ابتکار: برگزاری همایش محیط زیست ایران با مشارکت سه قوه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تعامل بخش های مختلف کشور در این حوزه را ضروری دانست و گفت: سومین همایش محیط زیست ایران با مشارکت سه قوه مجریه ، قضاییه و مقننه برگزار خواهد شد.

معصومه ابتکار ظهر چهارشنبه در نشست مشترک با الهام امین زاده معاون حقوقی رییس جمهوری افزود: برای تحقق اهداف و برنامه های توسعه پایدار و محیط زیست باید با پشتوانه حقوقی حرکت کنیم.

وی اظهار داشت: در فقه ، قوانین و اصل ۵۰ قانون اساسی به صراحت به موضوع محیط زیست پرداخته شده و پشتوانه جدی برای سیاست گذاری و قوانین و مقررات است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به تحول در حیطه های گوناگون زندگی بشر و به تحول در مسائل زیست محیطی هم اشاره کرد و گفت: ما در این حوزه به قوانین جدیدی نیاز داریم و لازم است برای یافتن راه حل تا رسیدن به توسعه پایدار تعامل بیشتری با سایر دستگاه ها داشته باشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره قرارداد های چند جانبه ، کنوانسیون ها و مقررات جهانی ، منطقه ای و داخلی اضافه کرد: در مجمع جهانی محیط زیست هماهنگی بیشتری شکل گرفت تا موضوع متکثر محیط زیست پیگیری شود. در داخل نیز علاوه بر دفاع از منافع کشورمان نقش سازنده ای را برای برقراری این تنظیمات که برای جهان اهمیت دارد ایفا کنیم.

ابتکار به تاکید رهبر معظم انقلاب درباره قوانین، ضمانت اجرا و برخورد قاطع در زمینه محیط زیست اشاره کرد و گفت: حضور روزافزون نهادهای مدنی و رسانه ها و همچنین حمایت های ویژه رییس جمهوری و منشور حقوق شهروندی بسیار راه گشا است . باید در بخش محیط زیست شهروندان نسبت به حقوق محیط زیستی آشنا شوند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که آگاهی و اطلاعات شهروندان از حقوق و مسئولیت هایشان در حوزه محیط زیست بسیار ضروری است ، گفت: در ارتباط با آموزش های تخصصی نیز قضات و وکلا بسیار علاقه مندند در این دوره ها شرکت کنند که متاسفانه در سال های گذشته در این حوزه کار نشده است.

ابتکار با بیان این که وکلا علاقه زیادی برای کار داوطلبانه در حوزه محیط زیست نشان داده اند ، یادآور شد: بیش از ۷ مورد از احکام محکومیت های محیط بانان یا شکسته شد و یا رضایت کسب شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: در سال ۹۲ ، ۸ مورد احکام اعدام قطعی و قصاص محیط بانان را داشتیم اما با تعامل خوبی که با اولیاءدم و قوه قضائیه ایجاد شد ، بیشتر این احکام یا شکسته شد و یا رضایت خانواده ها گرفته شد و این به ما و خانواده ها آرامش خاطر می دهد.

وی با اظهار خوشبختی از این که پرونده جدیدی در محکومیت محیط بانان در سال گذشته نداشته ایم ، افزود: ۸۵۰ محیط بان محیط زیست آموزش تخصصی را در سال ۹۳ گذراندند که بخش مهم آنها آموزش حقوقی بود و خوشحالیم از این بابت که محیط بانان ما که ضابط قوه قضائیه نیز هستند از آموزش های لازم برخوردار شوند.

ابتکار ارائه آموزش به سایر محیط بانان را برنامه سازمان محیط زیست در سال ۹۴ برشمرد و اضافه کرد: مجموعه استفتائات از رهبر معظم انقلاب نیز درباره موضوعات محیط زیستی جمع آوری شده است که خود نشان دهنده ارتباط فقه و حقوق در این زمینه است و بنا داریم در ارائه آموزش به نیروهای خود از آن استفاده کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت سیاست های کلی نظام در زمینه مسایل زیست محیطی هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است . امیدواریم به زودی نهایی شود که می تواند در ادامه کار راهگشا باشد.

ابتکار به همکاری سازمان محیط زیست و معاون حقوقی رییس جمهوری هم اشاره کرد و گفت: با تشکیل کمیته ویژه ای می توان موضوعات حوزه محیط زیست را با نگاه تخصصی بررسی کرد و کارهای پژوهشی لازم را انجام داد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …