اصفهان پایتخت گردشگری جهان اسلام در ۲۰۱۷

آثار تاریخی و میراث فرهنگی ایران بویژه اصفهان ثروت بزرگ جهانی و نه تنها متعلق به مسلمانان بلکه متعلق به همه انسان هاست و این شهر می تواند در سال ۲۰۱۷  به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام برگزیده شود.

‘ ایاد امین مدنی’ دبیرکل سازمان همکاری کشورهای اسلامی دوشنبه شب دردیدار با استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه سایر ملل دنیا باید با این سرمایه های معنوی آشنا و از آن بهره مند شوند اظهارکرد: برای خلق این آثار تاریخی وفرهنگی ازفکر، فلسفه و هنرمعماری بی بدیل استفاده شده است و دیدن این آثار، روح معنویت را در انسان ها تقویت می کند.

وی افزود: به عنوان نمونه، پل خواجوی اصفهان، یک پل نیست که تنها برای انتقال انسان ها ازروی آب بنا شده است بلکه ارتباط بین انسان، آب و طبیعت را برقرار می کند و روح انسان را برای استفاده از نعمت های خالق هستی، متعالی می کند.

وی مدیریت برشهراصفهان را افتخاری بزرگ دانست وافزود: معرفی آثار هنری واسلامی می تواند انسان های بسیاری را جذب کند و انتقال دهنده هنر، خلاقیت های انسانی و تاثیرگذاری بر انسان ها باشد.

دبیرکل سازمان همکاری کشورهای اسلامی با اشاره به اینکه اصفهان در سال ۲۰۰۶ پایتخت فرهنگی جهان اسلام بوده است، تصریح کرد: این شهر می تواند در سال ۲۰۱۷ نیز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام برگزیده شود.

وی با اشاره به اینکه شهرهای بیت المقدس در سال ۲۰۱۵ و قونیه ترکیه در سال ۲۰۱۶ به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام برگزیده شده اند، افزود: سعی خواهیم کرد در سال ۲۰۱۷ میلادی، اصفهان را به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی کنیم تا همه کشورهای اسلامی از مواهب فرهنگی این سرمایه های غنی جهان اسلام بهره ببرند.

‘ ایاد امین مدنی ‘ برحفظ آثار تاریخی و فرهنگی اصفهان تاکید کرد و گفت: این نگرانی وجود دارد که توسعه و مدرنیزه شدن شهرها بر بافت های غنی تاریخی مکان های مختلف ایران از جمله اصفهان غلبه کند و این سرمایه های گرانبها را  دستخوش تغییرات خود قرار دهد.

دبیرکل سازمان همکاری کشورهای اسلامی در ادامه این سازمان را یک تشکل سیاسی دانست و تصریح کرد: کشورهای اسلامی ازمشترکات زیادی برخوردارند و همین عامل موجب شده تااین کشورها باعنوان سازمان همکاری کشورهای اسلامی دور هم جمع شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان همکاری کشورهای اسلامی، ابتدا برای حمایت از مسجد الاقصی تاسیس شد، افزود: این سازمان پس از چند سال، در زمینه های مختلف از جمله مسائل فرهنگی و گردشگری کشورهای اسلامی نیز فعالیت خود را آغاز کرد.

وی اظهارکرد: ایران عضو اساسی سازمان همکاری های کشورهای اسلامی است و از مشترکات فرهنگی زیادی با سایر کشورهای مسلمان برخوردار می باشد.

وی با توصیف ویژگی های برجسته فرهنگی و تاریخی شهر اصفهان و شاخصه های معماری اسلامی در این شهر خواستار ارتباط بیشتر بین اصفهان و سازمان همکاری کشورهای اسلامی با هدف بهره وری مجموعه این کشورها از سرمایه های فرهنگی و تاریخی اصفهان شد.

رشد ۳ برابری گردشگران خارجی در اصفهان در یک سال گذشته

استاندار اصفهان نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه فرهنگی این استان در سطح جهان اظهار کرد: اصفهان، دهمین شهر زیبای جهان می باشد و دارای ۲۰ هزار اثر تاریخی و ممتاز است.

‘ رسول زرگرپور’ افزود: یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی اصفهان ثبت ملی و از این تعداد پنج اثر ثبت سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) شده است.

وی با اشاره به زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف در اصفهان، افزود: در اصفهان، قرن هاست که مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان در کنار مسلمانان از زندگی مسالمت آمیز برخوردارند و هرساله نشست های مشترکی را برگزار می کنند.

استاندار اصفهان، نگاه عرفانی دبیرکل سازمان همکاری کشورهای اسلامی به بناها و آثار تاریخی اصفهان را ستود و گفت: مسوولان استان اصفهان تلاش خود را برای حفظ این آثار به کار گرفته اند و از ۲۰ سال گذشته تاکنون در مناطقی که میراث فرهنگی اصفهان در آنها قرار دارند، قوانین خاصی را اجرا کرده اند.

وی ممنوع شدن ورود خودروها به میدان امام (ره) و بر روی پل های تاریخی سی و سه پل و خواجو را از جمله این اقدامات بیان کرد وافزود: تا چند سال آینده نیز عبور خودروها از خیابان تاریخی اصفهان ممنوع خواهد شد.

زرگرپور با اشاره به اینکه اصفهان درماه های اخیر میزبان بیش از ۸۰ هیات خارجی و همایش بین المللی میراث ناملموس با شرکت بیش از ۵۰ کشور جهان بوده است، افزود: دولت تدبیر و امید توانسته است ارتباط عزتمند با کشورهای مختلف جهان برقرار کند و در مدت یک سال گذشته، تعداد گردشگران خارجی وارد شده به اصفهان در مقایسه با مدت مشابه قبل، سه برابر شده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …