هفت میلیون نفر اضافه از کجا آمد؟

با پایان تعطیلات نوروز بازار اعلام آمار سفر داغ می‌شود. آمارهایی که مسئولان از هر سو اعلام می‌کنند و گاه سوتی‌های جالبی در آنها بدست می‌آید. اینبار صحبت از هفت میلیون نفر شب اقامت اضافه‌است.

با پایان تعطیلات نوروز بازار اعلام آمار سفر داغ می‌شود. آمارهایی که مسئولان از هر سو اعلام می‌کنند و گاه سوتی‌های جالبی در آنها بدست می‌آید!!!
 اینبار سوتی آماری مسئولان گردشگری رقمی هفت میلیون نفری را در بر می‌گیرد که معلوم نیست با کدام حساب کتاب و چرتکه انداختن بدست آمده‌است.
«مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری در نشست مشترک وزیر آموزش و پرورش ضمن ارائه گزارشی از عملکرد ۱۰ روز نخست تعطیلات ستاد هماهنگی خدمات سفر از ۴۱ میلیون نفر شب اقامت تا پایان روز نهم فروردین در واحدهای رسمی اقامتی سراسر کشور خبر داده‌است که از این رقم ۱۴ درصد از اقامت مسافران در اماکن مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش ۸۷۳ هزار خانوار فرهنگی را در مدارس و سایر مراکز اقامتی وابسته به این ارگان، اسکان داده است، تصریح کرد:« ۳ میلیون و ۸۲۵ هزار نفر در اماکن اقامتی آموزش و پرورش اسکان داشته اند.»
این درحالی است که «مسعود سلطانی‌فر» رییس سازمان میراث و گردشگری در بازدید از مرکز کنترل راههای کشور و در نشست مشترک با رئیس سازمان راهداری با تاکید برآنکه در بخش گردشگری داخلی نظام آماری ما در سالهای گذشته با هر فرمولی نتوانست یک نظام کامل و جامع باشد تا برنامه‌ریزی دقیقی شود از نظام آماری “نفر اقامت در شب” خبر داد که آمار اقامتگاه‌های رسمی را اعلام می‌کند.
در این نوع آمار، شمارش کسانی که در هتل‌ها، کمپ‌های موقت، خانه مسافرها و مراکز اداری دستگاه‌های دولتی مستقر می‌شوند امکان دارد.
با توجه به چنین روش آماری، رییس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری از بیش از ۳۶ میلیون نفر اقامت در شب در طول ۱۰ شب نخست ایام نوروز در سراسر کشور خبر داد و اعلام کرده بود: «این آمار از اماکنی که قابل شمارش هستند به دست آمد.»
 لازم به ذکر است که قبل از شروع تعطیلات نوروزی نیز در نشستی که به منظور تشریح فعالیت‌های ستاد هماهنگی سفر با اصحاب رسانه برگزار شده‌بود آماری که از مجموع ظرفیت اسکان اعم از هتل، مهمانپذیر، هتل آپارتمان، منازل استیجاری، کمپ‌ها، مدارس و سایر واحدهای اقامتی اعلام شده‌بود رقم ۳۸۴۵۰۶۳ را نشان می‌داد.
اگر فرض را بر تکمیل تمام این ظرفیت در هر شب قرار دهیم می‌توان گفتن نهایت “نفر اقامت در شب” در پایان روز نهم فروردین ماه ۳۴ میلیون خواهد بود نه ۴۱ میلیون “نفر اقامت در شب”.
حال این سوال مطرح می‌شود که معاون گردشگری با توجه به لیست ظرفیت‌های موجود که شامل ۱۳۵۳۰۲ ظرفیت به نفر در هتل‌ها، ۷۶۳۸۴۵ ظرفیبت به نفر در منازل استیجاری، ۸۶۸۸۴ ظرفیبت به نفر در مهمانپذیرها، ۴۲۱۰۳ ظرفیبت به نفر در هتل آپارتمان‌ها، ۶۸۳۲۱۲ ظرفیبت به نفر در مدارس و ۱۳۱۲۱۴۹ ظرفیبت اسکان سایر واحدهای اقامتی اعم از مهمانسراهای دولتی و خوابگاه‌های دانشجویی را شامل می‌شود، رقم ۴۱ نفر شب اقامت تا پایان روز نهم فروردین در واحدهای رسمی اقامتی سراسر کشور که از این رقم ۱۴ درصد از اقامت مسافران در اماکن مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده‌است را چگونه محاسبه و اعلام کرده‌است؟
درواقع ۷ میلیون نفر شب اقامت اضافه در کدام بخش آماری اسکان یافته بودند؟
البته به گفته رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ، مشهد، شیراز و کیش بیشترین مسافر را به خود اختصاص داده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …