بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی

معاون صنایع دستی کشور از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی از تاریخ ۲۰ خرداد در نمایشگاه بین‌المللی تهران خبر داد و گفت: هزینه برپایی ۲۳ دوره قبلی این نمایشگاه، بیشتر از درآمدهای کسب شده از آن بوده که از سال گذشته توازن بین درآمد و هزینه برقرار شده است.

 بهمن نامور مطلق امروز در نشست خبری که در محل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: امسال بیست و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی را از ۲۰ خرداد در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهیم کرد.

وی از دیگر برنامه‌های هفته صنایع دستی را برگزاری بزرگترین گردهمایی صنایع دستی، تجلیل از هنرمندان برتر، رونمایی از اثر فاخر قلم‌زنی استاد علاقمندان، رونمایی از نشان اعتماد صنایع دستی و برگزاری نشست منطقه‌ای صنایع دستی اعلام کرد.

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های گذشته یکی از غایبان مدیریت صنایع دستی دنیا کشور ایران بوده است گفت: سعی خواهیم کرد این موضوع در این سال‌ها بهبود یابد با توجه به اینکه استعداد زیادی در ایران در زمینه صنایع دستی وجود دارد.

نامور مطلق از محورهایی که در نشست منطقه‌‌ای مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت به بحث علمی برای ترغیب نسبت به هم‌افزایی علمی، همکاری تجاری و گفتمان‌سازی و تبلیغات اشاره کرد.

وی از دیگر برنامه‌های هفته صنایع دستی در استان‌ها را برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی، تجلیل از هنرمندان و افتتاح بازارچه‌های صنایع دستی و خانه‌های صنایع دستی عنوان کرد.

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه امسال بودجه تبلیغات در صنایع دستی، نسبت به سال گذشته، ۵ برابر شده است، تصریح کرد: امسال نمی‌خواهیم نمایشگاه صنایع دستی را صرفاً از بُعد تبلیغات برگزار کنیم بلکه قرار است فضای گفت‌وگو و تعامل را بین این حوزه با حوزه‌های مختلف ایجاد کنیم.

نامور مطلق تأکید کرد: هزینه‌ای که دولت‌ها در ۲۳ دوره قبلی نمایشگاه صنایع دستی صرف می‌کردند بسیار بیشتر از درآمدی بود که هنرمندان در این نمایشگاه‌ها به دست می‌آوردند، پارسال این موازنه برای اولین بار به هم ریخت و درآمدها بالاتر از هزینه‌ها شد امیدواریم امسال هم به همین صورت باشد.

وی از راه‌اندازی نمایشگا‌ه‌های سیار صنایع دستی در قالب اتوبوس‌هایی در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی امسال خبر داد و گفت: این تجربه در یکی از استان‌ها انجام شده بود که قرار است در این دوره از نمایشگاه به صورت ملی استفاده شود.

معاون صنایع دستی کشور درباره فروش کالاهای خارجی تحت عنوان صنایع دستی ایران در این دوره از نمایشگاه گفت: قاطعانه با این موضوع برخورد خواهیم کرد و هر گونه تخلفی در این زمینه انجام شد مردم به مسئولان در نمایشگاه اطلاع دهند.

وی در ادامه افزود: ۳۰۸ غرفه در این دوره از نمایشگاه به صورت رایگان به هنرمندان و ۹۰ غرفه در ازای دریافت ۷۶۲ هزار تومان به دستگاه‌های دولتی، دانشگاه‌ها، تجار و صادرکنندگان ارائه شده است.

معاون صنایع دستی کشور رقم بودجه تبلیغات را برای این نمایشگاه کمتر از صد میلیون تومان اعلام کرد.

حمایت دولت از صنایع دستی هیچ گاه کافی نبوده است

نامور مطلق با بیان اینکه حمایت دولت از صنایع دستی هیچ‌گاه کافی نبوده است، گفت: در عین حال نگاه ترحمی به صنایع دستی، خیانت است و باید نگاه حمایتی داشته باشیم.

برگزاری دومین حراجی صنایع دستی

وی در ادامه از برگزاری دومین حراجی صنایع دستی در تاریخ ۷ مرداد امسال خبر داد.

محمودیان مدیر کل صادرات معاونت صنایع دستی و دبیر اجرایی این نمایشگاه اظهار داشت: سالن‌های ۸ و ۹ با ۳۰۵ غرفه به صورت رایگان به هنرمندان ارائه شده است و سالن ۲۷ نیز در اختیار دستگا‌ه‌های دولتی، تجار و صادرکنندگان است که در ازای هر غرفه رقم ۷۶۲ هزار تومان دریافت شده است.

به گفته وی، امسال کلینیک مشاوره درباره بازاریابی و بازارداری صنایع دستی در این دوره از نمایشگاه صنایع دستی برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی صنایع دستی کشورهای حاضر در این نمایشگاه بین‌المللی را لبنان، هند، الجزایر، ترکیه، آذربایجان، کویت و انجمن‌های دوستی عربستان و تاجیکستان اعلام کرد.

نمایشگاه صنایع دستی از ۲۰ خرداد به مدت ۶ روز از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در سالن‌های ۸، ۹ و ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر خواهد بود.

 

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …