گردآوری دایره المعارف تصویری آیین های ایرانی

رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از گردآوری دایره المعارف تصویری آیین های ایرانی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینمطلب گفت: سال گذشته پژوهشکده مردم شناسی در حوزه همایش های  علمی فعالیتهای زیادی انجام داد که این تلاش ها به برگزاری ۱۰همایش انجامید.
او برپایی این همایش های علمی را با هم اندیشی مردم شناسان و پژوهشگران درزمینه هایی که بعد کاربردی داشتند میسر دانست و افزود: همایش های برگزارشده حوزه ها و زیر شاخه های مهمی از دانش مردم شناسی را در ارتباط با جنبههای کلیدی میراث فرهنگی در بر می گیرد.
حسن زاده همایش های بزرگداشت ابوریحان بیرونی در روز مردم  شناسی ، آیین وورزش ، ابعاد مردم شناختی فرهنگ عاشورا و مردم شناسی هنر را از شاخص ترینهمایش های برگزارشده در سال گذشته خواند .
وی برگزاری همایش های دیپلماسی فرهنگی ، مردم شناسی کاربردی ، هفته پژوهشو… که هر کدام با برپایی نمایشگاه های جنبی همراه بود را از دیگر برنامههایی عنوان کرد که در سال گذشته توسط این پژوهشکده انجام شده است .
رئیس پژوهشکده مردم شناسی در گفت و گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (Richt.ir) افزود: بسیاری از این نشست ها نظیر همایش مردم شناسی هنر  خروجی های خوبیداشتند که به صورت مجموعه مقالات به چاپ رسیدند.
او در ادامه به آثار منتشر شده در این پژوهشکده اشاره کرد و افزود: درزمینه انتشارات پژوهشکده مردم شناسی در قالب همکاری با  سایر نشریه ها نظیرنشریه کرسی مجموعه مقالاتی را منتشر کرده است .
حسن زاده خاطر نشان کرد که کتاب پالان و پالان دوزی نوشته موید توسط پژوهشکده مردم شناسی سال گذشته به چاپ رسید.
به گفته او در روزهای آخر سال ۹۳ نخستین شماره از فصلنامه مردم و فرهنگ به عنوان نخستین فصلنامه  اختصاصی پژوهشکده مردم شناسی به چاپ رسید.
حسن زاده گفت: پس از چاپ دومین  و سومین شماره ازاین فصلنامه امید داریمبتوانیم با ارائه این نشریه به وزارت علوم  برای فصلنامه مردم و فرهنگ  درجه علمی پژوهشی بگیریم .
رئیس پژوهشکده مردم شناسی با اشاره به مجموعه فعالیت های میدانی اینپژوهشکده اظهار داشت: این فعالیت ها  به ویژه با همکاری اداره کل میراثفرهنگی منطقه آزاد قشم و پژوهشگران پژوهشکده مردم شناسی انجام شد .
او اظهار داشت: از مطالعات کاربردی این پژوهشکده در مباحث گردشگری،راهکارهای حفظ میراث فرهنگی و طبیعی و مطالعات قومی می توان به بررسی مردمشناختی فرهنگ زیارت در بین ترکمن های ایران، بررسی مردم شناختی زیر ساختهای گردشگری در گنبد و گمیشان تپه ،۲طرح مردم شناسی بصری در مورد راه هایفرهنگی ایران در قزوین و زنجان، جایگاه اقتصادی گیاه آلوئه ورا، بررسی مردمشناختی جنگل حرا ،انسان شناسی آب در شهرستان طبس وبررسی مردم شناختیجایگاه ورزش والیبال در میان ترکمن های ایران و…اشاره کرد.
او در رابطه با برنامه های پژوهشکده مردم شناسی در سال ۹۴ اظهار داشت : درحال حاضر برای اجرایی کردن طرح های مشترک در حال گفتگو با مراکز مرتبطهستیم .
حسن زاده طرح های کاربردی در حوزه مردم شناسی و مسائل زیست محیطی و مسائلیکه به درک مردم شناختی و تقویت زیرساختهای فرهنگی گردشگری کمک می کنند رااز اولویت های پژوهشکده مردم شناسی در سال نو دانست.
او افزود:تلاش ما این است تا طرح های بنیادی را در قالب اطلس مردم نگاری ،دانشنامه تنوع فرهنگ معنوی در ایران و جهان ، اطلس پیشه های ایرانی و اطلسمیراث ایرانی اهل کتاب را به اجرا در آوریم  .
حسن زاده با بیان اینکه این اطلس ها در حال طراحی هستند اظهار امیدوای کردبا برطرف شدن موانع امکان تهیه و دسترسی به این منابع میسر شود.
رئیس پژوهشکده مردم شناسی در ادامه از گردآوری دایره المعارف تصویری آیینهای ایرانی خبر داد و افزود: در جلد اول از این دایره المعارف  ۱۰آیین ازاقوام ایرانی در قالب عکس و مقالات معرفی می شوند و در جلد دوم مطالبی درخصوص حضرت محمد (ص) در آیین های مردم ایران گنجانده شده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …