کاهش ۶درصدی آمار فوت‌شدگان حوادث جاده‌ای

آمار فوت شدگان حوادث جاده‌ای در هفت ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶/۳ درصد کاهش داشته است.

بدر پنجمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، نمایندگان اعضای ستاد به ارائه پیشنهادات خود پرداختند.خندان‌دل، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های در این جلسه، رونق گردشگری را در ایجاد اشتغال برای جوانان موثر دانست و افزود: سیاست‌های تشویقی در ارتباط با رونق گردشگری بسیار موثر خواهد بود.
معاون وزیر کشور ادامه داد: محدودیت‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد اما اقدامات مهمی صورت گرفته و اهداف بسیار ارزشمندی ترسیم شده است که جای امیدواری دارد.بطحائی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آمادگی مشارکت و همکاری این وزارتخانه در بحث اسکان مسافران در ایام پیک سفر، گفت: ایام پیک سفر با مواقعی که مدارس و فضاهای آموزشی تعطیل است مقارن می‌شود و این فرصت بسیار خوبی برای استفاده از این اماکن جهت اسکان مسافران است.

وی اضافه کرد: ما در حال طی دوره گذار هستیم و با توجه به آماری که رئیس سازمان میراث فرهنگی از هتل‌های در دست ساخت اعلام کرد به زودی مشکل کمبود هتل و اماکن اقامتی برطرف می‌شود. تا رسیدن به این هدف باید با هماهنگی و مشارکت از فضاهای موجود برای اسکان مسافران و گردشگران استفاده شود.

همچنین در این جلسه، سردار محمدرضا مهماندار، معاون عملیات پلیس راهور ناجا از کاهش ۶/۳ درصدی آمار کشته‌شدگان در هفت ماه سال جاری خبر داد و افزود: از ابتداری سال جاری تاکنون ۷۳۰ نفر کمتر از سال گذشته در جاده‌ها و حوادث ترافیکی کشته شده‌اند.

معاون عملیات پلیس راهور ناجا افزود: به رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته راه‌های کشور با مشکل مواجه هستند که خطراتی را برای مسافران به همراه دارد.

سردار مهماندار تصریح کرد: در ایام پیک سفر مسافران بسیاری از محورهای کویری کشور عبور می کنند که عدم وجود مراکز اقامتی و مجتمع های خدماتی در این مسیرها باید مورد توجه قرار گیرد.

سرهنگ خسروی، معاون اجتماعی و فرهنگ و ترافیک راهور ناجا در این نشست از برگزاری رزمایش نیروهای ناجا در هفته پایانی اسفند خبر داد و گفت: با توجه به نقش پررنگ سازمان میراث فرهنگی در این ستاد، این رزمایش با همکاری و هم‌افزایی ستاد و سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امسال یک میلیون دانش آموز به عنوان همیار پلیس در ایام پیک سفر به نیروی انتظامی کمک می‌کنند.
سرهنگ خسروی تصریح کرد: براساس هماهنگی های انجام شده با وزرات کشور، دهیاران روستا به عنوان راهبران محله فعال می شوند.

در ادامه این جلسه، راشدی، معاون امور مسافرتی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سفر با قطار را ایمن‌ترین نوع سفر دانست و تصریح کرد: شرکت راه‌آهن برای نوروز امسال برنامه‌ریزی منظمی دارد.

وی از برنامه شرکت راه آهن برای حرکت قطارهای فوق العاده در ایام پیک سفر خبر داد و افزود: گردشگری ریلی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، ورود قطار گردشگران اروپایی به کشورمان اتفاق بسیار خوبی بود که باید ادامه داشته باشد.
معاون شرکت راه آهن با بیان اینکه، ورود این قطارها به ایران، امنیت کشورمان را نشان می‌دهد،  گفت: کاهش حوادث جاده‌ای یکی دیگر از مزایای استفاده از قطار برای سفر است.

مژدهی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در این نشست از اقدامات و برنامه‌های این دستگاه در ایام نوروز خبر داد و تصریح کرد: فضای کسب و کار باید با آرامش و امنیت توام باشد.

وی افزود: وظیفه سازمان تعزیرات حکومتی برخورد با متخلفان است که در ایام پیک سفر به ویژه نوروز نظارت‌ها بیشتر می‌شود.

قائم مقام سازمان امداد و نجات در پنجمین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از استقرار ۲۵ دستگاه آمبولانس مجهز در فاصله بین نجف و کربلا خبر داد و گفت: این آمبولانس‌ها امروز، ۱۵ آذرماه با توجه به افزایش ورود زائران ایرانی به عراق، مجوز استقرار در این کشور را دریافت کردند.

سیف ادامه داد: این آمبولانس‌ها در هر ۵ کیلومتر بین دو شهر نجف و کربلا آماده ارائه خدمات به زائران ایرانی هستند.
وی در ادامه از خریداری ۷ فروند بالگرد توسط سازمان امداد و نجات برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران خبر داد و گفت: این سازمان در کمیته های مشترکی با پلیس راهور برنامه‌های ویژه ای را برای ایام نوروز تدارک دیده است.

ایلخانی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، با اعلام آماری از افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجی، گفت: شرکت فرودگاه‌های کشور، ظرفیت اعزام ۸۳ میلیون مسافر را دارد، از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۳ میلیون و دویست هزار نفر از طریق فرودگاه‌های کشور سفر کرده‌اند.

وی افزود: در هفت ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته، پذیرش در مسیرهای داخلی با ۲۰ میلیون و هفتصد هزار نفر، حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است و در مسیرهای بین المللی با ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر پذیرش، ۲۵ درصد رشد داشته‌ایم.

ایلخانی اضافه کرد: پذیرش مسافر داخلی و خارجی به طور کلی ۱۳ درصد افزایش داشته است، ۵۰ درصد سفرها در فرودگاه مهرآباد، امام خمینی(ره) و فرودگاه شهر مشهد انجام شده و ۵۰ درصد در سایر فرودگاه های کشور صورت گرفته است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه سه فرودگاه اصلی کشور باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، ادامه داد: برای استفاده بهتر از ظرفیت فرودگاه مهرآباد، در سال جاری پروازهای حج به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شد همچنین پارکینگ طبقاتی فرودگاه مهرآباد تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

وی همچنین به بهره برداری از ۶ پل هوایی در فرودگاه مشهد اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه گردشگران زیارتی از شهر مشهد وارد کشور می‌شوند، ساخت فرودگاه دوم  در این شهر در دستور کار قرار گرفته است.

ابوالقاسم ایرجی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در این جلسه با اشاره به وظایف این مجموعه، گفت: امداد خودرو، اطلاع رسانی و رسیدگی به شکایات از مهمترین وظایف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است.

وی افزود: افزایش کمی تعداد امدادرسانان و توجه به کیفیت آموزش امدادرسانان در دستور کار است.
ایرجی تصریح کرد: این مجموعه در حوزه توسعه کمپ‌ها و مجتمع‌های بین راهی فعالیت‌هایی داشته است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …