شهریور ماه امسال برگزار می شود؛ جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گلستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خبرداد: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین امسال با محوریت موضوعی ازدواج اقوام، در شهریور ماه برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی وامورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گلستان؛ ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی این اداره کل در نشست برنامه ریزی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین گفت: جشنواره امسال با تغییر نگاه و بازنگری کلید خورده و جلسات آسیب شناسی با تشکیل کمیته ها و کارگروه های تخصصی و بررسی نظرات کارشناسی  در حال برگزاری است.

وی درادامه ضمن اشاره به اینکه در سنوات قبل در برگزاری این جشنواره، بر بین المللی شدن و همچنین کاربردی شدن جشنواره تاکید شده و بربهره مندی از این ظرفیت استان برماندگاری مسافر دراستان اشاره شده است، افزود: با جلسات برگزار شده با سازمان، بین المللی شدن جشنواره به تصویب رسیده و اجرای آن با حضور اقوام کشورهای حوزه آسیای میانه به سال ۹۵ موکول شده است وامسال نیز براساس استانداردهای بین المللی نسبت به اجرای این جشنواره اقدام می شود.

کریمی با ذکر این نکته که گلستان به عنوان محور آزمایشی برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین  ثبت شده، خاطر نشان کرد: هر سال با محوریت موضوعی خاص نسبت به اجرای  جشنواره  اقدام می شود.

وی تقارن زمانی برگزاری جشنواره امسال را با جشن ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)عنوان کرد و افزود: جشنواره امسال با محوریت موضوعی ازدواج اقوام از۲۴ تا ۲۷ شهریور ماه برگزار می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی گلستان، در ادامه به مشکلات هزینه کرد این جشنواره اشاره داشت و گفت: امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته ،کاهش هزینه ها در نظر گرفته شده و بناداریم از ظرفیت بخش خصوصی وحمایت دراجرای این جشنواره بهره گرفته شود.
وی آسیب شناسی و بررسی برنامه های دوره های گذشته این جشنواره را دربرگزاری هرچه بهترجشنواره امسال موثردانست و تصریح کرد: در جلسات کارشناسی با مرور جشنواره های گذشته و بهره مندی از تجربیات و ارائه راهکارهای مطلوب، بهترین مورد لحاظ می شود و با جمع بندی نظرات نسبت به اجرای هرچه بهتر جشنواره امسال تلاش می گردد.
لازم به ذکر است، جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین امسال در محورهای مختلفی همچون معرفی و نمایش آداب و رسوم، آیین های ویژه اقوام، برپایی نمایشگاه صنایع دستی جهت معرفی توانمندی های صنایع دستی اقوام ایران زمین و کشورهای مدعو، برپایی نمایشگاه جاذبه های گردشگری ومعرفی شهرها و روستاهای هدف گردشگری، اجرای موسیقی محلی اقوام ،اجرای برنامه ها ونمایشهای آیینی اقوام برگزار می شود.
همچنین، معرفی هنرهای سنتی و صنایع دستی وآداب ورسوم درحال منسوخ شدن اقوام ایرانی جهت احیا، اجرای برنامه های جنبی مرتبط با جشنواره ازجمله همایش کارافرینی درروستاهای هدف گردشگری، تورهای استانگردی ویژه عکاسان وخبرنگاران و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی، کارگاه های بازآموزی صنایع دستی و…، همچنین برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری از جمله وبلاگ نویسی و عکاسی و فیلم کوتاه درمورد جشنواره درقبل وحین برگزاری این رویداد فرهنگی از دیگر محورهای برگزاری جشنواره امسال است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …