شناسنامه خودروی تاریخی رونمایی شد

شناسنامه خودروی تاریخی صبح امروز یکشنبه ۲۱ دی طی مراسمی با حضور مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران رونمایی شد.

سلطانی فر در مراسم رونمایی از شناسنامه خودروی تاریخی، از ۵۰ خودروی تاریخی که در محوطه  مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران قرار داشت دیدن کرد.

در این مراسم که به ۵۰ خودروی تاریخی شناسنامه اهداء شد، رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  به ۳ نفر از مجموعه‌داران خودروهای تاریخی لوح تقدیر اهدا کرد.

در این مراسم  محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشوردر خصوص خودروهای تاریخی گفت: برخی از خودروهای تاریخی اسقاط شدند و یا سر از کلکسیون های خارجی درآورده بودند،بعد از تشکیل دبیرخانه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی حفاظت این خودروها در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: برخی از خودروهای تاریخی ایران  را در کشورهای امارات و قطردیدیم  به نمایش گذاشته شده است ، جای افسوس داشت  که چرا این خودروها داخل ایران نیستند، ولی خوشبختانه تعدادی از علاقه‌مندان به صورت شخصی  با نگهداری خودروهای تاریخی جریان موزه‌ای حفظ کرده‌اند.

طالبیان در ادامه گفت: حدود ۳ یا ۴ دهه است که حمل و نقل در کشورهای منطقه وارد شده است اما درایران سابقه خودروهای تاریخی به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد.

وی با بیان این که  وظیفه ملی ما است  که معرفی شایسته‌ای از خودروهای تاریخی داشته باشیم اظهار داشت:امروز جمع آوری خودروهای تاریخی حرفه ای است که به شکل یک صنعت سودآور در دنیا درآمده است،با توجه به این موضوع ، ما مکاتباتی را با وزارت اقتصاد انجام  داده و اهمیت این خودروها  را توضیح دادیم که باعث شد تعدادی از این خودروهای ارزشمند به مجموعه‌های خارجی عرضه نشوند و یا از اقساط آنها جلوگیری شود.

طالبیان با تاکید به این که شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی از اسقاط و خروج آنها از کشور جلوگیری خواهد کرد،گفت: اکنون ۳۰۰ مجموعه‌دار خصوصی خودروهای کلاسیک شناسایی شده‌اند که ۶۰ مجموعه‌دار مجوز فعالیت گرفته‌اند. هدف اصلی ما از شناسایی آنها ساماندهی این میراث ارزشمند کشور است.

معاون میراث فرهنگی سپس به حمایت سازمان از آثار تاریخی از جمله خودروهای تاریخی اشاره کرد و گفت: شناسایی خودروها و ثبت خودروهای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به حفظ این آثار تاریخی کمک خواهد کردو موجب  سبب تهیه بانک جامع اتومبیل‌های ارزشمند می شود.

مراسم رونمایی از شناسنامه خودروی تاریخی از سوی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …