توافق سازمان میراث‌فرهنگی و شهرداری شیراز برای احیای خانه های میراثی بافت تاریخی

در جلسه اعطای احکام انجمن های میراث استان فارس، صورتجلسه توافق نامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری شیراز به منظور احیای خانه های میراثی بافت تاریخی شیراز به امضای مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پاک فطرت شهردار شیراز رسید.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسعود سلطانی فر که به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت روز سعدی به استان فارس سفر کرده است با حضور در جلسه اعطای احکام انجمن های میراث استان فارس و طی برنامه ای از پیش تعیین نشده با مسئولین شهری شیراز در رابطه با احیای خانه های میراثی بافت تاریخی این شهر به توافق رسیدند.

در این جلسه که با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، احمدی استاندار فارس، پاک فطرت شهردار شیراز، یعقوبی رئیس شورای استان، امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار شد، احیای ۴۴ خانه تاریخی و فرهنگی در بافت تاریخی شهر شیراز مورد توافق دو طرف قرار کرفت.

در صورتجلسه این توافق آورده شده است، ۴۴ باب خانه تاریخی فرهنگی در بافت تاریخی شیراز که در مالکیت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد با نظارت عالی معاونت میراث فرهنگی کشور و صندوق احیاء و بهره برداری از بافت ها و بناهای تاریخی و اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با هدف حفاظت، مرمت، احیاء، معرفی و بهره برداری شایسته با کاربری مناسب، با همکاری و  سرمایه گذاری در اختیار شهرداری شیراز قرار می گیرد.

بهره برداری از این خانه ها برای مدت معین و با رعایت قوانین و مقررات جاری و حفظ مالکیت میراث فرهنگی در اختیار شهرداری شیراز قرار می گیرد.

براساس این صورتجلسه، جزئیات این توافق که در قالب قرارداد بین دو طرف طی دو هفته تنظیم و مبادله خواهد شد، مشخص می شود.

با توجه به حضور تنی چند از مسئولین کشوری و تمامی مدیران کل ادارات دولتی استان فارس در این جلسه و همچنین حضور مسئولین شهری، توافق بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری شیراز به منظور احیا، مرمت، معرفی و بهره برداری از خانه های میراثی بافت تاریخی شیراز را می توان نمونه بارز شعار سال ۹۴ که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال دولت و ملت، همدلی و هم زبانی نامیده شده است، دانست.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …