برای انوشیروان ارجمند دست بزنید» آسمان با ارجمندها گریست

«کجا رفتی، کجا رفتی، من بی‌قرارم، به سر سودای آغوش تو دارم»؛ این شعر در کنار عکس زنده‌یاد انوشیروان ارجمند و این جمله که «روحش بهار بود و در خزان به ابدیت پیوست» بر روی بنری که در مراسم تشییع این هنرمند در تالار وحدت نصب شده بود، به چشم می‌خورد.

مراسم تشییع پیکر انوشیروان ارجمند – بازیگر فقید سینما، تئاتر و تلویزیون – صبح سه‌شنبه (۲۵ آذرماه) با حضور چهره‌هایی از سینما، تئاتر و تلویزیون در هوای ابری و بارانی تالار وحدت برگزار شد.

حسن پورشیرازی، آتیلا پسیانی، داریوش فرهنگ، رضا کیانیان، محمود دعایی،‌ سعید داخ، کوروش تهامی، شکرخدا گودرزی، فخرالدین صدیق‌شریف، رضا تاج‌بخش، مریم بوبانی، محمود پاک‌نیت، سیامک اطلسی، هدایت هاشمی، پرویز پورحسین، محمدرضا ورزی، محمود عزیزی، محمد فیلی و … از جمله افرادی بودند که در مراسم تشییع پیکر انوشیروان ارجمند حضور داشتند.

تشییع پیکر انوشیروان ارجمند

برای انوشیروان ارجمند دست بزنید

در این مراسم برزو ارجمند – بازیگر و تنها پسر انوشیروان ارجمند – در حالی که به شدت اشک می‌ریخت از حضار خواست تا دقایقی برای پدرش دست بزنند و خودش هم به شدت با دستانش کف می‌زد.

او در توضیح دلیل این کار گفت: پدرم همیشه به من می‌گفت وقتی از یک نمایش بیرون می‌آیی از صدای کف مردم می‌توانی بفهمی که چکار کردی.

این بازیگر جوان سپس در حالی که بغض کرده بود، به پیکر پدرش اشاره کرد و خطاب به او گفت: پدرم قول می‌دهم مثل خودت سرم به پایین باشد و مثل خودت بی‌حاشیه باشم. بابا جان مقابل این همه آدم بهت قول می‌دهم که راهت را ادامه بدهم و مواظب هرآنچه که دوست داشتی باشم.

او سپس گفت: پدر من عاشق خونه باغش بود. بابا جان قول می‌دهم که مواظب همه چیز باشم. قول می‌دهم که مواظب مادر، خواهر، همسر و فرزندم باشم و پسر خوبی برایت بمانم.

برزو ارجمند همچنین با بیان اینکه پدرش بازیگر بی‌حاشیه‌ای بود، یادآور شد: این روزهای پایانی عمر پدر که در بیمارستان گذشت، متأسفانه مطالبی در برخی جاها از زبان پزشکان خواندم که واقعا این حرف‌ها را نزده بودند. پزشکان بیمارستان همه‌ی تلاش‌شان را کردند و پدرم را روی چشمانشان گذاشتند. الان هم قصد شلوغ‌کاری ندارم؛ چراکه پدرم واقعا بی‌حاشیه بود.

وی سپس از افرادی که برای تشییع پیکر پدرش، انوشیروان ارجمند آمده بودند، تشکر کرد.

چرا داریوش ارجمند ساعاتی پس از فوت برادرش به تلویزیون رفت؟

داریوش ارجمند برادر انوشیروان ارجمند طی سخنانی کوتاه گفت: همه ما خواهیم رفت و هیچ‌کس ماندنی نیست. گفتنی‌ها را گفتند. من در حال حاضر که در این جایگاه ایستاده‌ام به عنوان یک رفیق، همراه و شاگرد، راجع‌ به برادرم حرف می‌زنم. از مدتی قبل که برادرم، انوشیروان در بیمارستان بستری بود، به برنامه «بعضیا»ی علی ضیاء دعوت شدم تا اینکه روزی که برادرم درگذشت همان شب باید در یک برنامه زنده حضور پیدا می‌کردم. این برایم خیلی سخت بود اما به دلیل اینکه برنامه نمی‌توانست فرد دیگری را جایگزین کند و هماهنگ شده بود، در برنامه حاضر شدم و از برادرم گفتم. علی دهکردی، بازیگر سینما و تلویزیون به من گفت که کم پیش می‌آید، هنرمندی در کمتر از پنج ساعت فوت کند و در همان روز یک برنامه زنده برایش تدارک دیده شود.

ارجمند همچنین تأکید کرد: نوکری مردم افتخار ماست و برادرم انوشیروان همیشه معتقد بود که باید برای مردم کار کرد.

این هنرمند پیشکسوت همچنین بیان کرد: همه ما خواهیم رفت، آنچه که می‌ماند فقط نگاه‌هاست. نوکری مردم افتخار ماست. برادر من هم همیشه معتقد بود که باید برای مردم کار کرد.

تشییع پیکر انوشیروان ارجمند – بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون

همچنین علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد)، احمد مسجد جامعی (عضو شورای شهر)، دکتر پورحسین (قائم مقام معاون سیما که به نمایندگی از همکاران سازمان صداوسیما آمده بود)، ایرج راد (رئیس خانه تئاتر)، ایوبی (معاونت سینمایی) و حسین پاکدل (بازیگر) از جمله سخنرانان مراسم تشییع پیکر انوشیروان ارجمند بودند و اجرای مراسم هم برعهده سیدجواد یحیوی بود.

دوستی ۳۰ ساله مرادخانی و ارجمند

در ابتدای مراسم تشییع پیکر انوشیروان ارجمند علی مرادخانی – معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – در سخنانی ضمن عرض تسلیت به خانواده انوشیروان ارجمند و جامعه هنری گفت: انوشیروان ارجمند، دوست عزیز، دیرین و یار قدیمی همه هنرمندان بود. دوستی که شاید بیشتر از ۳۰ سال با ایشان آشنا بودم. دوستی که هر آنچه را که در دلش بود به سادگی بیان می‌کرد. او همیشه از راستی، درستی و صداقت حرف به میان می‌آورد. وقتی هنرمندی از میان‌مان می‌رود، غیر از دعای خیر حرف دیگری نمی‌توانیم بزنیم. یادش بخیر و روحش هر لحظه تعالی باشد.

تشییع پیکر انوشیروان ارجمند – بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون

همه خانواده انوشیروان ارجمند اهل هنر هستند

در ادامه این مراسم، احمد مسجد جامعی – عضو شورای شهر و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی – خاطرنشان کرد: ابتدا به بهار و برزو – فرزندان انوشیروان ارجمند – عرض تسلیت می‌گویم. همچنین به تمام کسانی که دغدغه سینما، تئاتر و تلویزیون دارند غم از دست دادن آقای ارجمند را تسلیت می‌گویم. آقای ارجمند ویژگی‌های زیادی داشتند که شاید همه شما به باطن پاک و ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی او به یک اندازه آشنا نباشید، ایشان شخصیت بی‌ادعایی داشت و به هیچ وجه برای خودش جایگاه ویژه‌ای قائل نبود. او همیشه طی این سال‌هایی که در عرصه هنر فعالیت داشت، کارهای خاصی انجام می‌داد و به قول خودش در میان کارهایش همیشه چیزی به عنوان نذری برای سیدالشهدا (ع) کار می‌کرد و در کارهای مربوط به سیدالشهدا(ع) حضور داشت. او همیشه در کارهایش علاوه بر نقش خودش به همه عوامل کمک می‌کرد.

مسجدجامعی همچنین اظهار کرد: خوشحالم که همه خانواده انوشیروان ارجمند اهل هنر هستند و یقین دارم که راه این بزرگوار به واسطه خانواده هنرمندش و همچنین دوستدارانش ادامه پیدا خواهد کرد.

واقعیت مرگ از زبان حسین پاکدل

حسین پاکدل – کارگردان و بازیگر تئاتر – از دیگر سخنرانان مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد انوشیروان ارجمند بود.

وی ابتدا به واقعیت مرگ اشاره کرد و گفت: ما تا همیشه کودکیم؛ سرگرم بازی با تکه‌ی جا مانده از مرگ و زندگی. چه نمایش باشکوهی ترتیب می‌دهد این مرگ. روزگار گلچین می‌کند و بهترین‌ها را می‌برد. ظاهرا حضرت ملک‌الموت هم هنرمندان خفته در زیر خاک را به هنرمندان فعال روی صحنه ترجیح می‌دهد.

این کارگردان تئاتر در ادامه به شخصیت اخلاقی و حرفه‌ای انوشیروان ارجمند اشاره و اظهار کرد: بارها به خود انوشیروان ارجمند هم گفته بودم که من او را با «زوربا» قیاس می‌کنم. انوشیروان ارجمند عزیز در تمام آثارش چنان حضور داشت که هیچ کس او را نمی‌دید. او در سریال‌های فاخری چون «امام علی (ع)»، «تفنگ سرپر»، «روزی روزگاری» و صدها اثر دیگر حضور داشت و از خودش همیشه آثاری را خلق می‌کرد که اصلا انوشیروان ارجمند را در آن‌ها نمی‌دیدید.

نگاه صداوسیمایی‌ها به انوشیروان ارجمند

سپس دکتر رضا پورحسین – قائم مقام معاون سیما – به نمایندگی از همکاران سازمان صداوسیما طی سخنانی کوتاه بیان کرد:‌ آنچه که از جناب آقای انوشیروان ارجمند در ذهن من و امثال من در رسانه ملی نقش بسته، مردی نجیب، هنرمندی باسواد و بی‌ادعاست که هیچ وقت هنرش را به مردم فخر نمی‌فروخت و همیشه در بهترین کارها حضور داشت. انوشیروان ارجمند مرد روزهای سخت بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از مرگ به گونه‌ای حرف نزنید که همه چیز تمام شده است؛ چراکه مرگ پُلی است که ما را از یک نشیء به نشیء دیگر می‌برد.

تشییع پیکر انوشیروان ارجمند – بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون

انوشیروان ارجمند از هیاهو پرهیز می‌کرد

ایرج راد – مدیرعامل خانه تئاتر – به نمایندگی از هنرمندان تئاتر در مراسم تشییع پیکر انوشیروان ارجمند سخنرانی کرد.

وی ابتدا گفت: انوشیروان چه آرام از میان ما رفت؛ همواره آرام زیست و همیشه عشق به مردم، فرهنگ و بازگو کردن حقیقت از علایق او بود. هنرمندان نمایشی بر روی صحنه زندگی می‌کنند تا آنچه را که حقیقت و راستی و پاکی است عیان کنند. انوشیروان ارجمند همواره با آرامش خودش به ما درس می‌داد و همیشه از هیاهو و غوغا پرهیز می‌کرد. او همیشه می‌خندید.

ایرج راد در ادامه اظهار کرد: انوشیروان ارجمند همیشه دور از حاشیه زندگی می‌کرد. او انسان بزرگی بود. اکنون رفتن جسمانی انوشیروان عزیز را از میان خودم، اهل هنر و خانواده محترمش تسلیت می‌گویم. روحش شاد و روانش پاک. ما انوشیروان ارجمند را دوست داشتیم و دوست خواهیم داشت.

روز تلخ و دردناکی است

حجت‌الله ایوبی – رییس سازمان سینمایی – در این مراسم گفت: به مردمی که خاطرات بسیار خوب و فراموش نشدنی از خانواده ارجمند عزیز دارند، تسلیت عرض می‌گویم. امروز برای همه کسانی که با دنیای فرهنگ و هنر سروکار دارند، روز تلخ و دردناکی است؛ چراکه امروز یک گوهر قیمتی را به خاک خواهیم سپرد.

وی سپس ابیاتی از مولانا برای حضار خواند و خاطرنشان کرد: می‌خواهم از زبان مولانا به خانواده داغدار انوشیروان ارجمند تسلیت بگویم. امیدوارم قدر گوهرهایی مثل انوشیروان ارجمند را قبل از اینکه آنها را به خاک بسپاریم، بدانیم.

ممنون که اجازه دادی دخترت باشم

در ادامه این مراسم، بهار ارجمند – تنها دختر انوشیروان ارجمند – که بازیگراست با صدایی بلند و فریاد کنان خطاب به حضار می‌گفت: ناز قدمتان، استوار حق، باطل ناحق. همت مردونه، مُهرِ مِهر علی شایسته شأن همه مردم ما. برای برقراری همه پیشکسوتان و سلامتی آنها صلوات. مرشد من وقتی دهن به نقد باز می‌کرد معرکه می‌کرد.

دختر انوشیروان ارجمند سپس اظهار کرد: ۳۴ سال فرزند دو مرشد بودم. مرشد اول مادرم، کیهانم و مرشد دوم همه چیزم پدرم بود، استادم بود، رفیقم بود.

وی سپس با بغضی که در گلو داشت با صدای بلند فریاد زد: ممنون بابا، ممنون که اجازه دادی دخترت باشم. مطمئن باش راهت را ادامه می‌دهم. مادر قول می‌دهم راه انوشیروان ارجمند را استوار ادامه بدهم. برزو جان، بوی بابا را می‌دهی، سرت را بلند کن.

بهار ارجمند در پایان سخنانش از تمام حضار که در مراسم تشییع پیکر پدرش حاضر شده بودند، تشکر کرد.

پیکر خسته از بی‌ مهری‌های روزگار امروز به خاک سپرده می‌شود

سیدجواد یحیوی که اجرای مراسم تشییع پیکر انوشیروان ارجمند را بر عهده داشت، در ابتدای مراسم از حضار خواست تا هنگام تشییع پیکر انوشیروان ارجمند راه را باز کنند و خیلی ازدحام نکنند تا خانواده ایشان در لحظات آخر با عزیزشان وداع کنند.

او سپس در سخنانی گفت: پیکر شریف، رنجور روزگار و خسته از بی‌ مهری‌های روزگار امروز به خاک سپرده می‌شود.

تشییع پیکر انوشیروان ارجمند – بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون

در ابتدای این مراسم که پیکر انوشیروان ارجمند به تالار وحدت وارد شد، برزو ارجمند – تنها پسر انوشیروان ارجمند – در حالی که ابراز ناراحتی می‌کرد، فریاد می‌زد: خواهش می‌کنم عقب بایستید و اجازه بدهید مراسم پدرم با نظم پیش برود. از همه شما تشکر می‌کنم که به بدرقه پدرم آمده‌اید اما خواهش می‌کنم مراسم را با نظم پیش ببرید.

سیدجواد یحیوی در واکنش به درخواست برزو ارجمند گفت: من خجالت می‌کشم که فرزند داغدار این بزرگوار تذکر بدهد و بگوید عقب بایستید و اجازه بدهید مراسم نظم داشته باشد.

پیکر انوشیروان ارجمند در میان بدرقه مردم، مسوولان و هنرمندان از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برده شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …