هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «سینماحقیقت»

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «سینماحقیقت» به دبیری سید محمدمهدی طباطبایی نژاد با تقدیم به ساحت مقدس امام رضا (ع) آغاز شد.

هشتمین جشنواره «سینما حقیقت» صبح امروز ۹ آذرماه با حضور جمعی از مستندسازان به میزبانی محمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر این دوره از جشنواره در سینما فلسطین آغاز شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را مازیار فکری ارشاد منتقد سینما بر عهده داشت، طباطبایی نژاد دبیر هشتمین جشنواره سینما حقیقت روی صحنه آمد و ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: از سال گذشته بنا را بر این گذاشتیم که مراسم افتتاحیه را آن گونه که در ایران مرسوم است برگزار نکنیم. در حقیقت در مراسم افتتاحیه یک جمع خودمانی گرد هم می آییم و جشنواره را آغاز می کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲۰ فیلمساز در کارگاه موسسه فرهنگی صبا در فرهنگستان هنر در کارگاه پژوهشی این جشنواره حضور دارند. بسیار خرسندم که جشنواره فیلم «سینما حقیقت» هم سال گذشته، هم امسال به مناسبت تولد امام موسی کاظم (ع) آغاز می شود در واقع برای من که بزرگ شده قم هستم آغاز این رویداد مهم سینمایی در سالروز تولد هفتمین امام شیعیان جای افتخار دارد. از همین رو جشنواره را آغاز می کنیم و جشنواره را به ساحت مقدس امام رضا (ع) به عنوان تنها امام شیعیان که در ایران هستند تقدیم می کنم.

دبیر هشتمین جشنواره فیلم مستند «سینما حقیقت» با اشاره به فیلم افتتاحیه این دوره از جشنواره گفت: امسال مصادف با یکصدمین سال شهادت سردار ملی ستارخان است به همین منظور فیلم «عیار مشروطه» به کارگردانی محمود یارمحمدلو را برای افتتاح جشنواره مناسب دیدیم و پس از آن قرار است فیلم «میراث مجید» را که از ساخته های مصطفی آتشمرد است و به زندگی مجید شهریاری شهید هسته ای و استاد فیزیک اختصاص دارد، نمایش دهیم.

پس از پایان صحبت های دبیر جشنواره سینما حقیقت، محمود یارمحمدلو کارگردان فیلم «عیار مشروطه» و سامی سردار ملی از نوادگان ستارخان روی صحنه آمدند.

در ابتدا محمود یارمحمدلو درباره مستند «عیار مشروطه» گفت: برای ما فیلمسازان حرف زدن سخت است و معمولا مشغول فیلم ساختن هستیم اما جا دارد از محمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره و سامی سردار ملی که از نوادگان ستارخان است، تشکر کنم.

وی افزود: ستارخان مرد بزرگی بود و روایت مشهوری از این سردار ملی وجود دارد که مبین شجاعت، میهن پرستی و در عین حال فروتنی او است. زمانی که استبداد صغیر شروع شد او برای امرار معاش روی زمین بابا باغی که یک زمین کشاورزی است کار کرد. این زمین همان زمینی است که بعدها جذام خانه معروف در آن بنا شد و فیلم مستند «خانه سیاه است» به کارگردانی فروغ فرخزاد در همین محل فیلمبرداری شد.

وی تصریح کرد: زمانی که فیلم را می ساختیم همه مردم می آمدند و به ما کمک می کردند. روحیه همکاری و جمعی مردم تبریز به گونه ای بود که برای من دوران مشروطه را تداعی می کرد. مشارکت مردم به اندازه ای بود که مصاحبه مردم درباره ستارخان در فیلم گنجانده شده است.

سامی سردار ملی از نوادگان ستارخان درباره ساخته شدن این فیلم مستند گفت: درست است که صحبت کردن در جمع فعالان هنر سخت است اما می دانم انجام یک فعالیت هنری یعنی به ثمر رساندن کاری درست و ماهرانه که در عین حال هوش و زیرکی کارگردان را می توان مشاهده کرد؛ کاری که ستارخان سردار ملی نیز به شکل هنرمندانه ای انجام داد.

وی با ذکر خاطره ای از پدربزرگ خود گفت: زمانی که کنسولگری روس به ستارخان پیشنهاد می کند پرچم این کشور را قبول کند و در مقابل قبول این پرچم امان نامه او را امضا می کند، ستارخان در پاسخ می گوید هدف ما آوردن مردم زیر پرچم اسلام است و امکان ندارد من زیر پرچم بیگانه بیایم.

سامی سردار ملی عنوان کرد: از سوی خودم، خانواده ستارخان و همه آذربایجانی ها از محمود یارمحمدلو تشکر می کنم که فیلم «عیار مشروطه» را ساخت، فیلمی که نتیجه الهام گرفتن از صفات ستارخان است، صفات نیکویی چون شجاعت، غیرت، وطن پرستی. همچنین تشکر ویژه برای انتخاب نام این فیلم (عیار مشروطه) دارم، نامی که به حقیقت برازنده سردار ملی، ستارخان است و در پایان باید بگویم زنده باد مرام ستارخان، زنده باد آذربایجان و زنده باد ایران.

در ادامه این مراسم مصطفی آتشمرد یکی دیگر از کارگردان هایی که فیلمش در افتتاحیه هشتمین جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داده می شود روی صحنه آمد و گفت: برای نخستین بار است که فیلمی از من در جشنواره سینما حقیقت حضور پیدا کرده و امیدوارم آن را دوست داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه فیلم «میراث مجید» یک اثر سفارشی بود، بیان کرد: زمانی که به مرحله تحقیق رسیدم متوجه شدم دکتر مجید شهریاری دانشمند هسته ای در میان دانشجویان خود محبوبیت بسیاری دارد که بخش هایی از آن را در فیلم رها کردم، البته به دلیل اینکه به تصاویر آرشیوی دسترسی نداشتم مجبور شدم تایم فیلم را در ۲۲ دقیقه ببندم.

مصطفی آتشمرد در پایان صحبت های خود گفت: همچنین فیلم «موگادیشو» را برای حضور در جشنواره فیلم سینما حقیقت فرستاده بودم اما به دلیل قوانین جشنواره این فیلم در بخش مسابقه حذف شد ولی تقاضا دارم یک نمایش برای این مستند در بخش جنبی جشنواره گذاشته شود چرا که این فیلم در سومالی و در شرایط سخت قحطی ساخته شد و توانست ماه گذشته در جشنواره فیلم الجزیره جایزه بهترین مستند را به خود اختصاص دهد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …