حمایت از ثبات شغلی و جوان‌گرایی هدف اصلی معاونت صنایع‌دستی

حمایت از ثبات شغلی و جوان‌گرایی هدف اصلی معاونت صنایع‌دستی

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی کشور گفت: ثبات شغلی تولیدکنندگان و فعالان صنایع دستی در حال حاضر یکی از اولویت‌های اصلی معاونت صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است.
به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی؛ کامران سبز میدانی در جریان بازدید از کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی آذربایجان‌شرقی افزود: رشته‌های صنایع دستی بومی استان آذربایجان‌شرقی دارای تنوع هستند و خوشبختانه طی حضورم در این استان و بازدید از چند کارگاه تولید صنایع دستی پتانسیل تولیدات این حوزه برایم آشکار شد.
سبزه میدانی ادامه داد: جوان‌گرایی و جذب جوانان برای فعالیت در رشته‌های صنایع دستی یکی از اولویت‌های سازمان است که این سیاست می‌تواند گامی در احیا و ابقای رشته‌های صنایع دستی باشد.
وی یکی از مشکلات موجود در صنایع دستی آذربایجان‌شرقی را ضعف در نوآوری و طراحی عنوان کرد و ادامه داد: نوآوری در طراحی و طراحی براساس سلایق بازارهای جهانی یکی از نیازهای اساسی تولیدات صنایع دستی و در استان آذربایجان شرقی نیز این مشکل وجود دارد ، البته رشته های چوب و نقره تنوع شکل و طرح دارند و یک پشتوانه فکری بزرگ این هنرها را حمایت می‌کنند و امیدوارم این تنوع در رشته‌های دیگر نیز دیده شود.
وی همچنین از اختصاص اعتبار برای تاسیس پایگاه سفال‌گری در شهر کوزه‌کنان خبر داد و گفت: از طریق صندوق حمایت از تولید صنایع دستی اعتباری برای راه اندازی پایگاه تولید و مطالعات سفال کوزه کنان اختصاص یافته که انتظار می رود با فعالیت این پایگاه سفال سرامیک آذربایجان‌شرقی رونق بیشتری پیدا کند.
وی مذاکرات انجام یافته برای تفاهم نامه راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع دستی با شهرداری تبریز و همچنین تخصیص تسهیلات برای کارگاه های صنایع دستی را از دیگر نتایج این سفر دو روزه عنوان کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت صادرات صنایع دستی گفت: خوشبختانه در استان آذربایجان‌شرقی هنرمندان نبض بازار‌کشورهای همسایه را  به خوبی در دست گرفته‌اند ولی چون این صادرات با روش‌های خاص مانند صادرات روسری باتیک به شکل چمدانی انجام می‌شود درآمار صادرات کشور ثبت نمی شود.
وی اظهار کرد: معاونت صنایع دستی سازمان سعی دارد که با همکاری سایر نهادهای دولتی مشکلات صادرات در حوزه صنایع دستی را مرتفع سازد و این میزان صادرات را در آمار رسمی کشور ثبت کند.
وی از مسئولان سایر نهادهای دولتی خواستار شد تا با شناخت کافی از این رشته مولد و پویا که نشانگر فرهنگ و تمدن کشورمان است ، در حمایت و توسعه رشته‌های صنایع دستی فعال باشند.
سبزمیدانی از هنرمندان نیز خواست که در زمان مقرر نسبت به تکمیل اظهار نامه مالیاتی اقدام کنند و از این طریق از تسهیلات بخشش مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدات صنایع دستی بهره‌مند شوند.
مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی ، اظهار کرد که در سال جاری ارائه تسهیلات بانکی نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داده می‌شود و هنرمندان صنایع دستی می توانند از ۴۰۰ میلیارد ریال در قالب تسهیلات بانکی بهره مند شوند.
وی همچنین از انتخاب چند شهر به عنوان شهر پایلوت برای توسعه هنر نساجی خبر داد و گفت: هنر نساجی در کشور ما سابقه چند ده ساله دارد و مرکز حمایت از تولید صنایع دستی قصد دارد چند شهر را به عنوان پایلوت برای توسعه هنر دستی نساجی انتخاب کند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …