بازی ایران – بحرین در ۲۱ دی‌ماه در استادیوم ملبورن رکتانگلار انجام خواهد شد و در ۲۵ دی ماه بازی قطر – ایران در استادیوم استرالیا برگزار می‌شود. همچنین استادیوم بریسبان در ۲۹ دی‌ماه میزبان برگزاری بازی ایران – امارات خواهد بود.
«رجبعلی خسروآبادی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از ارسال دستورالعمل اجرای تورهای جام ملت‌های آسیایی ۲۰۱۵ از سوی معاونت گردشگری استان تهران به تمامی دفاتر خدمات مسافرتی پایتخت خبر داده‌است چراکه با توجه به شرایط و محدودیت صدور ویزا از طرف سفارت استرالیا توصیه می‌شود تنها دفاتری اقدام به برنامه‌ریزی تورهای مذکور نمایند که توان اخذ ویزای استرالیا را داشته باشند.
با این وجود “مرتضی رحمانی موحد” معاون گردشگری از تفاهم نامه ای خبر می دهد که قرار است بین سازمان میراث و گردشگری و وزارت ورزش درخصوص گردشگری ورزشی منعقد شود.
او در این خصوص گفت: « در حال تهیه پیش نویس تفاهم نامه همکاری درخصوص گردشگری ورزشی و این نوع همکاری هایی که به دو دستگاه همچون وزارت ورزش و فدراسیون های آن و سازمان میراث و گردشگری مربوط می شود هستیم. در این تفاهم نامه مکانیزم همکاریها و برنامه ها برای چنین مناسبت های ورزشی که می تواند برای گردشگری و توسعه و رشد آن مفید باشد و گردشگری از آن بهره جوید در نظر گرفته شده است. حال آنکه این رویداد ورزشی در داخل کشور باشد چه آنهایی که در خارج از کشور برگزار می شوند. امیدواریم هرچه زودتر این تفاهم نامه امضا شود و سپس مکانیزم اجرایی آنرا دنبال کنیم.»
رحمانی موحد با تاکید برآنکه تحقق این هدف نیازمند هماهنگی دوسویه است تا شاخص های عمومی تهیه شود و تنها به یک رشته خاص از ورزش ارتباط نیابد یادآور شد: «هر موقعیتی با توجه به حجم رویداد از المپیک و بازی های آسیایی گرفته تا تورنومتهای بین المللی ساده ضوابط خاص خود را خواهد داشت.»
معاون گردشگری در پاسخ به این سوال که آیا عقد این تفاهم نامه تا زمان بازی های جام ملت های آسیا انجام خواهد شد گفت: «تمام تلاش ما برآن است تا موارد فوق را مورد بررسی قرار دهیم و درخصوص آنها با حوزه ورزش در حال رای زنی هستیم تا برنامه ریزی های لازم برای آن انجام شود. هرچند تمام تلاشمان را می کنیم تا به جام ملت های آسیا برسد اما به نظرم اگر بخواهیم این امر را به عنوان یک کار سازماندهی شده جلو بریم، باید زمان بیشتری در نظر گیریم.»
رحمانی موحد بااشاره به آنکه معاونت گردشگری وسازمان میراث و گردشگری آماددگی لازم برای تفاهم را دارد درخصوص تفاهم جداگانه با فدراسیون فوتبال گفت: « به صورت جداگانه با فدراسیون فوتبال صحبتی نشده و اگر چارچوب این تفاهم نامه مشخص شود جزییات را به جلو پیش خواهیم برد.»

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …