طرح امنیت گردشگران خارجی بررسی می‌شود

طرح امنیت گردشگران خارجی در شورای امنیت کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پنجمین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در سال جاری، صبح امروز ۱۵ آذرماه با حضور مسعود سلطانی‌‎فر، معاون رئیس‌‎جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری و نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد.

سلطانی‌فر در این جلسه با اشاره به وظایف و برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، گفت: با توجه به نامگذاری سال ۹۳ به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، توسط مقام معظم رهبری، سازمان میراث فرهنگی در هر دو عرصه توسعه فرهنگی و توسعه اقتصادی دارای مسئولیت و جایگاه ویژه‌ای است.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: همچنین در برنامه‌های پیش‌بینی شده در مبانی اقتصاد مقاومتی که در ماه‌های پایانی سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اگر بپذیریم که خمیر مایه اقتصاد مقاومتی استفاده از همه امکانات برای حل مشکلات جامعه و تامین معیشت مردم است، همه ما وظیفه سنگینی بر عهده داریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در شرایط فعلی که قیمت نفت به عنوان مهمترین منبع ارزی کشور سیر نزولی داشته با محدودیت‌هایی مواجه هستیم که استفاده از دیگر ظرفیت‌های ارزآور می‌تواند در این شرایط مشکل‌گشا باشد.

وی تصریح کرد: گردشگری در برخی کشورهایی که در این حوزه فعال و پویا هستند ۸ تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تامین می‌کند، همچنین ۱۰ تا ۱۲ درصد اشتغال در این کشورها به بخش گردشگری اختصاص دارد.

درآمد حاصل از گردشگری در شان و جایگاه ایران نیست


سلطانی‌فر با اشاره به وجود ظرفیت‌ها و امکانات گردشگری، تاریخی، طبیعی، ورزشی و توریسم سلامت در ایران، افزود: درآمدی که در سالهای گذشته از محل گردشگری نصیب کشور می‌شده است در شان و جایگاه کشور نیست و باید بین ۳ تا ۵ درصد از درآمد ارزی حاصل از این صنعت با توجه به وجود جاذبه‌ها و پتانسیل‌های موجود به کشور ما اختصاص یابد.

وی گفت: با توجه به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در حوزه گردشگری که جذب ۲۰ میلیون گردشگر با کسب درآمد ارزی معادل ۳۰ میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده است، با توجه به وجود جاذبه‌ها و امکانات، این مهم با عزم و اراده جدی و عمومی در بین دست‌اندرکاران این بخش، قابل حصول است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی تصریح کرد: سال گذشته نیمی از گردشگران ورودی به کشور، گردشگران مذهبی و زیارتی بودند که به مشهد، قم و شاهچراغ سفر کرده‌اند، همچنین گردشگری تاریخی و فرهنگی در ماه‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده به ویژه شهرهای اصفهان، شیراز، یزد  و کاشان مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به کمبود هتل در شهرهای تاریخی و فرهنگی یادآور شد: با ساماندهی ورود تورها به کشور بخشی از مشکل کمبود هتل رفع شده است.

صعود ۱۶ پله‌ای ایران در شاخص رقابت‌پذیری سفر


سلطانی‌فر ادامه داد: با تلاش نیروهای امنیتی، ضریب امنیت و آرامش در کشور به شکل قابل توجهی افزایش یافته است، هرچند در ارزیابی سازمان جهانی گردشگری در شاخص رقابت‌پذیری سفر، کشور ما از نظر امنیت رتبه ۱۷ را کسب کرده است اما با توجه به اتفاقات مثبتی که در ۸ ماه گذشته به وقوع پیوسته و افزایش قابل توجه ورود گردشگران از کشورهای اروپایی و آمریکا به کشور همچنین ورود دو قطار گردشگری به کشورمان، اعتقاد ما بر این است که رتبه امنیت در ایران ارتقاء یافته و امیدواریم در ارزیابی سال‌های آینده در این شاخص مهم سیر صعودی داشته باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: در آخرین گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد از وضعیت گردشگری ۱۴۰ کشور دنیا از جهت ۴۰ شاخص رقابت‌پذیری سفر ارائه داده است، جمهوری اسلامی ایران با ارتقاء ۱۶ پله از رتبه ۱۱۴ در سال ۲۰۱۲ میلادی به رتبه ۹۸ در سال ۲۰۱۳ رسید و این امیدواری وجود دارد که با توجه به روند رو به رشد ورود گردشگران در سال ۲۰۱۴ رتبه کشور ما سال آینده در شاخص رقابت پذیری سفر به پله ۸۰ و پایین‌تر از آن برسد.

رتبه اول ایران در شاخص ارزان بودن سفر


معاون رئیس‌جمهور در توضیح دلایل افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور، گفت: یکی از مهمترین دلایل این روند رو به رشد رویکردهای دولت تدبیر و امید در تعامل با سایر کشورها بوده است چراکه مجموعه دولتمردان تعامل منطقی و ادبیات محترمانه‌ای با کشورها دارند، مشکلاتی که در کشورهای مصر، عراق، لیبی و سوریه به وجود آمده یکی دیگر از عوامل توجه گردشگران فرهنگی به ایران و ترکیه است همچنین پایین بودن هزینه سفر در ایران برای گردشگران خارجی از دیگر دلایل توجه توریست‌های خارجی به کشور ما است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: از بین ۴۰ شاخص رقابت‌پذیری سفر، کشور ما در شاخص ارزان بودن سفر رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، این عوامل فرصت مناسبی را برای افزایش ورود گردشگران بیشتر به ایران فراهم کرده است.

ادامه روند اشتیاق گردشگران اروپایی برای سفر به ایران


وی با اشاره به یک نمونه از افزایش علاقه‌مندی گردشگران اروپایی برای سفر به ایران، تصریح کرد: براساس آماری که سفیر سابق کشورمان در آلمان اعلام کرده در ۵ ماه نخست سال گذشته دوهزار و ۸۰۰ ویزا برای آلمانی‌هایی که علاقه‌مند به ورود به ایران بودن صادر شده است این در حالی است که در ۵ ماه اول سال جاری تعداد صدور ویزا تا ده هزار نفر افزایش داشته است.

معاون رئیس‌جمهور با اعلام این خبر که تقاضای صدور ویزا برای سفر به ایران در کشور اسپانیا ۲ برابر شده است، ادامه داد: رئیس‌جمهور در همه سفرهای داخلی و خارجی  بر توسعه گردشگری تاکید ویژه داشته و پیگیر مسائل و مشکلات این بخش بوده است، همچنین حجه‌الاسلام روحانی بر نقش  آفرینی گردشگری در توسعه تعاملات فرهنگی و افزایش درآمدهای ارزی تاکید دارد.

سلطانی‌فر اضافه کرد: رئیس‌جمهور در تمامی سخنرانی‌های خود به حوزه گردشگری پرداخته و توسعه و رونق این بخش را مورد توجه قرار داده است.

فعالیت ۴۰ گروه در بخش توریسم سلامت


رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به وجود امکانات در سایر حوزه‌های گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت، یادآور شد: با تفاهم‌نامه مشترکی که بین سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی منعقد شده است، اقدامات بسیار مثبتی در حوزه گردشگری سلامت در حال شکل گیری است، همچنین دبیرخانه این تفاهم‌نامه در معاونت گردشگری فعال شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی بیمارستان تریتا برای ارائه خدمات به گردشگران سلامت خبر داد و ادامه داد: با فضای مثبت موجود، ۴۰ گروه در بخش گردشگری سلامت فعال شده‌اند، سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر برای استفاده از خدمات پزشکی و بهداشتی به ایران سفر کرده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور افزود: در زمینه گردشگری سلامت هم با توجه به پایین بودن هزینه درمان و استفاده از امکانات پزشکی در کشور ما، بسیاری از اتباع کشورهای آسیای میانه با سفر به ایران از امکانات درمانی معادل کشورهای اروپایی بهره‌مند می‌شوند و یک چهارم هزینه را می‌پردازند.

ارائه بسته‌های تشویقی سفر به دانشجویان و بازنشستگان
سلطانی‌فر با بیان اینکه در حوزه گردشگری داخلی، ساماندهی مکانی و زمانی گردشگران مورد توجه است، اضافه کرد: در طول ۳۶۵ روز سال ما با یک دوره ۱۰۰ تا ۱۰۵ روزه پیک سفر مواجهیم که در این ایام اماکن اقامتی پاسخگوی نیاز مسافران نیست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: برنامه‌ریزی سفر برای جامعه بازنشستگان و دانشجویان به شکل ارائه بسته‌های تشویقی و تخفیف یکی از اقدامات ما در این حوزه است، این بسته‌ها به منظور برداشته شدن بار سفر از ایام پیک ارائه می‌شود.

وی همچنین از ارائه تخفیف در سیستم حمل و نقل ریلی و هوایی کشور در ایام غیر پیک سفر خبر داد و افزود: در ایام غیر پیک سفر، بسیاری از مسیرهای هوایی، قیمت بلیط را به یک سوم تا یک چهارم کاهش می‌دهند.

معاون رئیس‌جمهور با اعلام خبر عملیاتی شدن سفر کارت تا یک ماه آینده، گفت: سفر کارت به شکلی متفاوت از گذشته با مشارکت بیمه ایران و چند بانک ساماندهی می‌شود، این سفر کارت با اعتباری متناسب با میزان حقوق افراد به میزان ۵ برابر شارژ می‌شود و در اختیار افراد قرار می‌گیرد، دارندگان سفر کارت می‌توانند از این اعتبار در اماکن طرف قرارداد استفاده کنند و به شکل ماهیانه در طول مدت زمان مشخصی، رقم مورد نظر از حساب فرد کسر می‌شود.

لزوم افزایش ۳ برابری هتل‌های ۴ و ۵ ستاره
رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: در زمینه کمبود مراکز اقامتی و هتل‌های ۴ و ۵ ستاره، پروژه‌هایی که پیشرفت بالایی داشتند برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به بانک‌های عامل معرفی شدند، از ابتدای سال جاری تاکنون ۳ هتل ۴و ۵ ستاره مورد بهره برداری قرار گرفته و پیش بینی می‌شود ۷ تا ۱۰ هتل دیگر تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

سلطانی‌فر ادامه داد: ۲ هتل فرودگاهی مقابل فرودگاه امام خمینی(ره) در حال ساخت است، یکی از این هتل‌ها که با سرمایه‌گذاری بیمه ایران و شرکت سمگا ساخته شده ۵۲۰ اتاق دارد که شب میلاد حضرت پیامبر(ص) به بهره برداری می‌رسد.

معاون رئیس جمهور افزود: هتل اسپیناس ۳ به عنوان بزرگترین هتل ایران با ۵۲۷ سوئیت و اتاق که دارای بزرگترین کنسرتال کشور با ظرفیت حدود ۲۵۰۰ نفر در حال ساخت است و هتل آنا در ارومیه با ظرفیت ۲۰۰ اتاق به عنوان هتل ۵ ستاره مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی گفت: در حال حاضر یک هزار و ۶۰ هتل در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۳۰ هتل با درجه ۴و ۵ ستاره پذیرای گردشگران است، اگر بخواهیم تا ۱۱ سال آینده با ظرفیت ۲۰ میلیون گردشگر خارجی برسیم، هتل‌های ۴ و ۵ ستاره ما باید ۳ برابر افزایش پیدا کند، بنابراین ساختن ۲۰ تا ۲۵ هتل در سال ما را به این هدف مهم می‌رساند.

سلطانی‌فر اضافه کرد: با عزم ملی و اراده و رویکرد خوبی که رئیس جمهور، دولت و سیستم بانکی دارند دستیابی به این هدف دور از ذهن نیست.

شناسایی ۲۰ هزار خانه‌مسافر رسمی در کشور
رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین از ساماندهی خانه‌مسافرها در کشور خبر داد و افزود: ساماندهی خانه مسافرها که از لحاظ مسائل امنیتی و اخلاقی معضلات و مشکلاتی را ایجاد کرده بودند انجام شده است، تعداد ۲۰ هزار خانه‌مسافر توسط معاونت گردشگری شناسایی شده است که آدرس و تلفن تماس تمامی این اماکن در سایت رسمی خانه‌مسافر درج شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: تاکنون مشخصات ۱۱ هزار خانه مسافر در این سایت درج شده و تا پایان سال جاری اطلاعات تمامی ۲۰ هزار خانه مسافر در سایت قرار می‌گیرد، خانه مسافرهایی که اطلاعات آنها در این سایت قرار می‌گیرد تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی است و موظف به رعایت مسائل امنیتی، بهداشتی و دریافت هزینه مصوب هستند.

بررسی طرح امنیت گردشگران خارجی در شورای امنیت کشور
وی با اشاره به اینکه طرح امنیت گردشگران خارجی در دستور کار شورای امنیت کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: این طرح در هفته آینده بررسی می‌شود.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه کمبود مجتمع خدمات بین راهی از مشکلات حوزه گردشگری است، یادآور شد: در حال حاضر ما به ۳۰۰ تا ۵۰۰ مجتمع خدمات بین راهی نیاز داریم که این مهم با همکاری وزارت راه و مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی میسر می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پایان با اشاره به اینکه مسائل مربوط به گردشگری باید در یک دستگاه مشخص انجام شود، افزود: گردشگری موضوعی یکپارچه است و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در این حوزه باید توسط یک دستگاه صورت گیرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …