مطالعات باستان شناسی حریم سعدالسلطنه قزوین آغاز شد

زمان زیادی بود که سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری پیگیر رخدادهای قزوین و حریم سعد السلطنه تاریخی بود.

نتیجه تلاشهای سازمان زمانی نتیجه داد که محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی،سیاوش صابری  مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها و محوطه های تاریخی و کاظم عرب عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی روز گذشته عازم نشستی تخصصی در قزوین شدند و با خبرهای خوب از این شهر تاریخی بازگشتند.

طالبیان معاون میراث فرهنگی که به همراه هیاتی تخصصی در شهر قزوین ، تمام دیروز را دربررسی های میدانی و  جلسه های مختلف با  مسوولان عالی رتبه استانی و مدیران شهری قزوین بود؛ به میراث آریا می گوید:خوشبختانه به تفاهم رسیدیم و از همین لحظه مطالعات باستان شناسی حریم سعدالسلطنه آغاز شده است.

او از همکاری و همیاری مدریت شهری با سازمان میراث فرهنگی خبر داده و اینطور توضیح می دهد:قرار است اطلاعات مربوط به محوطه ای در حریم  سعد السلطنه  که قرار بوده تبدیل به پارکینگ شود؛استخراج شده و مورد بررسی قرار گیرد.

آن طور که طالبیان می گوید همکاران پژوهشی معاونت میراث فرهنگی قزوین و پژوهشکده باستان شناسی از صبح روز یکشنبه ۱۴دی ماه به امکانات لازم تجهیز شده و مطالعات باستان شناسی همه جانبه ای را آغاز کردند.

مجموعه  سعدالسلطنه به دستور «سعدالسلطنه» حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. سرای سعدالسلطنه قزوین یک از زیباترین و وسیع ترین مجموعه سراهای کشور است که با وسعتی حدود ۶/۲ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد،و امروز به عنوان یک مجموعه تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

قدمت سرای سعد السلطنه  مشخص است و سازمان  میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری تمامی توان خود را برای حفظ آن به کار گرفته است؛ در این میان مدیران شهری  قزوین نیز در راستای حفاظت،مرمت و احیای مجموعه های میراث فرهنگی قزوین با سازمان میراث فرهنگی همراه و همگام تلاش بسیاری کردند و دور از ذهن نبود که در راستای مطالعات بیشتر و برنامه ریزی و بررسی برای حریم سعد السلطنه و مسجد النبی تصمیمات علمی و عملی مناسب اتخاذ کنند و این هم نشاندهنده عزم مسوولان و مدیران شهری در جهت حفظ میراث و ثروت های فرهنگی قزوین که جایگاه منحصر به فردی در کشوردارند؛ است.

همین است که تصمیم گرفته می شود تیم باستان شناسی استان قزوین و پژوهشکده باستان شناسی کار مطالعات خود را شروع کرده و با همت شبانه روزی مرحله شناخت محدوده طرح را در فرصت مناسب انجام دهند.

ضیاءآبادی معاون میراث فرهنگی قزوین ؛جلسه هماهنگی میان مسوولان سازمان میراث فرهنگی و مسوولان شهری قزوین را پر بار و نتیجه بخش اعلام می کند و آن را نتیجه تلاش های استاندارقزوین ،مدیریت  شهری استان، مسعود سلطانی فر و مجموعه معاونت میراث فرهنگی  می داند.

او درباره روند کار هم توضیح می دهد.از باز کردن ۴ گمانه و پاکسازی ترانشه هایی که بر اثر خاکبرداری پیش آمده تا خوانا سازی محوطه  توسط گروه کارشناسی .

ضیاءآبادی  از فعالیت های کارشناسی که به شکل منطقی انجام می شود خوشحال است.او همه این روزهای خوش را تلاش مسوولان سازمان میراث فرهنگی  کشور، استان قزوین و تمامی ارگان هایی که برای رخدادهای قزوین دل می سوزانند، می داند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …