ابتکار: احیای تالابهای کشور در سال جاری با جدیت بیشتری دنبال می شود

معصومه ابتکار شامگاه دوشنبه در نشستی خبری با اصحاب رسانه و در پاسخ به این سوال که سازمان حفاظت محیط زیست چه برنامه هایی برای احیای تالابهای کشور دارد افزود: برنامه های متعددی در حال اجرا و یا در دست تکمیل است که با اجرای آنها می توان به احیای بسیاری از آنها امیدوار بود.

وی افزود: خشکسالی های سال ۹۳ خسارات زیادی به تالابهای کشور وارد کرد اما بارندگی های مناسب اواخر سال گذشته و همچنین اوایل امسال توانست به سازمان حفاظت از محیط زیست کشور برای احیای آنها کمک خوبی کند.

ابتکار با اشاره به اینکه تالاب های فراح و هیرمند از خشک شدن نجات پیدا کردند و هم اکنون نیز کار آبگیری تالاب هورالعظیم خوزستان در حال اجراست، خاطرنشان کرد: کار احیا دریاچه ارومیه نیز در حال پیگیری است و امیدواریم در سال جاری بتوانیم مشکل آن را حل کنیم.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور یادآور شد: اقدامات خوبی هم برای نجات تالاب پریشان در استان فارس در حال انجام است به گونه ای که تاکنون بیش از ۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مجاور آن مسدود شده و از برداشتهای غیرمجاز نیز جلوگیری شده است.

وی، اصلاح الگوی کشاورزی، تغییر مدیریت الگوی کشت و مشارکتهای مردمی را از جمله راهکارهایی عنوان کرد که به وسیله آن ها می توان تالابها را از خشک شدن نجات داد.

ابتکار همچنین در خصوص رودخانه قره سو کرمانشاه گفت: برای احیای این رودخانه باید شورایی نظیر آنچه که در سال ۸۲ برای کارون و زاینده رود تشکیل شد، فعال شود و در این شورا منابع آلودگی آب مشخص و برنامه های لازم برای رفع این آلودگی انجام گیرد که در این صورت می توان ظرف مدت دو تا سه سال آینده شاهد بهبود وضعیت این رودخانه بود.

وی در پایان و با اشاره به ابلاغ ممنوعیت شکار در کشور طی سال گذشته، از ادامه این ممنوعیت در سال جاری و به منظور حفظ گونه های مختلف حیوانات و پرندگان خبر داد.

دیدار با کارکنان محیط زیست استان، دیدار با استاندار و معاونین وی، نشست با سازمانهای مردم نهاد حوزه محیط زیست، بازدید از سایت بازیافت زباله های خانگی (سراب قنبر) و حضور در نشست شورای اداری از دیگر برنامه های سفر یک روزه رییس سازمان حفاظت از محیط زیست به کرمانشاه بود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …