بهمن نامور مطلق در همایش سوغات ملی ایران؛ صنایع دستی و گردشگری دو حوزه مکمل یگدیگر

با تغییر نگرش نسبت به سوغات ملی وانجام تعامل میان بخشی، دو حوزه صنایع دستی و گردشگری به رشدی هماهنگ و پایدار می رسند.

۱۱__MG_0130

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری؛بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی وهنر های سنتی سازمان در همایش سراسری سوغات ملی ایران با اشاره به این مطلب که میراث ما می تواند در حوزه صنایع دستی بسیار کمک کننده باشد، افزود: در زمینه سوغات ملی و بطور کلی در تمام حوزه های سوغات می توان از میراث فرهنگی و طبیعی کشور در راستای توسعه صنایع دستی و گردشگری بهره برد. تاکنون در زمینه صنایع دستی کم کاری هایی صورت گرفته که با تغییر دید و نگرش در مورد صنایع دستی و سوغات می توان این کمبودها را برطرف ساخت.

وی  با اشاره به وجود انواع سوغات گفت: با تغییر نگرش نسبت به سوغات می توان آن را دسته بندی کرد و با انجام یک تعامل میان بخشی درحوزه صنایع دستی که به طور مستقیم و غیر مستقیم با بخش های دیگری چون گردشگری، صنایع غذایی و پوشاک نیز درارتباط است کمک کنیم. به این دلیل که بدون نگاه و توجه به سوغات ملی هر دو حوزه صنایع دستی و گردشگری ناقص است.

وی در ادامه سوغات را به دو بخش خاطره ای و هدیه ای تقسیم کرد و افزود: سوغات خاطره ای نوعی هدیه به خود است سوغات ارتباط مستقیمی با فراموشی دارد. سوغاتی که گردشگربرای یادآوری سفرش خریداری می کند یادآور آن سفر و تجربه های خوشایند است، سوغات به نوعی حافظه کمکی و تجسم یافته افراد است. همچنین با سوغاتی که به عنوان هدیه برای فردی خریداری می کنیم می گوییم که به یادشما بوده ایم در واقع یادآور خاطرات خوب و دلپذیر است.

نامور مطلق در ادامه تصریح کرد: کشورهای دیگراز زمینه هایی که در حوزه گردشگری دارند استفاده کرده و نمونه هایی از جاذبه ها برای عرضه به گردشگران تهیه کرده اند و به این شکل در حوزه صنایع دستی به سودآوری رسیده اند ولی متاسفانه ما از آثار چند هزار ساله خود اثری برای ارائه به گردشگر نداریم که باید در این زمینه تلاش شود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان با اشاره به ارتباط مستقیم بین تولید و توزیع در صنایع دستی افزود: در کنار توجه به تقویت زمینه های تولید صنایع دستی باید به بخش چگونگی توزیع صنایع دستی نیز توجه داشت، با ایجاد شبکه های توزیع صنایع دستی و سوغات نیمی از مشکلات حوزه صنایع دستی برطرف شده و به این شکل به گردشگری کشور نیز کمک می شود.
وی در زمینه توسعه سوغات زیارتی در کشور تاکید کرد: با توجه به وجود اماکن زیارتی و مقدس در کشور باید بر این امر توجه بیشتری شود، بر اساس آمار از ۵۰۰ میلیارد سوغات زیارتی مشهد تنها ۵ درصد صنایع دستی بود که با برپایی نمایشگاهی در این زمینه و ورود ۵۰۰ قلم کالا شاهد استقبال از سوغات زیارتی بودیم که با برنامه ریزی های صورت گرفته انشالله این نمایشگاه را در شهر های قم، شیراز و عتبات عالیات نیز برگزارمی کنیم.
نامور مطلق در پایان افزود: امیدواریم با هم اندیشی و هم افزایی در حوزه صنایع دستی در سال های آینده با رشد چشمگیری مواجه باشیم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …