ضرورت تدوین استراتژی برای حفاظت از جنگل‌ها

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکید بر تدوین استراتژی مشخص در خصوص حفاظت از جنگل ها، تصریح کرد: از آنجایی که درختان جنگلی و مرتع موثرترین عوامل محافظ خاک هستند لازم است استراتژی مشخصی برای نگهداری و حفاظت از جنگل ها از سوی سازمان محیط زیست تدوین شود.

محمداسماعیل سعیدی ، تخریب جنگل‌ها را در کاهش بارندگی مهم دانست و گفت: متاسفانه با افزایش تخریب جنگل‌ها میزان بارندگی کاهش و جنگل ها خشک خواهد شد و این معضل به وقوع خشکسالی دامن می زند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه استراتژی حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش آن باید مشخص شود، تصریح کرد: متاسفانه همانطور که استراتژی ما برای حفاظت از آب مشخص نیست در خصوص جلوگیری از فرسایش خاک نیز برنامه و سیاست واحد و منسجمی  نداریم  لذا با ارائه برنامه‌ای منسجم و نظارت دستگاهی ناظر و قوی بر این مهم باید استراتژی مشخص شود که حرکت در چارچوب‌ها رعایت شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه نرخ فرسایش خاک در کشور بالاتر از میانگین جهانی است، گفت: متاسفانه طبق شنیده ها نرخ فرسایش خاک در ایران سه برابر متوسط آسیاست.

سعیدی تغییر کاربری اراضی را یکی از مهمترین عوامل تخریب خاک و زمین عنوان و بیان کرد: متاسفانه مساحت اراضی از جمله جنگل، مراتع و دشت‌ها به سبب تغییر کاربری‌های منفعت طلبانه کاهش چشمگیری یافته و همچنین فعالیت های بی ضابطه و ساخت و سازهای سودجویانه باعث استفاده بی رویه از خاک و زمین شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نهم، با تاکید بر برخورد جدی با تخریب کنندگان خاک، تصریح کرد: سازمان های متولی باید قوانین سختگیرانه را در ارتباط با تخریب و تخریب کنندگان خاک لحاظ کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با مثبت ارزیابی کردن تصویب لایحه حفاظت از خاک در هیات دولت، گفت: تصویت این لایحه کار بسیار مثبتی است که لازم بود از مدتها پیش اتفاق می افتاد ولی در حال حاضر هم دیر نشده و جلوی ضرر را از هر جا بگیریم منفعت است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نهم، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر مردم برای کاشت درختچه و جنگل مصنوعی هزینه بالایی می کنند در حالیکه اگر به درستی از جنگل ها محافظت کنیم نیازی به کاشت درخت و جنگل مصنوعی نداریم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تخریب جنگل ها و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی و رها کردن این زمین‌ها  به دلیل از دست دادن کار کرد، استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی،ساخت و ساز و خاک برداری بی رویه، خشکسالی و برداشت غیرمجاز از آب های زیرزمینی را ازمهمترین عوامل فرسایش خاک در کشور عنوان کرد.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …