تالاب آق قلعه نقده میزبان افزون بر سه هزار فلامینگو

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده از فرود افزون بر سه هزار قطعه فلامینگو در تالاب آق قلعه این شهرستان در آذربایجان غربی خبر داد.

فرامرز سفری اظهار داشت: کارشناسان این اداره در پایش ها و عملیات گشت و کنترل در سطح تالاب های شهرستان این تعداد فلامینگو را مشاهده کردند که طی روزهای اخیر وارد تالاب آق قلعه این شهرستان شده اند.

وی اضافه کرد: وجود فلامینگوهای نابالغ در بین این پرندگان نیز نشانگر این است که این پرندگان در تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و رودخانه نازلوچای جوجه آوری کرده و برای تغذیه و استراحت به این تالاب مهاجرت کرده اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: وضعیت مطلوب زیستگاهی ، امنیت حاکم ، تغذیه و عمق مناسب آب باعث مهاجرت چشمگیر فلامینگوها به تالاب های شهرستان شده و پیش بینی می شود این تعداد در روزهای آینده افزایش یابد.

وی اظهار کرد: پارسال نیز حدود چهار هزار قطعه فلامینگو برای استراحت و تغذیه وارد تالاب های این شهرستان شده بودند که با شروع فصل سرما، به سمت مناطق جنوبی پرواز کردند.

وی یادآوری کرد: شرایط مناسب تالاب های شهرستان همچنین باعث شده که برای نخستین بار شاهد حضور صدها قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی کمیاب از جمله اردک سرسفید و اردک مرمری لانه سازی و جوجه آوری آن در این مناطق باشیم.

سفری افزود: نقده با داشتن سه تالاب بین المللی حسنلو ، یادگارلو ، درگه سنگی و چندین تالاب فصلی و دائمی دیگر نظیر تالاب سولدوز ، آق قلعه ، طالقان (اسلام آباد) ، درنا گلی و سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه همه ساله شاهد حضور هزاران قطعه پرندگان بومی و مهاجر برای تغذیه و جوجه آوری است.

فلامینگو پرنده ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده ، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتیمتر تا ۱٫۵ متر بلندی دارد.

در پرواز ، بال ها و گردن این پرنده کشیده و قدری پایین تر از سطح بدن قرار می گیرد و بال هایش ترکیب زیبایی از رنگ های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می رود.

این پرنده به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزارتایی زندگی می کند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

شهرستان نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۸۵ کیلومتری ارومیه (مرکز استان) واقع شده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …