علی دایی، سفیر بین المللی دریاچه ارومیه شد

دریاچه ارومیه، سفیر دار شد: سفیری از جنس قهرمان ورزشی که قرار است داعیه احیای ارومیه را داشته باشد. علی دایی، پیشکسوت و کاپیتان فوتبال کشور و سرمربی اسبق تیم ملی، پرسپولیس و تیم های دیگر، از سوی استاندار آذربایجان غربی، سفیر بین المللی دریاچه ارومیه شد.

 ایجاد نمادهای زیست محیطی در ورزش یا تعیین سفیر برای موضوعات زیست محیطی، مدتی است که از سوی سازمان محیط زیست برای فرهنگ سازی در این حوزه اتفاق می افتد تا به واسطه اهمیتی که قهرمانان کشور در حوزه های مختلف برای حفاظت از محیط زیست کشور قایل می شوند، اهمیت حفاظت و توجه به این مباحث برای مردم روشن شود. از درج یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن بازیکنان تیم ملی فوتبال در جام جهانی و بعد از آن تا درج درنا روی پیراهن والیبالیست ها و تبادل زیست توپ (توپ) که قرار بود در ابتدای بازی ایران و آرژانتین توسط کاپیتان تیم ملی ایران به تیم حریف داده شود، همه اقداماتی است نمادین تا کمکی شود به فرهنگ سازی در میان مردمی که شاید حفاظت از محیط زیست، از آب گرفته تا هوا و خاک و زیستگاه ها و حیات وحش، اولویت اول زندگی شان نیست. استاندار آذربایجان غربی، عصر روز پنجشنبه، در حاشیه مسابقه دوستانه ملی پوشان پیشکسوت تیم ملی جام جهانی ٩٨ (فرانسه) و تیم فوتبال ٩٠ ارومیه با اهدای لوحی، علی دایی، اسطوره فوتبال ایران را به عنوان نخستین سفیر بین المللی احیای دریاچه ارومیه معرفی کرد.

قربانعلی سعادت با اشاره به لزوم احیای دریاچه ارومیه گفت: «دریاچه ارومیه طی ١٠ سال گذشته دچار فراز و نشیب های فراوانی شده است و توجه شخص رییس جمهوری و تشکیل ستاد ملی و استانی احیای دریاچه ارومیه نویدبخش روزهایی خوش برای این دریاچه است. فضای امنیتی دریاچه ارومیه دیگر به سر رسیده و اکنون در سال همدلی و همزبانی شاهد اقدامات عمرانی و فرهنگی برای احیای این دریاچه است.»

وی همکاری و مشارکت نهادهای مردمی را خواستار شد و افزود: «ورزش بهترین بستر برای اجرای برنامه های فرهنگی در جامعه بوده و برگزاری این دیدار دوستانه بهانه ای برای ترویج فرهنگ احیای دریاچه است. مهم ترین کار مسوولان احیای تالاب هاست چرا که خشکی دریاچه ارومیه نه تنها متعلق به استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بلکه متعلق به تمام کشور و حتی به عنوان یک مساله بین المللی در سطح جهان مطرح است.» در بخشی از لوح اهدایی استاندار آذربایجان غربی که به علی دایی به عنوان نخستین سفیر بین المللی دریاچه ارومیه اهدا شده آمده است: دریاچه ارومیه به همکاری و تعامل مردم و مسوولان نیاز دارد و قهرمانان ملی با توجه به جایگاهی که دارند بهترین سفیران دریاچه به شمار می روند و از اینکه شما به موضوع محیط زیست توجه ویژه دارید، تشکر می کنیم و امید داریم که فرزندان این مرز و بوم طلوع و غروب خورشید را در پهنه دریاچه ارومیه شاهد باشند.

قهرمانان ورزشی، الگوی حفاظت محیط زیست

مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان محیط زیست هم در تایید این خبر از امضای تفاهمنامه ای با وزارت ورزش سخن می گوید: تفاهمنامه ای که قرار است در آن، قهرمانان ورزشی، سفیرهای محیط زیست شوند. محمد درویش در این خصوص  گفت: «خبر سفیر بین المللی شدن علی دایی برای دریاچه ارومیه کمی زودتر از موعد اعلام شد، من هم از طریق خبرگزاری ها متوجه شدم. اما این اتفاق به زودی در سطحی وسیع تر می افتد. روز ۴ خرداد ماه جاری، قرار است در هتل المپیک، تفاهم نامه ای را با وزارت ورزش امضا کنیم. یکی از بندها، معرفی قهرمانان ورزشی به عنوان سفرای محیط زیست است که برای آنها شرح وظایفی تعیین کردیم و باید از این وظایف تبعیت کنند: اینکه چه کارهایی باید بکنند و از چه کارهایی پرهیز کنند تا الگوی مناسبی برای شمار فراوان طرفداران شان باشند.»او با اشاره به رفتارهای حوزه خصوصی و عمومی زندگی این قهرمانان ورزشی افزود: «قرار است این سفرا، در هر دو زمینه زندگی خصوصی و عمومی شان فعالیت کنند. یک الگوی ورزشی، در حوزه محیط زیست هم رفتارهای شخصی و خانوادگی اش باید بر اساس محیط زیست باشد و هم اقدامات خیرخواهانه داشته باشد و به این واسطه مردم را پای کار بیاورد. یکی از برنامه های ما، سفیر دریاچه ارومیه و آقای دایی بود، که زودتر رخ داد. این الگوهای رفتاری را اگر کارشناسان دولتی مستقیم پیشنهاد کنند، تجربه ثابت کرده که مقاومت می شود.»

درویش با برشمردن وظایف سفیر ارومیه گفت: «ما در ارومیه دنبال این هستیم که کشاورزی در منطقه گسترش نیابد، محصولات پرمصرف جای شان را به کم مصرف ها بدهند. علی دایی با محبوبیتی که دارد، می تواند این کار را بکند. شبیه این کار را در دنیا، قهرمانان ورزشی انجام می دهند. یکی از مشکلات ورزشگاه ها، متاسفانه این است که بعد از پایان مسابقات ورزشی، تل بزرگی از زباله در محدوده محل برگزاری مسابقه به جا می ماند. این ورزشکاران نام آور و محبوب حوزه های مختلف هستند که می توانند از لیدرهای ورزشی و تماشاچیان بخواهند که بعد از مسابقه، زباله های به جا مانده از خود را جمع آوری کنند، شبیه اتفاقی که در بازی اخیر پرسپولیس و سایپا در کرج افتاد.»

او با اشاره به رفتارهای عمومی دیگر این سفرا گفت: «روزهایی را داریم مانند روز زمین، روز هوای پاک، روز تالاب ها. در این روزها ورزشکاران می توانند در عدم استفاده از خودروی شخصی، استفاده از محصولات سازگار با محیط زیست و رفتارهایی مشابه پیشگام باشند. اگر در سوپرمارکت خرید می کنند، از گرفتن کیسه پلاستیکی ممانعت کنند و با خود سبد داشته باشند، از مترو یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و همیشه سوار ماشین های آخرین مدل شان نباشند، اینها رفتارهایی است که می تواند به یک قهرمان ورزشی کمک کند تا در امر فرهنگ سازی پیشگام باشد.» علی دایی که پیش از این سفیر یونیسف نیز بود این بار به عنوان سفیر دریاچه ای انتخاب شده که به نوعی، خانه اش محسوب می شود: دریاچه ارومیه که زمانی بزرگ ترین دریاچه آب شور جهان بود و امروز جز کمی بیش از ١٠ درصد آن باقی نمانده است.

 

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …