شیوه صدور مجوزهای سه گانه دفاتر خدمات مسافرتی بررسی شد

موضوع تجمیع و صدور مجوزهای سه گانه فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی اعم از فروش بلیط، امور زیارتی و نیز خدمات مسافرتی گردشگری در نشست هم اندیشی رئیس و هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بنا به درخواست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به منظور برگزاری جلسه مشترک با معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان، نشست هم اندیشی مشترک روز سه شنبه ۱۶ دی ماه در محل انجمن مذکور تشکیل شد.

در ابتدای این نشست که مرتضی رحمانی موحد معاون محترم گردشگری و ولی تیموری مدیرکل جدید نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری نیز حضور داشتند، کرمانی رئیس انجمن، گزارشی از سوابق، فعالیت ها و مشکلات ساختاری و کاری انجمن ارائه نمود و سپس موضوع شیوه صدور تجمیع مجوزهای سه گانه فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی اعم از فروش بلیط، امور زیارتی و نیز خدمات مسافرتی گردشگری، واگذاری اموری نظیر نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، برگزاری نمایشگاهها، تبلیغات و بازاریابی گردشگری در خارج از کشور به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و امکان حضور در ترکیب کمیسیون عالی نظارت و نیز کمیته های فنی استانی در کنار ارائه مسائل و مشکلات اعضای هیات مدیره مطرح شد.

در ادامه نشست  مرتضی رحمانی موحد معاون محترم گردشگری سازمان نیز با اشاره به سه اصل هدایت، حمایت و نظارت در ساختار تصمیم گیری و اجرایی سازمان گفت: اموری که ماهیت تصدی گری داشته، عموما در گذشته  از سازمان منفک و به بخش غیردولتی واگذار شده است.  بخشی از اموری که ذکر شد بیشتر شکل فعالیت داشته و عموما از طریق بخش خصوصی و تشکل های صنفی انجام می پذیرد. هرچند که قانون، ارائه بخشی از این خدمات از طریق دفاتر پیشخوان دولت را تکلیف کرده است. بخش دیگر، امور حاکمیتی هستند که به موجب قانون امکان واگذاری وجود ندارد. حداقل در حال حاضر شرایطش آماده نیست.

وی همچنین ضمن اشاره به رویکرد معاونت گردشگری مبنی بر اصلاح قوانین و ساده سازی فرآیندها اظهار کرد: طی ماه های اخیر، آیین نامه ایجاد، تکمیل و تجهیز تاسیسات گردشگری و آئین نامه مربوط به راهنمایان گردشگری با تعامل و همکاری تنگاتنگ با صنف و تشکل های مرتبط و نیز استعلام نقطه نظرات حوزه های مرتبط در ستاد و در استان ها مورد بازبینی اساسی قرار گرفته هم اکنون در فرآیند طرح و تصویب در هیات دولت قرار گرفته است. آئین نامه مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی نیز در دستور کار اصلاح و بازبینی است.

وی ادامه داد: در این زمینه جلسات متعددی تشکیل شده، نقطه نظرات حوزه های مرتبط از جمله انجمن های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ۳۱ استان کشور گرفته شده است. موضوع تجمیع مجوزها نیز از ابتدای کار مدنظر قرار داشته، راهکارها و پیشنهادات مختلف بررسی، ولی هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم.

رحمانی موحد افزود: دستگاه های مختلفی در این کار نقش قانونی داشته، بنابراین نمی توان به یکباره مستندات قانونی و رویه های جاری را کنار گذاشت. چنانچه هریک از این دستگاه ها نقش تخصصی و متوازن خودشان را در این فرآیند از دست بدهند عملا آئین نامه مزبور در مقام اجرا به مشکل برمی خورد.

در پایان این نشست مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان ضمن جمع بندی موضوعات مطرح شده، گفت: تردید نداشته باشید که مباحث مربوط به تصدی گری را واگذار می کنیم ولی امور حاکمیتی را به موجب قانون نمی توانیم واگذار کنیم. سوابق من نشان می دهد که ارائه یک نقش پررنگ به بخش خصوصی همواره در اولویت اول بنده بوده است. با این حال باید شرایط و لوازم کار فراهم گردد و همه ابعاد کار مد نظر قرار گیرد.

وی ضمن اشاره بر استراتژی دولت تدبیر و امید و سازمان مبنی بر جلب حداکثری گردشگران خارجی افزود: هرچند در یکسال گذشته تعداد گردشگر ورودی با افزایش قابل توجهی همراه بوده است، با این حال ظرفیت گردشگری جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاست و باید راهکارها و شیوه های جدیدی برای جلب هرچه بیشتر گردشگران خارجی پیدا کنیم. شرایط حاضر که درآمد نفتی کشور به نصف تقلیل یافته، فرصت طلایی برای شکوفایی گردشگری کشور، این گنج ارزشمند پنهان، فراهم آورده است.

معاون رییس جمهور راه اندازی چندین کمپین تبلیغاتی بین المللی نظیر( Must See Iran) و تصویب دستورالعمل ارتقاء امنیت گردشگران در کشور را از جمله اقدامات مهم و بسیار تاثیر گذار سازمان برای توسعه و رونق گردشگری  در ماههای اخیر بیان کرد و گفت: دیدار چند ساعته فعالان بخش های غیردولتی گردشگری با وزیر محترم اطلاعات نیز  یکی دیگر از این قبیل اقدامات بوده، که با همت سازمان برای اولین بار در ۳۵ سال گذشته صورت گرفته است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …