خواسته‌های یونسکو درباره “میدان نقش جهان”،”منظر فرهنگی بم” و “میمند”

در سی‌ و نهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو تاکید شده که سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ایران باید یک برنامه‌ دقیق برای هدایت و کنترل گردشگر در میمند داشته باشد.

به گزارش ایرانگرد نیوز محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی گفت:  در سی‌ و نهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو تاکید شده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران باید یک برنامه‌ دقیق برای هدایت و کنترل گردشگر در میمند داشته باشد.

طالبیان اضافه کرد: ما باید برنامه ای تدوین کنیم تا این اطمینان حاصل شود که حضور گردشگر در منظر فرهنگی جهانی میمند، تهدیدی برای این اثر تاریخی نباشد.
معاون میراث فرهنگی در ادامه افزود: در حاشیه سی و نهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، نتایج آخرین اقدامات سازمان میراث فرهنگی درباره منظر فرهنگی بم و میدان نقش جهان مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه این بررسی ها به اطلاع مسئولان ایرانی رسید.

وی با اشاره به اینکه، در این اجلاس اقدامات صورت گرفته در منظر فرهنگی بم مورد تاکید و تقدیر قرار گرفت، یادآور شد: از ایران خواسته شد تا روند فعلی اقدامات در مورد منظر فرهنگی بم ادامه داشته باشد.

طالبیان  اضافه کرد: همچنین براساس اعلام یونسکو باید به تدریج و در دراز مدت شهرک امیرالمومنین به مکانی دیگر انتقال داده شود، این اقدام نیز با اختصاص زمین‌های معوض و جابجایی ساکنان شهرک انجام می‌شود و در واقع باید به تدریج در یک برنامه‌ی مدیریتی دراز مدت و توسط ایران،‌ این شهرک برچیده شود.

معاون میراث فرهنگی درباره‌ پرونده‌ حفاظتی میدان جهانی نقش جهان یادآور شد: بررسی وضعیت حفاظت میدان نقش جهان اصفهان برای ایران یک مساله‌ حساس است، ‌چون موضوع عبور مترو از زیر میدان نقش جهان مطرح شده است.

وی گفت:‌ شرکت بهره‌برداری مترو در اصفهان باید ۴ مفاد اصلی اعلام شده توسط یونسکو شامل انجام بررسی‌های باستان‌شناسی، انجام مطالعات استحکام بخشی و پایش در منطقه و بررسی طرح جامع ترافیک برای عبور مترو از زیر میدان بررسی و نتیجه‌ها به یونسکو فرستاده شود.

طالبیان ادامه داد: پیش از آغاز اجلاس در گزارشی که متروی خط دو اصفهان تهیه کرده بود ارزیابی زیست‌محیطی و محیطی منطقه و یک‌سری اطلاعات برای گزارش وضعیت حفاظت این محوطه به یونسکو فرستاده شد، ما هم به رسم امانت‌ نظارت خود را مطرح کردیم و گزارش‌ها عینا به کمیته ارسال شدند، اکنون نیز یونسکو با موافقت نسبت به گزارش‌های اعلام شده، از ایران خواست تا باردیگر این گزارش‌ها را به یونسکو بفرستد و زمانی‌که خواسته‌های مورد نیاز و مطالعات انجام شدند، باردیگر نتایج به یونسکو فرستاده می‌شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی‌که همه‌ مطالعات مورد خواست یونسکو انجام و نتایج به یونسکو ارسال نشد، مترو حق انجام هیچ کاری در محدوده‌ی میدان جهانی نقش جهان را ندارد.

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی تاکید کرد: این مطالبات به متروی اصفهان اعلام شده و هر گاه که مترو جواب دهد، ما آن را سریع به یونسکو می‌فرستیم. قرار است این موارد بررسی شوند، در واقع تا سند علمی و مطالعاتی وجود نداشته باشد، کسی نمی‌تواند بگوید طرح مطرح شده برای نقش جهان خوب است یا بد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …