عضویت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کمیسیون بین‌المللی تاریخی فیا

مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، از انتخاب این کانون به عنوان عضو اصلی کمیسیون بین‌المللی تاریخی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (فیا) خبر داد.

ابوالقاسم ایرجی، با اعلام این خبرگفت: در جلسه اصلی مجمع عمومی سالیانه فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (فیا) که با حضور نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در دوحه قطر برگزار شد، پس از بررسی درخواست عضویت این کانون توسط سنای فیا و تصویب در مجمع عمومی، نماینده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی کمیسیون بین‌المللی تاریخی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی انتخاب و معرفی شد.

وی درباره موضوع فعالیت کمیسیون بین‌المللی تاریخی فیا گفت: این کمیسیون به بررسی وضعیت خودروهای تاریخی در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای عضو خود می‌پردازد.

مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ادامه داد: در همین راستا کمیسیون بین‌المللی تاریخی، دیدگاه‌ها و نظرات خود و همچنین مقررات حاکم بر خودروهای تاریخی، نحوه نگهداری و استفاده از این خودروها، فعالیت‌های انجام شده برای شناسایی و صیانت از آنها در کشورهای مختلف را با سایر مراجع بین‌المللی مرتبط با این موضوع در میان گذاشته و برای حفاظت از این سرمایه‌های تاریخی تلاش می‌کند.

ایرجی با بیان اینکه این کمیسیون ۲۵ عضو دارد و و یک نماینده از مقامات ارشد فدراسیون بین‌المللی خودروهای تاریخی نیز عضو این کمیسیون است، گفت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو رسمی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی، در سال جاری برای عضویت در کمیسیون بین‌المللی تاریخی فیا اعلام آمادگی کرد و این درخواست از سوی سنای فیا که نقش سیاستگزاری را در این فدراسیون برعهده دارد بررسی شد.

وی افزود: پس از انتخاب کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از سوی سنا، این عضویت در مجمع عمومی سالیانه فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی نیز به تصویب رسید و به این ترتیب یک کرسی رسمی برای کشورمان در زمینه فعالیت‌های اتومبیلرانی و جهانگردی در عرصه بین‌المللی به دست آمد.

مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در ادامه اظهار داشت: علاوه بر مجمع عمومی سالیانه فیا، مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی گردشگری (AIT)، مجمع عمومی فوق‌العاده منطقه یک فیا، مجمع عمومی بنیاد فیا و مجمع عمومی موسسه آموزشی فیا نیز در دوحه قطر برگزار شد و نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این مجامع هم حضور فعال و تاثیر گذاری داشتند.

وی به موضوع صدور گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی نامعتبر در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: صدور گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی از سوی شرکت‌های سودجو که متاسفانه مشکلات متعددی را برای گردشگران در خارج از کشور صادر کننده به وجود می‌آورد، یکی از موضوعاتی بود که از سوی ایران در مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی گردشگری (AIT)، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و دیگر اعضای شرکت کننده نیز خواستار اقدام جدی برای رفع این معضل شدند.

ایرجی افزود: در حاشیه مجامع مذکور، با “ژان تات، رییس فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی”، “اندرو مک کلر، دبیر کل موبیلیتی و گردشگری فیا”، “برایان گیبس، معاون موبیلیتی فیا” و “سئول بیلینگزلیگ، دبیرکل بنیاد فیا” و همچنین روسای کلوپ‌های اتومبیلرانی کشورهای اتریش، آلمان، اوروگوئه، ارمنستان، سوریه، قطر، آذربایجان، ترکیه و اسلوونی جلسات و دیدارهای مهمی داشتیم.

وی این دیدارها را بسیار امیدوار کننده و سازنده ارزیابی کرد و گفت: در دیدار با روسای کلوپ های اتومبیلرانی کشورهای یاد شده در خصوص همکاری‌های مشترک در زمینه تبادل گردشگر میان دو کشور، ارائه خدمات ویژه از جمله سرویس‌های امداد خودرویی و … به گردشگران کشور مقابل و دیگر مسائل مرتبط، به بحث و تبادل نظر پرداختیم که به نظر می‌رسد این گفتگوها سرآغاز خوبی برای ارتقای فعالیت‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و افزایش همکاری‌های بین‌المللی آن با دیگر کلوپ‌های فعال در جهان باشد.

گفتنی است: در این اجلاس، کانون ایران پیشنهاد داد آئین نامه فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی برای بخش گردشگری با اتومبیل (موبیلیتی) مورد بررسی مجدد قرار گیرد و در این راستا دبیرکل جدید گردشگری فیا در جلسه‌ای دیگر با هیات ایرانی (نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی) گفت و گو و اعلام کرد که پیشنهاد بررسی آئین نامه نکته مهمی است که رسیدگی به آن در دستور کار بخش گردشگری فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی قرار خواهد گرفت.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …