اعتراض به تخریب بزرگترین خانه‌ی تاریخی تهران

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در بیانیه ای به تخریب بزرگترین خانه‌ی تاریخی تهران اعتراض کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام مهندسی ساختمان استان تهران به شرح ذیل است:

بدینوسیله به اطلاع می رساند به دنبال انتشار خبر تخریب «بزرگ‌ترین خانه تاریخی تهران»، معروف به «کاخ ثابت پاسال» یا «کاخ ورسای ایران»، بنای ارزشمند، تاریخی و برجسته‌ای که تا‌کنون درباره‌ی آن کمتر خبری منتشر شده است، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، بر اساس  رسالت فنی و حرفه‌ای خود در قالب و چهار چوب مباحث و مقررات ملی، با مشاهده حذف و زوال خانه‌های تاریخی تهران متوجه وجود خلا و فصل نانوشته‌ای در میان مباحث و آئین نامه‌های متعدد شد و آن حفظ الگو فعالیت معماران، شهرسازان و اصحاب انشا بنا گذشته‌ی شهر تهران است، تا شاید بتواند تن رنجور و بیمار معماری و شهرسازی سنتی این شهر و میراث پدران را احیا نماید.

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بر این  باور است که هویت فرهنگی و بافت تاریخی شهر با انسان‌ها زنده می‌ماند و پایدار می‌شود و تقلید کورکورانه و غیرکارشناسی از مظاهر تجدد، شهر را به سمت بی هویتی و نابودی سوق می‌دهد. بی‌شک ساخت برجی ۹ طبقه و با کاربری تجاری، اداری و مسکونی و با تراکم ساختمانی ۴۴۰ درصد و حداقل ضریب سکونت ۵۰ درصد، انجام گودبرداری عظیم در این خانه‌ی تاریخی عدم توجه به  توصیه‌ی اکید و چندین‌باره‌ی رهبر معظم انقلاب و نص صریح قانون، مبنی بر حفظ و حراست از باغات و فضای سبز، دست درازی بر مال غیر و بیت‌المال است. اگر احیای بناها با تغییر کاربری مناسب صورت گیرد، بی‌تردید می‌توان اذعان داشت که حفظ و احیای بناهای تاریخی نه تنها تهدید محسوب نمی‌شود بلکه از منظر معنوی، هنری، معماری، تاریخی و البته اقتصادی فرصت مناسبی برای کشور محسوب شده و این تازه نقطه‌ی شروع است. کمیسیون ماده‌ی پنج می‌بایست از افتادن به دام مسایل روزمره پرهیز کند تا از هرج و مرج و آشفتگی رفتارها و تصمیمات پیشگیری شود. باید توجه داشت که دگرگون کردن بناهای تاریخی و فرهنگی، موجب دلزدگی عموم مردم می‌شود. به جاست که میراث فرهنگی در جهت توسعه فرهنگی عمل کرده و این امر محقق نمی‌شود مگر با نگاه تخصصی به این آثار. مسئولان امور شهری باید بدانند با اهمیت دادن به آثار و بناهای تاریخی راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی نیز هموار خواهد شد. بناهای تاریخی بخشی از اقتصاد مقاومتی کشور هستند که می‌توانند جذب توریست و در نتیجه جلب منابع مالی و ایجاد زندگی شاداب برای شهروندان داشته باشند. از همین رو بی‌توجهی به حفاظت از بناها و آثار تاریخی  پایتخت و تخریب آنان به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

سازمان میراث فرهنگی موظف است با رسیدگی هر چه سریع‌تر به موضوع تخریب‌ بنای مذکور، با هدف حفاظت از بنای تاریخی پایتخت، همکاری‌ها و تعاملات خود را با سایر نهادهای دولتی گسترش دهد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خواستار رسیدگی به پرونده‌ی مسببان این‌گونه تخریب‌ها است. به عنوان متخصصان و پژوهشگران حوزه‌ی معماری و شهرسازی، ضمن توصیه به صاحب‌منصبان و مسؤولان غیرمتخصص بر ضرورتِ توجه کافی و جدی گرفتن نظرات کارشناسی متخصصان، تأکید می‌کنیم که استمرار این روند نه تنها منجر به تخریبِ ریشه‌های تاریخی و فرهنگی خواهد شد و روش و منشِ سوداگرانه را جایگزین رفتارهای مدنی، معنوی، و عقلایی خواهد کرد، بلکه در تشخیص و تأمین نیازها و اقتضائات نسل‌های آینده نیز ناکامی غیرقابل جبرانی به بار خواهد آورد.

از همین رو به جاست که مسئولان و نهاد‌های تصمیم گیرنده و قانون‌گذار شهر تهران برای حفظ این سرمایه‌های ملّی در برنامه‌ریزی‌های شهری تجدید نظر کنند. لذا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ضمن محکوم کردن تخریب‌ این بنا آن را ضربه‌ای جبران ناپذیر به فرهنگ معماری  قلمداد کرده و از مسئولین امر تقاضای ثبت این بنا در فهرست آثار ملی کشور و رفع کاربری این ساختمان به عنوان مختلط تجاری، اداری، مسکونی در طرح تفصیلی جدید شهر تهران را خواستار است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …